پیام خوزستان

آخرين مطالب

در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران محقق شد

گوش شنوای وزیر نفت در بیست‌وششمین نمایشگاه صنعت نفت وزارت نفت

گوش شنوای وزیر نفت در بیست‌وششمین نمایشگاه صنعت نفت
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - امسال در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دغدغه‌ها و صحبت‌های شرکت‌های حاضر در این رویداد با صبر و حوصله از سوی وزیر نفت شنیده و دستورات لازم برای پیگیری آنها به معاونان وزیر داده شد.

به گزارش شانا، نمایشگاه‌ها در سراسر جهان محلی برای به نمایش گذاشتن توان صنعتی هر کشور به‌شمار می‌روند. به این ترتیب می‌توان گفت نمایش توان صنعتی می‌تواند حس رقابت‌پذیری تولیدکنندگان را تحریک کند. صنعت نفت کشورمان نیز از این قاعده مستثنا نیست و در این میان بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی فرصت بسیار مناسبی را برای عرضه توانمندی‌های صنعت و فناوری داخلی کشور به‌وجود آورد تا بیش از 11 کشور جهان از توانمندی‌های یکدیگر آگاه شده و به طریقی با یکدیگر به تعامل بپردازند، البته درباره نمایشگاه بین‌المللی نفت امسال نکته‌های تازه‌ای به چشم می‌خورد که از آن جمله می‌توان به افزایش قابل‌توجه بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان به‌واسطه کم‌رنگ شدن ویروس کرونا اشاره کرد، نکته‌ای که سبب شده بود از ساعت ابتدای برگزاری این نمایشگاه تا ساعات پایانی در سالن‌ها و غرفه‌های آن جا برای سوزن انداختن نباشد.
بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به‌کار خود پایان داد؛ فستیوال نفتی‌ها امسال آن‌قدر باشکوه بود که پای بسیاری از مقام‌های عالی‌رتبه کشور همچون رؤسای قوای مقننه و مجریه و بسیاری دیگری از مسئولان نظام را به این نمایشگاه باز کرد. از حق نگذریم شرکت‌های ایرانی نیز با رونمایی از آخرین داشته‌های علمی و فنی خود و به‌روزترین تجهیزات پیشرفته توانستند از این نمایشگاه به‌خوبی بهره‌مند شوند.
این دستاوردها آن‌قدر بود که جواد اوجی، وزیر نفت تقریباً در چهار روز نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی چند بار از غرفه‌ای شرکت‌های ایرانی بازدید کرد و هر بار با دیدن دستاوردهای شرکت‌های ایرانی، اشتیاق بیشتری برای ادامه بازدید پیدا می‌کرد. شاید او تنها وزیر نفتی باشد که امسال چند بار با صبر و حوصله مثال‌زدنی از غرفه‌های شرکت‌های داخلی بازدید و در خلال این بازدیدها با پرسش‌های خود از غرفه‌داران به‌دقت مسائل و مشکلات آنها را یادداشت و بررسی ‌کرد و به‌صورت مداوم از معاونان خود می‌خواست دغدغه‌های سازندگان داخلی را یادداشت کنند تا در اسرع وقت برای رفع آنها اقدام شود. اوجی در حاشیه نمایشگاه با بیان اینکه در بازدید از غرفه‌های شرکت‌های داخلی با دیدن توانمندی آنها روحیه گرفتم، گفت: با توجه به ظرفیت بالای شرکت‌های داخلی در زمینه تولید تجهیزات صنعت نفت، گاز، ‌پالایش و پتروشیمی هر بازدیدکننده‌ای از این نمایشگاه احساس غرور می‌کند.

پیام خوزستان


آنچه نمایشگاه امسال را ‌بار دیگر از همتاهای قدیمی خود متمایز کرد، رشد و سر برآوردن توان کم‌نظیر داخلی در بخش بومی‌سازی قطعات و تجهیزاتی بود که واردات آنها سال‌هاست زیر فشارهای حداکثری بین‌المللی و تحریمی و جهش‌ها و نوسانات ارزی متوقف شده است. توانی که هر بازدیدکننده منصفی را اگرنه متعجب که شدیداً به فکر فرو می‌برد. شرکت‌های دانش‌بنیان با اتکا به توان متخصصان و دانش‌آموختگان کشور و با سرمایه‌های بعضاً خرد توانسته‌اند صنعت نفت کشور را از تنگنای چند ده ساله تحریم نجات دهند. شاید به همین دلیل باشد که وزیر نفت در جمع سازندگان در نمایشگاه گفت: اگر امروز صنعت نفت در اوج تحریم‌های کشورهای غربی روی پای خود ایستاده‌، این موضوع را مدیون سازندگان داخلی می‌دانم، از این رو به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت کالاها و تجهیزاتی را وارد کنند که مشابه ایرانی داشته باشد. بدون شک این موضوع از سوی بنده و همکاران در وزارت نفت پیگیری و در صورت مشاهده موارد تخلف برخورد جدی خواهد شد. اوجی تأکید کرد: وزارت نفت با تحریم یا بدون تحریم دست از حمایت همه‌جانبه شرکت‌های داخلی در صنعت نفت برنخواهد داشت، البته امید داریم که این ‌شرکت‌ها با افزایش کیفیت محصولات خود صادراتشان را نیز توسعه دهند.
بومی‌سازی و دستیابی به دانش فنی فناوری‌های نوین، همواره از دغدغه‌های اصلی صنعت نفت ایران بوده است؛ موضوعی که در چند سال اخیر با جهت‌گیری مدیران وزارت نفت به تأمین نیازهای کشور با استفاده حداکثری از توانمندی‌های داخل، قوت بیشتری به خود گرفته است و در این میان نباید از اهمیت و مزیت‌های تجاری‌سازی و کسب درآمد از طریق آن غافل شد. در سال‌های اخیر شناسایی راهکارها، موانع پیش روی تجاری‌سازی، ایجاد راهکارهای مناسب برای مخاطرات و ریسک‌پذیری و تضمین سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف از جمله فعالیت‌های مدیران صنعت نفت ایران بوده است. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که ظرف دهه‌های آینده سرمایه‌گذاری چند صد میلیارد دلاری در حــوزه صنعت نفت صورت خواهد پذیرفت که 50 تا 70 درصد از این مبلغ صرف خرید تجهیزات می‌شود. دهه‌ها است که اســتراتژیک بــودن صنعــت نفــت و وابســتگی آن بــه خارج از کشــور، به‌عنوان یک اهرم فشــار علیه کشورمان به‌کار گرفته می‌شود، از این رو از منظر امنیت ملی و چانه‌زنی‌های سیاسی، افزایش استقلال در حوزه صنعت نفت بسیار مهم ارزیابی می‌شود. صنعت نفت ایران هرساله شاهد شکسته شدن انحصار شرکت‌های آمریکایی و اروپایی است. به گفته اوجی امسال بیش از 30 میلیارد دلار پروژه در صنعت نفت کلنگ زده می‌شود که به‌طور حتم باید از ظرفیت‌ شرکت‌های داخلی برای تأمین و تجهیز این پروژه‌ها استفاده شود. در نتیجه هم‌زمان با اجرای این پروژه‌ها شرکت‌های داخلی باید به فکر صدور خدمات فنی و مهندسی نیز باشند.

پیام خوزستان


حمایت وزارت نفت از فعالان تکمیل زنجیره ارزش افزوده پتروشیمی
توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در دهه‌های گذشته مورد توجه مدیران صنعت نفت ایران قرار داشته است، چراکه توسعه متوازن در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی به جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالا منجر خواهد شد. سال‌هاست که صنعت پتروشیمی ایران با وجود تمامی چالش‌های موجود به‌ویژه در دوران تحریم به‌دنبال توسعه متوازن و تکمیل زنجیره ارزش است و اکنون در دوران تحریم، تحقق جهش سوم در این صنعت نیازمند عزمی ملی با مشارکت تمام فعالان در این صنعت ارزش‌آفرین است. وزیر نفت در بازدید از غرفه فعالان و سازندگان صنعت پتروشیمی در نمایشگاه نفت یکی از مشکلات امروز کشور را بحث زنجیره صنایع تکمیلی دانست و گفت: با توجه به اینکه از مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز قول گرفته‌ایم، امسال به‌طور جدی به سرمایه‌گذاران برای ورود به زنجیره صنایع تکمیلی کمک خواهیم کرد.
وزیر نفت همچنین در بازدید از غرفه تاپیکو در جریان تازه‌ترین پروژه‌ها و برنامه‌های این هلدینگ قرار گرفت و از هلدینگ تاپیکو درخواست کرد با توجه به درآمدی که به‌دست آورده است بیشتر روی برنامه‌های توسعه‌ای تمرکز کند.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان دولت سیزدهم صددرصد کاتالیست‌های موردنیاز صنعت پتروشیمی در کشور داخلی‌سازی خواهد شد، افزود: تا پایان امسال 6 مجتمع پتروشیمی جدید در کشور راه‌اندازی می‌شود.
وزیر نفت با تأکید بر استفاده از کالاهای ساخت داخل ادامه داد: هیچ شرکت دولتی فعال در صنعت نفت نمی‌تواند طبق قانون از کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، استفاده کند و در صورت مشاهده این نوع تخلف با مجرمان برخورد خواهد شد.
اوجی یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را اعلام نیاز شرکت‌های تابع وزارت نفت برشمرد تا پیمانکاران توانمند داخلی بتوانند نیازهای این صنعت را بررسی کنند و قراردادهای همکاری نیز بین این بخش‌ها امضا شود.

پیام خوزستان


نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت در سال‌های اخیر همواره با حضور شرکت‌های مختلف ایرانی و خارجی برگزار شده است و نمایشگاه امسال نیز با شعار «نفت دانش‌بنیان، تولید ایرانی، صادرات جهانی» با حضور شرکت‌های مختلف ایرانی برگزار شد و هدف آن رونق تولید و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و نیز معرفی دستاوردهای صنعت نفت کشورمان در بخش‌های مختلف بود.
تحلیلگران بر این اعتقاد هستند که صنعت نفت ایران نیز مانند هر صنعت دیگری برای توسعه، جذب سرمایه و دستیابی به تجربیات و فناوری‌های نوین باید رویکرد فراملی و برون‌نگر داشته و افزایش همکاری و تعامل با سایر کشورها را با هدف ارتقای جایگاه صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دنبال کند و در این مسیر نمایشگاه‌های تخصصی می‌توانند نقشی مهم و تأثیرگذار را داشته باشند.
باید تأکید کرد که صنعت نفت ایران به‌عنوان پیشران بخش اقتصادی کشور نقش بسیار مهمی در کشور دارد و در صورتی که لکوموتیو صنعت پتروشیمی به‌خوبی حرکت کند، می‌تواند قطار توسعه کشور را به‌خوبی حرکت دهد، همچنین باید به این نکته اشاره کرد که این رویداد بزرگ نمایشگاهی‌ می‌تواند محل تلاقی بازیگران اصلی یعنی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و معرفی توانمندی و ظرفیت‌های این گروه‌ها باشد.
بخش خصوصی و هلدینگ‌های بزرگ در این دوره از نمایشگاه نفت حضوری پررنگ و قابل‌توجه داشته‌اند و مذاکره و رایزنی‌های شرکت‌های توانمند ایرانی فعال در صنعت نفت به تحقق قراردادها و همکاری‌های اثربخشی در حوزه‌های مختلف منجر شد.
بدون تردید تحقق شعار «نفت دانش‌بنیان، تولید ایرانی، صادرات جهانی» به‌عنوان یک راهبرد مهم مورد سرلوحه فعالان صنعت نفت ایران است و باید به‌منظور جلوگیری از خام فروشی به‌دنبال تکمیل زنجیره ارزش و آسان‌سازی مسیر رونق تولید و صادرات محصولات نهایی بود.

پیام خوزستان


بر اساس این گزارش، بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که از 23 تا 26 اردیبهشت 1401 در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، میزبان 1200 شرکت داخلی و 44 شرکت خارجی یا نمایندگی شرکت‌های خارجی بود.
شرکت‌های حاضر در این دوره از نمایشگاه افزون بر شرکت‌های ایرانی، ملیت‌هایی از 11 کشور جهان شامل ایتالیا، اسپانیا، امارات، کره جنوبی، سوئیس، آلمان، اوکراین، آفریقای جنوبی و بلژیک بود، همچنین نمایندگان بلندپایه‌ای از شرکت‌های خارجی از این نمایشگاه بازدید کردند.
شرکت‌ها در قالب 908 غرفه جانمایی شد و دلیل تفاوت بین شمار شرکت‌ها و تعداد غرفه‌ها حضور چند شرکت در بعضی از غرفه‌ها بود.
از میان 908 غرفه یادشده، 815 عنوان مربوط به شرکت‌ها، 23 عنوان مربوط به دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی، 70 شرکت‌ دانش‌بنیان، نوپا و پارک‌های فناوری بود.
در این دوره از نمایشگاه 23 دانشگاه و مرکز پژوهشی در کنار 70 شرکت دانش‌بنیان، نوپا (استارت‌آپ) و پارک فناوری حضور داشتند و تازه‌ترین یافته‌ها، محصولات و توانمندی‌های خود را برای حل مشکلات صنعت نفت عرضه کردند.
در کنار این موارد، 27 نشست تخصصی با محور شرکت‌های دانش‌بنیان، سیاست‌گذاری انرژی، آینده بازار گاز، ابزارهای جدید تأمین مالی و دیگر مسائل تخصصی در صنعت نفت برگزار شد.

پیام خوزستان


لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/363189/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوجوان مرگ مغزی‌شده خرمشهری به 2 نفر جان دوباره بخشید

او را شاعر آزادی می‌نامند! + فیلم

راهیابی 24 کشتی گیر کهگیلویه و بویراحمدی به رقاب‌های ملی

پیش بینی‌های هواشناسی خوزستان درخصوص دما در بهار و تابستان

سامانه بارشی وارد خوزستان می‌شود

ایجاد بیش از 8 هزار و 500 فرصت شغلی در خوزستان

پسر خرمشهری با اهدای عضو به 2 شهروند زندگی دوباره‌ای داد

نظارت بر نانوایی‌های اهواز به صورت مستمر در حال انجام است

محکومیت همدستی دولت اردن با رژیم صهیونیستی

صعود فولاد خوزستان به مرحله نهایی یگ برتر فوتبال نوجوانان

16 هزار متر مربع از اراضی دولتی در امیدیه رفع تصرف شد

قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه 1403/02/01

اسلحه‌های مجوزدار در صورت استفاده غیرمجاز ضبط شوند

کاهش 75 درصدی حوادث غرق شدگی در خوزستان

پیروزی تیم ملی حفاری اهواز در لیگ برتر گلف

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

80 اتاق بهداشت جدید در مدارس خوزستان راه‌اندازی شد

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

توپکرانی 137 هزار متر خط لوله در نفت و گاز مسجدسلیمان

حمله پهپادی به پایگاه هوایی عوبدای اسرائیل + جزئیات

شناسایی بیش از 8 هزار تن اضافه تناژ در جاده‌های خوزستان

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

تقویت ارتباطات سیار در مناطق روستایی و شهری خوزستان

نعیم قاسم: هیچ‌گونه کنار گذاشتن رویارویی و عقب‌نشینی از حمایت از غزه وجود ندارد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به ایلات اشغالی

معاون دبیرکل حزب‌الله: هیچ‌گونه کنار گذاشتن رویارویی و عقب‌نشینی از حمایت از غزه وجود ندارد

کودک خرمشهری فرشته نجات شد

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال و فانوس به‌دستان لیگ

ثبت آلودگی هوا در 5 شهر خوزستان

هوای دو شهر خوزستان در وضعیت «قرمز»

کاهش 28 درصدی پرونده‌های محاکم تجدیدنظر استان خوزستان

اهدای اعضای بدن یک کودک خرمشهری به بیماران نیازمند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/01

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد