پیام خوزستان

آخرين مطالب

رشد 81 درصدی ذخیره سازی پست لارو میگو در خوزستان اقتصادي

رشد 81 درصدی ذخیره سازی پست لارو میگو در خوزستان
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان- فتح الله ابوعلی در تشریح وضعیت صنعت میگو در تابستان امسال، با بیان اینکه دوره ذخیره سازی بچه میگو در مزارع و استخرهای 3 منطقه مهم و فعال میگوپروری خوزستان در سال جاری و بر اساس تقویم مجاز پرورش میگو در استان پایان یافته است، اظهار کرد: این در حالی است که میزان لارو ذخیره سازی شده در مزارع پرورش میگو از 54 میلیون و 280 هزار قطعه در سال گذشته، با رشد 81 درصدی به 98 میلیون قطعه رسیده است.

وی به پشتیبانی مجموعه شیلات از توسعه پرورش میگو و ماهیان دریایی آب شور در استان با توجه به وجود مناطق و اراضی مستعد فراوان در خط ساحلی، وجود آب های شور و لب شور فراوان و همچنین آب های نامتعارف که به صورت بالقوه زمینه را برای توسعه این صنعت اشتغالزا و ارزآور فراهم کرده است اشاره و بر حمایت همه جانبه از شرکت های دانش بنیان و استفاده از روش ها و تکنیک های نوین در میگوپروری نظیر استفاده از مراکز نوزادگاهی میگو و پروبیوتیک تاکید کرد.

مدیر کل شیلات خوزستان خاطرنشان کرد: نظارت های کمیته فنی میگوی استان، متشکل از نمایندگان اداره کل دامپزشکی استان، پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور، اداره کل شیلات خوزستان و حمایت هایی از قبیل پیگیری بخشودگی سود و جرایم بانکی پرورش دهندگان، مکانیزه شدن مزارع پرورشی، بازدیدهای مستمر کارشناسان شیلات از مزارع پرورشی و رفع موانع تولید، نقش موثری در استقبال خوب تولیدکنندگان داشت که این امر موجب افزایش سطح زیر کشت مزارع پرورشی از 408 هکتار در سال گذشته به 575 هکتار در سال جاری شده است.

ابوعلی ادامه داد: در سال گذشته تعداد مزارع پرورشی فعال در این 3 منطقه مهم میگوپرور استان شامل مجتمع پرورش میگو چوئبده آبادان، مزارع انفرادی خارج مجتمع و آب های نامتعارف خرمشهر با 30 مزرعه و 432 استخر بوده است که در سال جاری این تعداد به 39 مزرعه در قالب 594 استخر افزایش یافته است.

کاهش وابستگی واردات پست لارو از سایر استان ها

مدیر کل شیلات خوزستان با اشاره به کاهش وابستگی واردات پست لارو از سایر استان ها بیان کرد: تا قبل از 2 سال گذشته جهت تامین پست لارو مورد نیاز پرورش دهندگان میگو به طور کامل به استان های میگوپرور وابسته بودیم و در بحث واردات مشکلات فراوانی به لحاظ نکات بهداشتی و خطر انتقال بیماری، هزینه های حمل و نقل و کاهش تولیدات را شاهد بودیم. 

وی ادامه داد: در سال 1401 با حمایت های صورت گرفته، 3 مرکز تکثیر که سال ها راکد و تعطیل بودند وارد چرخه تولید و مجددا فعال شدند و میزان تولید پست لارو در استان توسط این مراکز با رشد بیش از 3 برابری نسبت به سال گذشته به 83 میلیون قطعه رسیده است که این دستاورد ارزشمند تکامل و پویایی صنعت میگوپروری استان را نشان می دهد.

این مقام مسئول تعداد مراکز نرسری میگو (نوزادگاهی) فعال استان را 5 مرکز عنوان کرد و از افزایش دو برابری تعداد مراکز فعال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: میزان بچه میگوی تولیدی در این مراکز از 24 میلیون قطعه به 33 میلیون قطعه رسیده است.

پیش بینی تولید 1600 تن میگو در خوزستان

مدیرکل شیلات خوزستان با تاکید بر اینکه صنعت میگو در استان در زمینه تولید و پرورش میگو روند رو به رشد خود را ادامه می دهد، افزود: در این زمینه تولید بیش از 1600 تن میگو تا پایان دوره پرورش در مناطق میگوپروری استان را پیش بینی می کنیم. این در حالی است که در سال گذشته میزان تولید میگوی پرورشی استان 802 تن بوده است.

ابوعلی همچنین مهمترین مشکلات این صنعت را فرسودگی زیرساخت ها در مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان، رکود و تعطیلی بخش زیادی از مزارع پرورشی و مراکز تکثیر مجتمع چوئبده به علت مشکلات انباشته در سال های گذشته، انباشتگی سود و جرائم بانکی مربوط به بدهی های معوق، عدم وجود تشکل منسجم و فراگیر، وجود ویروس لکه سفید در منابع وحش منطقه که به عنوان یک تهدید بالقوه جهت به چالش کشیدن تولید همواره وجود دارد، عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در طول دو سال اخیر و با تلاش جهت رفع بخشی از این مشکلات و موانع موفق به فعال سازی تعداد قابل توجهی از این واحدهای راکد و تعطیل شده ایم، اظهار کرد: سیاست گذاری ها جهت ایجاد رونق و شکوفایی پایدار در این صنعت ارزآور و اشتغالزا به ویژه در مناطق کم برخوردار ساحلی و مستعد استان تدوین شده است و مسائلی نظیر توسعه مراکز نرسری و  تکثیر میگو، گازرسانی به مجتمع های مراکز تکثیر و پرورش میگو، حمایت و ترویج استفاده از آب های نامتعارف در صنعت تکثیر و پرورش میگوی استان و فعالسازی تمام واحدهای راکد موجود، در دستور کار جدی این اداره کل قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/370434/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله موفق حزب الله لبنان به خودروی نظامی صهیونیست‌ها

عملیات «وعده صادق» روحیه ملت‌های مسلمان را تقویت کرد

بازی‌های باقی‌مانده پرسپولیس/ سرخ‌ها دور رفت از این 7 بازی یک امتیاز کمتر از استقلال گرفتند!

تساوی فولادخوزستان در لیگ برتر فوتبال جوانان

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| مأموریت مهم پرسپولیس در آبادان/نفت به دنبال معجزه برای فرار از سقوط

رئیسی: صهیونیست‌ها و حامیان‌شان در صورت ارتکاب هر اشتباهی معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت/ لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است/ شیخ علی خطیب: ایستادگی و اقتدار ایران در رویکرد مقاومت با وجود همه فشارها مایه افتخار امت اسلامی است

رئیسی در دیدار نائب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان: صهیونیست‌ها و حامیان‌شان در صورت ارتکاب هر اشتباهی معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت

حمایت مهاجرین از پاسخ موشکی + فیلم

جذب 5 پزشک فوق تخصص در دزفول

دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با نائب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان ‎لبنان

رژیم صهیونیستی ترور فرمانده حزب‌الله را تأیید کرد

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

واکنش شدید حزب‌الله لبنان به حمله‌های امروز رژیم صهیونیستی

شلیک 150 موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی

پیروزی استقلال آبی پوشان ملاثانی در فوتبال دسته اول کشور

تضعیف روحیه مقامات نظامی اسرائیل به‌دلیل عملیات ایران

کمک 40 میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان نیازمند در بهشهر

تاکید بر اهمیت نقش مقاومت مردم لبنان در تحولات منطقه

محکومیت یک کارگزار کود و نهاده‌های کشاورزی در امیدیه

یک کشته و دو مصدوم در حادثه رانندگی محور خرمشهر_اهواز

افتخار آفرینی فرنگی کاران خوزستان در آسیا

توقیف محموله مواد مخدر در بهبهان

برداشت 51 تن گندم از مزارع خوزستان

حمله حزب‌ الله لبنان به 3 مرکز نظامی صهیونیستی

تعداد شعب انتخابات دور دوم در حوزه‌های خوزستان کاهش نمی‌یابد

دیدار رئیسی با نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان

حمله حزب‌الله لبنان به 3 مرکز نظامی اسرائیل

در دیدار رئیسی و مقام لبنانی چه گذشت؟

تمرین تاکتیک‌های پرسپولیس برای بازی حساس آبادان

عملیات سپاه برای آزادی‌خواهان جهان امیدآفرین بود

بازی‌های باقی‌مانده استقلال ترسناک است/ 4 پیچ خطرناک که دور رفت نکونام امتیاز داد

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

اولین تیم سقوط‌کننده از لیگ دسته اول فوتبال

با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟/ اینفوگرافیک

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

کشف محموله سیگار قاچاق در خرمشهر

کشف بیش از 41 هزار نخ سیگار قاچاق در خرمشهر

اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران جبهه مقاومت را امیدوارتر کرد

تصادف در جاده گچساران_ بهبهان چهار کشته و مصدوم برجا گذاشت

شکست قعرنشین لیگ یک مقابل استقلال ملاثانی

دستگیری 8 محکوم متواری در شوش

حمله حزب‌الله لبنان به 3 مرکز نظامی صهیونیستی

اقدامات جمهوری اسلامی درسرزمینهای اشغالی سبب آزادی قدس خواهد شد

انتقاد فرماندار بستان آباد ازوضعیت کشتارگاه نیمه صنعتی دام

رابطه عجیب دوقلوهای همسان لیگ برتری

بازداشت یک شرور مسلح در محله شوش تهران