پیام خوزستان

آخرين مطالب

17 میلیارد ریال برای مرمت پل باستانی دزفول اختصاص یافت شهرستان ها

17 میلیارد ریال برای مرمت پل باستانی دزفول اختصاص یافت
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - به گزارش ایرنا عباس چراغ چشم عصر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول‌ افزود: هفته گذشته از محل اعتبارات ملی برای مرمت پل باستانی دزفول 17 میلیارد ریال اختصاص یافت و پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است.
وی با بیان اینکه سال گذشته نیز 17 میلیارد ریال برای مرمت این‌ پل و اصلاح دهنه‌های تخریب شده هزینه شد، ادامه داد: اکنون ستون‌های پل در حال مرمت هستند.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با بیان اینکه چندین نشست با حضور نماینده شهرستان درخصوص مشکلات میراث فرهنگی دزفول با وزیر برگزار شد، گفت: با امضای وزیر، 50 میلیارد ریال برای نورپردازی پل اختصاص یافت که در اداره کل مانده و هنوز به دزفول نرسیده است.
وی تنها راه نجات بناهای تاریخی دزفول را بسیج عمومی و کمک خیران دانست و افزود: برای رفع این مشکلات و نجات بناها باید از بخش خصوصی و سرمایه گذار حمایت و آنها را از معافیت‌های مالیاتی بهره مند کرد.
چراغ چشم با اشاره به اینکه وزیر میراث فرهنگی قول سفر به دزفول را داده است، گفت: اول مهرماه و همزمان با بازگشایی مدارس، درس کارآفرینی در دبیرستان های نظری، هنرستان‌های فنی و کاردانش با آموزش کپوبافی همراه خواهد بود.
وی افزود: دوره‌های رایگان صنایع دستی در حال حاضر در محل اداره میراث فرهنگی در حال انجام است.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول به راه اندازی هنرستان گردشگری و صنایع دستی دزفول در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: درخواست ارتقای اداره میراث فرهنگی را به معاونت ریاست جمهوری داده‌ایم تا به اداره ویژه تبدیل و رئیس این اداره به معاون مدیرکل ارتقا یابد همچنین در حال توسعه ساختمان اداره میراث فرهنگی هستیم و خبرهای خوشی در راه است.
چراغ چشم درخصوص شهر جهانی کپو نیز گفت: 
مجسمه نامناسبی که با محوریت کپو نصب شده بود برداشته شد، اکنون حدود 70 درصد مجسمه کپو ساخته شده و تا 2 هفته آینده افتتاح خواهد شد ضمن اینکه 
بلوار کپو و دبیرخانه کپو نیز در آینده افتتاح خواهند شد.
وی درخصوص ثبت آثار ملموس و ناملموس نیز اظهارداشت: پرونده‌های این آثار تکمیل و به استان معرفی شدند که آثار ناملموس شامل شعرها، داستانها و غذاها هستند.
رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول‌ کمک رسانه‌ها برای ثبت ومستندسازی آثار ملموس و ناملموس مستندسازی را ضروری خواند و افزود: 2هزار میلیارد ریال اعتبار برای مرمت پل کول پیشنهاد شده و برای آجرفرش و سرویس بهداشتی برای عشایر نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است.
مرکز توسعه گردشگری عشایر شهیون تاسیس خواهد شد
چراغ چشم بیان کرد: مرکز توسعه گردشگری عشایر شهیون که شامل پنج سوئیت با مساحت یک و نیم هکتار است تاسیس خواهد شد.
وی درخصوص خانه سوزنگر نیز گفت: یک خانم از حدود 10 سال پیش به صورت غیرقانونی این خانه تاریخی را تصاحب کرده در حالی که خانه متعلق به میراث فرهنگی است؛ با صدور حکم قضایی به زودی این خانه تخلیه می‌شود تا به یک مرکز اقامتی تبدیل شود.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول درخصوص وضعیت بازار قدیم دزفول نیز گفت: درخصوص مرمت سقف بازار قدیم با شهرداری رایزنی شد؛ به رغم داشتن برنامه برای مرمت این بازار ولی اعتبار نداریم.
پیگیری ثبت جهانی منظر فرهنگی دز ادامه دارد
چراغ چشم اظهارداشت: پرونده منظر فرهنگی دز شامل پل، آسیاب‌ها، کت‌ها، خانه‌های تاریخی، مسیر سربطاق‌ها، چال کندی و سایر مناطق در دست پیگیری است.
وی افزود: دفتر ثبت جهانی منظر فرهنگی دز در این اداره با داشتن یک تیم هشت نفره در حال مستندسازی این آثار بوده و مطالعات آن در حال انجام است که از دانشگاه، مرکز تحقیقات صفی آباد و سازمان آبفا استفاده و 80 درصد مستندات تهیه شده است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: فردی یک خانه مخروبه را برای مرمت خریداری و طبق بررسی‌های خودش معتقد بود محل دفن عبید زاکانی در این محل است واقدام به احداث گنبد بالای این محل کرد.
وی با بیان اینکه این گنبد خسارتی به بافت قدیم وارد نکرد، افزود: این گنبد به دلیل اقدام غیرمستند و غیرکارشناسی باید جمع‌آوری می‌شد که اخیرا برچیده شد؛ اکنون مرمت این گنبد تکمیل و به مرکز اقامتگاهی زیبا برای جذب گردشگر داخلی و خارجی در حال آماده سازی است.
چراغ چشم با بیان اینکه عمارت مجدی با کمک اداره میراث خریداری شده و به صورت شبانه روزی در حال کار است، بیان کرد: مالکانی که در منظر دز خانه دارند را تشویق به ساخت اقامتگاه می‌کنیم.
دزفول رتبه نخست گردشگری در جنوب غرب کشور را کسب کرد
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با اشاره به اقدامات این سازمان در حوزه گردشگری بیان کرد: نوروز 1401، شهرستان دزفول با جذب یک میلیون مسافر، رتبه نخست خوزستان و جنوب غرب کشور را به خود اختصاص داد و در حوزه صنایع دستی نیز از 53 اثر برگزیده خوزستان 30 اثر مربوط به دزفول بود.
وی به وجود 800 هکتار محوطه جندی شاپور و 
90 تپه باستانی در شهرستان دزفول اشاره کرد و افزود: این آثار ارزشمند همه در معرض خطر و تبدیل تبدیل برخی زمین‌ها به زمین کشاورزی هستند که 93 پرونده برای گرفتن سند تشکیل شده است.
چراغ چشم گفت: اقدامات زیادی انجام شده یا در دست انجام است که رسیدگی و پیگیری آنها نیازمند نیروی انسانی است حال آنکه یگان حفاظت میراث فرهنگی دزفول با پنج نیرو و کمترین امکانات در حال انجام وظیفه هستند.
وی تشکیل شورای ساماندهی اماکن گردشگری، تاریخی و تفریحی شمال خوزستان با دخیل کردن 15 سازمان را یادآور شد و افزود: شرکت‌هایی بزرگ، مدیریت باغ ویلاها، چال کندی، اماکن تفریحی و سایر مناطق گردشگری را مدیریت خواهند کرد.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: 88 قایق در دریاچه دز داریم که جلیقه نجات ندارند؛ باید یک شرکت بزرگ آنها را سازماندهی کند که راه اندازی این شرکت باعث اشتغالزایی می‌شود.
وی درخصوص موزه‌ها نیز اظهارداشت: راه اندازی موزه آجر توسط شهرداری در شورای میراث فرهنگی با ریاست فرماندار مصوب شد که باید عملیاتی شود.
چراغ چشم بیان کرد: برای راه اندازی موزه آبیاری و اسناد تاریخی دزفول نیز اقداماتی انجام شده است زیرا 2هزار و 500 سند خطی تاریخی در دزفول داریم که باید از آنها نگهداری شود.
وی با بیان اینکه برای راه اندازی کارگاه نجاری نیز اقداماتی انجام شده است، افزود: شهردرای تقبل کرده بخشی از انبار سیمانی را در اختیار بگذارد ولی این امر هنوز محقق نشده است.
فاضلاب بخش شرق مسجد جامع را دچار فرونشست کرده است
رییس اداره میراث فرهنگی دزفول گفت: این اداره با وجود ظرفیت‌های ویژه در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با 12 پرسنل با مشکل اعتبار و جذب نشدن بودجه مواجه است که اکنون این نیروها را با مامورکردن نیرو از سایر نهادها به 20 نفر رساندیم.
وی با بیان اینکه حتی اجازه جذب نیروی افتخاری برای این اداره را نیز نداریم، افزود: سرانه بسیار ناچیزی برای مرمت مسجد جامع دزفول درنظر گرفته شده این در حالی است که به علت فاضلاب قسمت شرق مسجد فرونشست کرده و کج شده است.
وی افزود: برای مرمت پنج خانه تاریخی دزفول پنج میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته این در حالی است که هزینه مرمت این خانه ها افزون بر 25 میلیارد ریال است.
چراغ چشم گفت: وارث 240 تا 270 هکتار بافت تاریخی در دزفول هستیم که بالای 70 تا 100 سال سبقت دارند و به علت نبود استحکام دچار ریزش می‌شوند ولی اعتباری برای مرمت آنها نداریم و با این وضعیت هیچ اقدامی نمی توان انجام داد.
وی ادامه داد: برای رفع مشکلات حوزه میراث فرهنگی 
انجمن خیرین میراث را تشکیل دادیم که با اولویت بندی انجام شده روی مرمت پل قدیم متمرکز شدیم .
چراغ چشم اظهارداشت: پایه پل قدیم دچار مشکل شده و ریزش کرده است که برای نجات تنها پل آجری پابرجای جهان از ظرفیت خیرین سرمایه گذار استفاده کردیم.
برچسب‌ها گردشگری دزفول خوزستان میراث فرهنگی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/371157/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند