پیام خوزستان

آخرين مطالب

تکمیل کریدور غرب در خوزستان تاسال آینده/ طرحی که 10 سال طول کشید مقالات

تکمیل کریدور غرب در خوزستان تاسال آینده/ طرحی که 10 سال طول کشید
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -  کریدور بزرگراهی غرب کشور به عنوان نقطه اتصال دسترسی قفقاز به آب‌های آزاد و خلیج فارس از مرز بازرگان در آذربایجان غربی شروع شده و با عبور از آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان رسیده و در بندر امام خمینی خاتمه می‌یابد، طول مسیر یک هزار و530 کیلومتر است که به صورت دوبانده و بزرگراهی احداث می‌شود.
این کریدور از مرز بازرگان تا بندر امام‌خمینی امتداد دارد و ضمن کاهش زمان سفر و سهولت جابه‌جایی بین استان‌های شمال غرب به جنوب غرب موجب تسهیل ترانزیت کالا و مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به آب‌های آزاد می‌شود.
خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی، آخرین وضعیت و تحولات این پروژه مهم و کلیدی را در استان‌های مرتبط با این بزرگراه مورد رصد و بررسی قرار دهد.
پیش از این کریدور استان آذربایجان غربی (اینجا)، کریدور استان کردستان (اینجا)، کریدور استان کرمانشاه (اینجا) و کردیدور لرستان (اینجا) در خبرگزاری مهر بررسی شده بود و اکنون نوبت به کریدور خوزستان رسیده است.
ارتباط خوزستان با خارج از کشور از طریق آب‌های آزاد حاصل شده است و نتیجه آن ایجاد بنادر بزرگی همچون بندر خرمشهر، بندر آبادان، بندر امام خمینی و بندر ماهشهر بوده است که علاوه بر استان پتانسیل مناسبی را برای کشور ایجاد کرده است.
شبکه منظم و گسترده حمل‌ونقل به عنوان اساس تجارت در این استان مهیا است. وجود اتوبان‌های احداثی، راه‌آهن و فرودگاه‌ها و بنادر از لازمه‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند که این استان از آن‌ها برخوردار است. از طرف دیگر چنانچه طرح اتصال راه‌آهن خرمشهر به شهر بصره در کشور عراق به اجرا درآید باعث خواهد شد تا از این طریق استان با عراق و کشور سوریه و نهایتاً به دریای مدیترانه متصل شود و امکانات لازم برای صادرات و ارائه خدمات به اروپا از این طریق فراهم آید.
یکی از مشکلاتی که در خوزستان وجود دارد، پرتردد بودن جاده‌های این استان است که دلایل مختلفی دارد. واردات 90 درصد کالاهای اساسی (65 میلیون تن کالاهای اساسی) کشور از مبادی خوزستان، نزدیکی به 70 درصد مراکز جمعیتی و صنعتی کشور در پس کرانه بنادر خوزستان، سهم بیش از 20 درصدی تردد حمل‌ونقل بارهای سنگین کشور، صادرات بیش از 90 درصد محصولات و مواد پتروشیمی از طریق راه‌های این استان، بازدید از یادمان‌های شهدا (بازدید حدود 5 میلیون زائر در سال‌های قبل از همه‌گیری کرونا (- مسیر پیاده‌روی مشتاقان امام حسین (ع) در اربعین حسینی، واردات 50 درصدی کالاهای کانتینری از طریق بنادر
نزدیکی به بازار عراق و انتقال کالا از بنادر استان به کشورهای حوزه مدیترانه و سهم حدود 33 درصدی ترانزیت خارجی کشور از بنادر استان (این میزان از طریق راه‌های زمینی به بنادر منتقل شوند) از جمله دلایل شلوغی جاده‌های خوزستان است.
عبور پروژه کریدور غرب از استان‌های ترانزیتی به ویژه خوزستان که یک استان مرزی و دارای یکی از چهار جایگاه اول از نظر صادرات و همچنین بندر امام خمینی (ره) قطب واردات کشور است، منجر به توسعه صنعت حمل‌ونقل و تجارت (صادرات و واردات) می‌شود.
وضع کریدور در خوزستان
با وجود نقش پررنگ خوزستان در ترانزیت کالا و مسافر سایر استان‌ها، افتتاح طرح کریدور غرب در استان برای سال آینده پیش‌بینی و حتی اعتبارات هشت هزار میلیارد تومانی به آن‌ها اختصاص داده شده ولی وضعیت طرح خوزستان که در یک بخش (سهم شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور) یک هزار و 800 میلیارد تومان و در بخش دیگر (سهم اداره کل راه و شهرسازی خوزستان) نیز یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه نیاز دارد، همچنان بلاتکلیف مانده است.
با وجود اینکه شاید عمر کلنگ زنی این پروژه در استان خوزستان به 10 سال نزدیک می‌شود ولی هنوز هم رفع معارض از اراضی کشاورزی در مقطع اندیمشک که در این طرح واقع شده به سرانجام نرسیده است.

پیام خوزستان

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان می‌کند: کریدور بزرگراهی غرب کشور با طول کل یک هزار و 482 کیلومتر از مرز بازرگان تا بندرامام خمینی با عبور از پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان با ایجاد کریدور شمال به جنوب کاهش طول مسیر، زمان سفر، مصرف سوخت، تصادفات، افزایش ایمنی و همچنین سهولت جابجایی بین استان‌های یاد شده و سهولت ترانزیت از کشورهای ترکیه و عراق به آب‌های آزاد توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور هدف‌گذاری شده است.
خیرالله خادمی ادامه می‌دهد: از طول مسیر مذکور جمعاً 900 کیلومتر برای اجرای عملیات به مجری کریدور بزرگراهی غرب کشور ابلاغ شده است.
وی بیان می‌کند: پروژه‌های واقع در استان خوزستان در طرح مذکور شامل کمربندی غرب و جنوب غرب اهواز به طول کل 37 کیلومتر (12 کیلومتر بهره‌برداری، 12 کیلومتر در دست اجرا و 13 کیلومتر در دست مطالعه) و کمربندی غرب اندیمشک به طول 21 کیلومتر در دست اجرا است.
خادمی تصریح می‌کند: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل هر دو پروژه فوق 18 هزار میلیارد ریال و در حال حاضر پیشرفت میانگین دو پروژه در حدود 35 درصد است.
وی یادآور می‌شود: با اتمام ساخت پروژه‌های فوق الاشاره بخشی از ترافیک ترانزیت، بار و کالا وارد شهرها نشده و متعاقب اهداف تعیین شده برای احداث کریدور محقق می‌شود.
پروژه در حال اجراست
سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: طرح ساخت بزرگراهی کریدور غرب کشور در استان خوزستان دو پروژه احداث کمربندی غرب اندیمشک و احداث کمربندی شمال غرب و غرب شهر اهواز را شامل می‌شود.
رضا امیرپور عنوان می‌کند: با توجه به اینکه کمربندی شهرها نقش بسزایی در هدایت و تفکیک ترافیک درون‌شهری با ترددهای عبوری و ترانزیتی کالا و مسافر از شهرهای واقع در مسیر اتوبان‌های کشور دارد در استان خوزستان نیز در اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی بوده است.
وی می‌افزاید: از آن جایی که اتصال آزادراه خرم‌آباد، پل زال، اندیمشک به آزادراه اهواز - بندر امام خمینی تاکنون محقق نشده است بار ترددی آزادراهی بندر امام خمینی به شمال و مرکز کشور بر بزرگراه اهواز – اندیمشک و شهرهای واقع بر این محور تحمیل شده است که علاوه بر استهلاک و هزینه‌های نگهداری بالا، سانحه خیز شدن این محور را نیز در پی داشته است به همین دلیل تحقق پروژه‌های تعریف شده در طرح ساخت بزرگراهی کریدور غرب کشور برای استان خوزستان بسیار حائز اهمیت است.
امیرپور در خصوص کمربندی غرب اهواز شهر اهواز نیز می‌گوید: با تکمیل این کمربندی، رینگ کامل دور شهر اهواز برقرار می‌شود و در مسیر خود دارای تقاطع‌های غیر هم‌سطح با محورهای اهواز – اندیمشک، اهواز – حمیدیه، دب حردان، اهواز – خرمشهر و اهواز – آبادان خواهد داشت و در نهایت اتصال کمربندی شمالی و جنوبی اهواز را در ضلع غربی برقرار می‌کند.

پیام خوزستان

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان عنوان می‌کند: هم اکنون هزینه‌های احداث پروژه‌های کریدور غرب کشور در استان خوزستان توسط شرکت توسعه و ساخت آزادراه‌های کشور تأمین اعتبار می‌شود که احداث کمربندی اندیمشک به طول 21.5 کیلومتر به اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان تفویض شده و احداث کمربندی غرب اهواز مستقیماً توسط این شرکت ساخت دو کارسازی می‌شود.
امیرپور ادامه می‌دهد: کمربندی اندیمشک در دو قطعه در حال اجراست که قطعه اول به طول حدود 13.5 کیلومتر است که عملیات اجرایی آن در سال 95 آغاز شده است و هم اکنون با پیشرفت فیزیکی پنج درصد در حال اجرا است و قطعه دوم به طول 7.7 کیلومتر در سال 92 آغاز شده است و حدود 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
قابلیت‌های بندر امام خمینی
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص ظرفیت‌های صادراتی اداره کل بنادر و دریانوردی این استان بیان می‌کند: قرار گرفتن مهم‌ترین مراکز تولیدی، صنعتی و کشاورزی کشور در پس کرانه بنادر استان خوزستان قابلیت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی بسیاری به وجود آورده که صادرات انواع محصولات پتروشیمی، فولادی، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، محصولات کشاورزی و شیلات از آن جمله هستند.
بهروز آقای ادامه می‌دهد: طی سالیان گذشته هر سال بیش از 20 میلیون تُن انواع کالا از بنادر خوزستان صادرات شده و این میزان با توجه به پتانسیل‌های تولیدی کشور و نیز ظرفیت‌های بنادر تا 40 میلیون تُن در سال قابل‌افزایش است.
وی در خصوص وضعیت مسیرهای ارتباطی بندر امام خمینی (ریلی و جاده‌ای) نیز می‌گوید: بنادر استان خوزستان از دیرباز نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در حمل‌ونقل کشور داشته و تلاش شده تا زیرساخت‌های لازم برای این موضوع فراهم شود؛ اولین خط راه‌آهن سراسری کشور در ابتدای سده 13 شمسی از بندر امام خمینی کشیده شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به اینکه در حال حاضر زیرساخت‌های مناسب، استاندارد و ایمن حمل‌ونقل جاده‌ای و ریل به این بندر متصل شده در خصوص فرآیند صادرات اظهار می‌کند: در بنادر استان خوزستان تلاش شده تا با فراهم ساختن زیرساخت‌ها (اسکله، عمق مناسب برای پهلوگیری انواع شناور و مسیرهای دسترسی ریل و جاده) و روساخت‌های مناسب بندری (محوطه‌ها، انبارها، مخازن، سیلو، انواع تجهیزات راهبُردی و غیراستراتژیک، تخلیه و بارگیری انواع کالا) و نیز بهبود فرآیندهای عملیاتی با همکاری سایر سازمان‌های مرتبط تسهیل و تسریع در صادرات را فراهم کند.

پیام خوزستان

وی در خصوص اثرات اجرای پروژه جاده‌سازی کریدور غرب بر فعالیت‌های تجاری از مسیر بندر امام خمینی می‌گوید: از آنجایی که مهم‌ترین مراکز صنعتی، جمعیتی و کشاورزی کشور در پس کرانه بنادر استان خوزستان واقع شده‌اند، لذا تأمین زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل (جاده و ریل) می‌تواند با افزایش دسترسی، کاهش زمان و کاهش هزینه حمل‌ونقل شرایط لازم را به منظور استفاده بیشتر از ظرفیت‌های حمل‌ونقل دریایی بنادر استان خوزستان فراهم کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان اضافه می‌کند: اجرای کریدور جاده‌ای غرب کشور که از آذربایجان غربی شروع و پس از عبور از استان‌های کردستان و ایلام وارد خوزستان شده و به بندر امام خمینی متصل می‌شود، ضمن کاهش زمان سیر و هزینه حمل با بهره‌گیری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های حمل‌ونقل کریدور بین‌المللی شمال، جنوب، شرق و همچنین غرب موجبات توسعه و تقویت ترانزیت کالا از کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و سایر کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه را دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، به نظر می‌رسد اجرای طرح بزرگراهی کریدور غرب کشور علاوه بر منافع بی‌شمار اقتصادی که برای کشور به همراه دارد، باعث احیای جاده‌های استان‌هایی که در این مسیر واقع شده است می‌شود و تسریع در آن باید در اولویت کاری دولت قرار گیرد.
کد خبر 5530205

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/368739/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(عکس) استایل متفاوت همسر روزبه چشمی و مهرداد محمدی در ورزشگاه آزادی

ناپایداری جوی در پاره‌ای از نقاط هرمزگان، 1 اردیبهشت

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، شبیه اسباب‌بازی بود

مصدومیت 4 کودک در پی تصادف رانندگی در آبادان

حوزه مقاومت اقتدار امت اسلامی را به رخ جهانیان کشید/ عملیات «وعده صادق» را باید زنگ وحدت و اتحاد جهان اسلام دانست

حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

مصوبه مزد 1403 مطابق ماده 41 قانون کار نیست

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

جوی پایدار در آبادان و خرمشهر

عضو کارگزاران: ثابت شد که اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است

حمله هوایی به پایگاه الحشد الشعبی در عراق/ حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به ایلات اشغالی

اوقات شرعی یکم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر

به یک هدف مهم در ایلات اشغالی حمله کردیم

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را به کام مرگ کشاند

احتمال بارش های پراکنده در مناطق مرتفع هرمزگان

ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟ | ما می‌توانیم حیفا و تل آویو را بزنیم اما ... | اظهارات امیرعبداللهیان درباره سلاح‌های مورد استفاده اسرائیل در اصفهان

پاسخ سریع مقاومت اسلامی عراق به تجاوز اسرائیل به مقر الحشد الشعبی

استقبال فلسطینی‌ها از اشغالگران در اردوگاه طولکرم با بمب‌های دستی

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تست مقاومت گوشی چینی با پرتاب چاقو + فیلم

مقاومت عراق: به یک هدف مهم در ایلات اشغالی حمله کردیم

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچ کاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

دادستان بندر امام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

زباله های فضایی در مریخ

تصادف پراید در محور آبادان به قفاص یک کشته و 9 مصدوم بر جای گذاشت

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تصاویر حمله پهپادی به هدف حیاتی رژیم صهیونیستی

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به هدفی مهم در ایلات

عملیات موشکی ایران ضررهای مالی و نظامی بسیاری به اسرائیل زد

چهارمین گل فراز مقابل استقلال و حسینی!

یک کشته و 9 مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)