پیام خوزستان

آخرين مطالب

آب دولت سیزدهم بر آتش فاضلاب خوزستان؛

نخستین وعده دولت سیزدهم چه بود و به کجا رسید؟ سياسي

نخستین وعده دولت سیزدهم چه بود و به کجا رسید؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز – ایرنا – تنها 2 روز از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیران دولت سیزدهم نگذشته بود که خوزستان و کارگاه احداث شبکه فاضلاب اهواز مقصد نخستین سفر استانی رییس جمهور و کابینه او شد و همانجا بود که " تکمیل شبکه فاضلاب اهواز تا 2 سال آینده" به عنوان نخستین وعده از سوی رییس جمهور صادر شد.

بحران سیل سال 98 در خوزستان اگر چه با ورود گسترده نیروهای جهادی از سراسر کشور صحنه‌هایی از اتحاد و همدلی ملی را به نمایش گذاشت ولی از دل سیل 98 آتش فاضلاب اهواز که سال‌هاست به جان این شهر افتاده و با کم کاری دولت های قبل با مشکل جدی روبه رو بود، این بار با دستور رهبر معظم انقلاب برای تخصیص 50 میلیون یورو ارز از صندوق ذخیره ارزی کشور برای رفع مشکل آب و فاضلاب اهواز به موضوعی ملی تبدیل شد.
چرا اهواز، چرا فاضلاب؟
روند احداث شبکه فاضلاب اهواز از سال 1372 در این شهر آغاز و تا اواسط سال 1400 یعنی پس از حدود 28 سال از آغاز احداث این طرح تنها 41 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که نیمی از این شبکه اجرا شده نیز به دلیل به کارگیری لوله های بتنی فاقد کیفیت مناسب دچار شکستگی های متعدد بود که بالازدگی فاضلاب در خانه ها، معابر و مناطق مختلف شهر اهواز جلوه ای زننده را برای این شهر رقم می زند و این موجب شده بود که در تمام طول سال حدود سه هزار نقطه اهواز با بالازدگی فاضلاب روبه رو باشد.
بی توجهی دولت های گذشته در تامین اعتبار مورد نیاز برای اصلاح، توسعه و تکمیل نهایی شبکه فاضلاب اهواز که منجر به بروز بیماری های مختلف، مرگ کودکان بر اثر سقوط در کانال های روباز فاضلاب و بالازدگی فاضلاب در منازل شده بود، این موضوع را به یکی از مهمترین مطالبه ها و عامل نارضایتی مردم مقاوم خوزستان کرده بود که در نهایت با ورود رهبر معظم انقلاب به موضوع، بارقه های امید برای حل فاضلاب را در مردم این دیار زنده کرد.
با تاکید رهبری معظم انقلاب برای به کارگیری همه امکانات برای رفع مشکل فاضلاب اهواز، شناسایی نقاط بحرانی و فوق بحرانی شبکه موجود فاضلاب با بیشترین حجم آبگرفتگی در قالب طرح ضربتی علاج بخشی به فاضلاب اهواز تدوین و با تعریف دهها جبهه کاری اصلاح این نقاط در دستور کار دولت وقت قرار گرفت ولی تزریق قطره چکانی ارز و اعتبارات موجب شد تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم تنها 25 جبهه کاری برای اصلاح شبکه فاضلاب در اهواز فعال شود که این روند با روی کار آمدن دولت مردمی متحول شد.

پیام خوزستان


غافلگیر شدیم
"باور کردنی نبود، صبح جمعه را با غافلگیری شروع کردیم، رییس جمهور جدید ما را غافلگیر کرد، چه طور ممکن بود؟!، با خودم می گفتم چطور ممکن است آقای رییسی به اهواز سفر کرده باشد و به محله ما بیابد؟! چون همین دیروز مراسم رای اعتماد دولت در تلویزیون پخش شده بود" اینها را عبدالعلی 62 ساله از ساکنان کوی ملت(کوروش) اهواز جایی که آیت اله رییسی در اولین سفر استانی خود در آن محله حاضر شده بود، می گفت. او که مشغول خرید از مغازه کوچک میوه فروشی محله بود از آن روز می گوید و ادامه می دهد:" وقتی آقای رییسی با جمعیت زیادی که همراهش بود وارد محله ما شد، با اینکه او را در تلویزیون دیده بودیم ولی چون باور نمی کردیم که رییس جمهور به این محله محروم بیاید فکر می کردم که شاید اشتباه می کنم ولی اشتباه نکردم و خود آقای رییسی بود". "رییسی امیدمان را زنده کرد و امیدوارم خدا کمکش کند تا ناامیدمان نکند".
کم کم اطراف مان شلوغ می شود، یکی از گرانی ها گلایه می کند و خواسته اش از رییس جمهور کنترل گرانی است و دیگری اشتغال و تکمیل فاضلاب و تامین آب را مطالبه می کند. بحث فاضلاب که مطرح می شود یکی از بالازدگی فاضلاب در خانه اش می گوید دیگری خاطره سقوط کودکش به درون جوی های روباز فاضلاب را و اینکه اگر یکی از همسایه ها نبود امروز پسرم زنده نبود. 
به رییسی امید داریم
عبدالصمد که چهره آفتاب سوخته و چروکیده اش و محاسن سفید رنگش نشان می‌دهد که حدود 70 سالی سن دارد با کمی تندی و فارسی دست و پا شکسته که غلظت عربی آن مانع از فهمیدن برخی جملاتش می‌شد ، می‌گفت: " آقای رییسی که آمد فکر کردیم او هم آمده چند عکسی بگیرد و برود مثل مسوولان دیگر، فاضلاب امان مردم را بریده، منصفانه اش این است که کارهایی شده ولی هنوز تا رسیدن به اینکه فاضلاب از خیابان های ما جمع شود خیلی راه داریم." 
از سر و وضع و فارسی روانی که حرف می زند معلوم بود تحصیل کرده است؛ خودش را عنایت معلم یکی از مدارس کوی علوی معرفی می کند و می گوید:"دولت های قبل کاری برای حل مشکل مردم این منطقه نکردند! من خودم و کل خانواده ام به آقای رییسی رای داده ایم چون رییسی مردمی است و به او امید داریم. دارد تلاش می کند شب و روز هم ندارد اما مشکلات این محلات اهواز اینقدر زیاد است که اگر چه شاید سال ها زمان نیاز داشته باشد و توقع حل سریع این مشکلات بی جا باشد ولی دیگر تحمل این فاضلاب سخت شده است".

پیام خوزستان


دعا می کردیم باران نبارد
دستش را حدود نیم متری از سطح زمین قرار می دهد و می گوید:" هر بار که بارندگی در اهواز بیاید تا اینجا خانه‌های این محله زیر آب می رود". دستش را تا ارتفاع یک متری بالاتر می آورد و می گوید:"سال 98 تا اینجا زیر آب رفتیم، هر چه داشتیم از بین رفت، با وجود ورود تیم های امدادی، گروه های جهادی و آتش نشانی برای جمع آوری آب ها، یک ماه کل این محله زیر آب بود". اینها را احمد 34 ساله از اهالی بلوار معلم اهواز که خود در یکی از شرکت های تاکسی اینترنتی کار می کند، می گوید. او ادامه می دهد:" با این وضعیت فاضلاب هر بار زمستان که می شود، دعا می کنیم باران نبارد، چون چند میلیمتر باران در اهواز مساوی با غرق شدن خانه های ما در فاضلاب است". 
امسال را با سال های گذشته مقایسه می کند و ادامه می دهد:"امسال هم بگویم آب گرفتگی نداشتیم که دروغ است. آب گرفتگی داشتیم و آب هم داخل برخی خانه ها شد ولی به شدت سال های گذشته نبود. سال های گذشته تا چند هفته کل محله زیر آب بود، اما امسال نه که آب جمع نمی شد ... نه! ولی آب که جمع می شد به چند ساعت نمی رسید که بچه های شهرداری و آتش نشانی با پمپ جمع می کردند".

پیام خوزستان


حاشیه اهواز را دریابید
اهواز که به عنوان سومین کلانشهر کشور از نظر وسعت دارای ابعاد جغرافیایی وسیعی است همچنان به دلایل مختلف بر وسعت آن افزوده می‌شود و این در حالی است که در بیشتر این افزایش وسعت هیچ ضابطه ای در آن رعایت و هیچ زیرساختی ایجاد نشده است و حالا با پرجمعیت شدن این محله ها، نبود زیرساخت ها به ویژه فاضلاب مشکلات خود را به خوبی نمایان کرده است.
وقتی هسته مرکزی اهواز و مناطقی که قیمت زمین و خانه های آن با تهران مقایسه می شود با مشکل فاضلاب و بالازدگی آن روبه رو باشد، طبیعی است که آتش فاضلاب در مناطق حاشیه ای این شهر برافروخته تر باشد. با حرکت از محله های مرکزی اهواز به سمت مناطق حاشیه ای این شهر زخم فاضلاب عمیق تر می شود. ملاشیه، گلدشت، عین 2، علوی و سیاحی تنها تعدادی از 49 محله محروم و کم برخوردار اهواز است که سال هاست با مشکل فاضلاب روبه رو هستند.
سری به محله گلدشت می زنیم، تا مرکز اهواز حدود نیم ساعتی فاصله دارد، چسبیده به زمین های کشاورزی که پیشروی خانه ها به سمت زمین های کشاورزی و تغییر کاربری آن با وجود سخت گیری های اخیر برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز همچنان ادامه دارد. یکی از اهالی ما را به انتهای یکی از خیابان های فرعی آنجا می برد جایی که در انتهای محله کانالی به عرض 2 متر و طول چند کیلومتر زمانی تامین کننده آب زمین های کشاورزی بوده و به دلیل نداشتن شبکه جمع آوری فاضلاب تمام فاضلاب این منطقه به سمت این کانال هدایت شده است و حالا این شبکه کار شبکه فاضلاب را انجام می دهد، مملو از فاضلاب که چند کیلومتر جلوتر در زمین وسیعی رها می شود.
اهالی منطقه همدیگر را می شناسند و خبر حضور افراد غریبه به سرعت پخش می شود. "ریاض" جوان لاغر اندام 40 ساله ای است که از لباس و صورت گچی اش معلوم بود که گچ کار است و کار را برای حرف زدن از مشکلات نیمه کاره رها کرده بود. هنوز سر و صورتش گچی بود و زبری دست هایش نرمی گچ دستش را بی اعتبار می کرد. می گوید در خیابان اصلی گلدشت زندگی می کند و در بلوار اصلی آن که قرار بوده بلواری احداث شود الان به جای بلوار محلی برای رها کردن زباله و روان شدن فاضلاب ها شده است. می گوید: "خداوند پس از 9 سال به ما بچه ای عنایت کرد و اسمش را حسین گذاشتیم، یک روز حسین سه ساله من برای بازی وارد خیابان می شود و درون یکی از چاله هایی که فاضلاب در آن جمع شده می افتد غافل از اینکه ارتفاع آن چاله بیش از یک و نیم متر است"، یک سالی از آن اتفاق می گذرد و انگار دوباره در هنگام تعریف ماجرا دوباره برایش تازه شده است، مکثی می کند و ادامه می دهد "صاحب اسم نجاتش داد"، بغضش را که فرو می برد می‌گوید: "خدا به ما رحم کرد، اگر زن همسایه او را ندیده بود مثل بچه های دیگری که در این سال ها جان خود را در کانال های فاضلاب از دست داده اند، ما هم عزادار می شدیم". 
او ادامه می دهد:" به خدا مردم دلداده نظام و رهبری هستند. خیلی از این افراد محله های محروم از جمله پدر خودم در زمان جنگ تحمیلی رزمنده بودند، جانباز هستند، شهید داده اند. از آقای رییسی، استاندار و هر کسی که مسوول حل مشکل این منطقه است می خواهیم که مناطق حاشیه ای اهواز را فراموش نکنند".

پیام خوزستان


کارون رودخانه فاضلاب ها
سوالی که پیش می آید این است که حالا که شبکه فاضلاب اهواز با آن همه مشکل تنها حدود 40 درصد آن اجرا شده و تلاش ها برای وارد مدار شدن تصفیه خانه های اهواز تا پیش از این نتیجه نرسیده است، سرنوشت حجم فاضلاب تولیدی در این شهر چه می شود؟ جواب ساده است، به سمت رودخانه کارون هدایت می شود. به گفته مدیرکل محیط زیست خوزستان روزانه به طور متوسط 200 هزار مترمکعب پساب فاضلاب در محدوده شهرستان اهواز وارد رودخانه کارون می‌شود که این میزان فاضلاب از 14 کانون در شرق اهواز و 10 کانون در غرب اهواز به کارون وارد می شود.
محمد جواد اشرفی می افزاید: تمامی شهرستان هایی که در محدوده رودخانه کارون و دز قرار دارند پساب فاضلاب را به درون این رودخانه‌ها تخلیه می‌کنند. پساب کشاورزی از دیگر مواردی است که در رودخانه‌های کارون و دز تخلیه می‌شود و کانون پساب های متمرکز کشاورزی شرکت های هفتگانه کشت و صنعت نیشکر هستند. در خوزستان 61 بیمارستان وجود دارد که از این تعداد 18 بیمارستان در حوزه رودخانه های کارون و دز قرار دارند و از این تعداد چهار بیمارستان تصفیه خانه ندارند و پساب آنها مستقیم وارد رودخانه می شود.
او می گوید: حجم ورود فاضلاب به کارون به قدری است که زمانی که جریان رودخانه کند می شود، بوی نامطبوعی از رودخانه کارون استشمام می شود که امیدواریم با راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز از ورود 112 هزار مترمکعب فاضلاب به کارون از 11 کانون این شهرستان در شبانه روز جلوگیری خواهد شد.

پیام خوزستان


اهواز با بیشترین ایستگاه پمپاژ خاورمیانه
موقعیت خاص جغرافیایی، بالا بودن سطح آب، شیب تقریبا صفر شهر، ارتفاع کم تاسیسات شهری از رودخانه و همچنین جنس خاک شنی و روان اهواز موجب شده تا اهواز از نظر توپولوژی و زمین شناسی خاص‌ترین شهر ایران لقب بگیرد. موضوعی که موجب شده تا هدایت جریان آب سطحی ناشی از بارندگی و همچنین فاضلاب شهری به صورت خودکار اتفاق نیفتد و این موجب شده تا اهواز با حدود 185 ایستگاه پمپاژ دارای بیشترین تعداد ایستگاه پمپاژ نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه را دارا باشد. به همین دلیل آماده به کار بودن ایستگاه های پمپاژ در زمان های بحرانی مانند بارش شدید باران عامل مهم در جلوگیری از آب گرفتگی معابر در اهواز است.
مدیر آب و فاضلاب اهواز می گوید: "در سال‌های گذشته با هر بار بارندگی حدود 30 پمپ در ایستگاه‌های پمپاژ سوخته و از مدار خارج می‌شد که از مدار خارج شدن این ایستگاه ها یکی از دلایل اصلی آب گرفتگی معابر اهواز در فصل بارندگی بود. سال 99 برخی مناطق به ویژه در غرب اهواز مانند خیابان‌های زکی زاده، انقلاب و ولیعصر(عج) پس از هر بارندگی تا 15 روز زیرآب بودند ولی وضعیت این خیابان ها در بارندگی امسال قابل مقایسه با گذشته نیست."
سعید دشتی زاده با اشاره به وجود 186 ایستگاه پمپاژ در اهواز می افزاید: " تعمیر و بازسازی 170 ایستگاه پمپاژ، خرید 70 دستگاه پمپ جدید، لایروبی 250 کیلومتر از شبکه فاضلاب، بازسازی اساسی سه ایستگاه مهم فاضلاب در غرب اهواز شامل ایستگاه های ولیعصر(عج)، زکی زاده و الهادی و همچنین اصلاح زیرساخت برق 110 ایستگاه پمپاژ موجب شد تا آبگرفتگی معابر اهواز در بارندگی اخیر به حداقل کاهش یابد".

پیام خوزستان


فاضلاب و تلاش بی سابقه در اهواز
فاضلاب اهواز که پس از بارندگی های سیل آسای سال 97 و 98 و بروز مشکلات متعدد برای مردم به صدر اولویت مسوولان استانی و کشوری تبدیل شد، در گام اول اصلاح شبکه فرسوده آن که عامل بخش مهمی از بالازدگی فاضلاب و تجمع آب های سطحی در این شهر داشت در دستور کار قرار گرفت. بالغ بر 180 نقطه بحرانی و فوق بحرانی شناسایی و با تقسیم کار میان شهرداری اهواز و آب و فاضلاب خوزستان برای اصلاح این نقاط در دستور کار قرار گفت. اگر چه اصلاح این نقاط از دولت قبل آغاز شده بود ولی تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم تنها 24 جبهه کاری فعال در اهواز وجود داشت. با روی کار آمدن دولت سیزدهم تعداد این پروژه ها چند برابر شد و در مدت اندکی پس از سفر رییس جمهور و تزریق اعتبارات به این طرح تمام جبهه های کاری در اهواز فعال شد.
رییس شورای اسلامی شهر اهواز با بی سابقه خواندن کارهایی که آبفای خوزستان در حال انجام در اهواز است می گوید: طرح ضربتی علاج بخشی به شبکه فاضلاب اهواز به عنوان طرح مشترک میان آبفا و شهرداری که در این شهر اجرایی و در دولت سیزدهم شتاب داده شد، آثار مثبت خود را در بارندگی های فصل باران در اهواز نشان داد. اصلاح شبکه فاضلاب در 180 نقطه به طور همزمان در این شهر بی سابقه است.
سیاوش محمودی بازدیدهای میدانی اعضای شورای شهر در زمان بارندگی و هم ساعاتی پس از بارندگی ها از سطح شهر را مورد اشاره قرار می دهد و می افزاید: "اگر چه در این بارندگی ها برخی نقاط اهواز با آب گرفتگی روبه رو شدند ولی حجم این آب گرفتگی ها قابل مقایسه با سال های قبل نبود. منصفانه بگویم، اقدام های موثر انجام شده توسط شرکت آب و فاضلاب خوستان و شهرداری اهواز موجب شد تا در بارندگی های اخیر در هیچ نقطه ای گزارشی از ورود آب به منازل مردم گزارش نشود که قابل تقدیر است.
او می گوید: آب گرفتگی معابر اهواز در حداقل زمان ممکن رفع می شد و کمتر از 10 تا 15 ساعت شهر به حالت عادی بر می گشت و این در حالی بود که در سال های گذشته با چنین حجمی از بارش های امسال تنها شهرک دانشگاه 15 روز در محاصره آب بود. 
دولت پیگیر سیزدهم
فاضلاب اهواز آنچنان توسط مدیران ارشد دولت به صورت مستمر پیگیری می شود که برای کسانی که اخبار این موضوع را پیگیری می کنند این تصور ممکن است پیش بیاید که انگار دولت جز حل مشکل فاضلاب هیچ کار دیگری ندارد. علاوه بر رییس جمهور که در دومین روز کاری دولت سیزدهم با سفر به خوزستان و حضور در کارگاه فاضلاب اهواز موضوع را از نزدیک بررسی کرد، تاکنون سفرهای متعددی توسط معاون اول، معاون اجرایی رییس جمهور و وزیر نیرو برای پیگیری وعده رییس جمهور برای تکمیل فاضلاب اهواز در 2 سال آینده به خوزستان انجام شده است.
علاوه بر وزیر نیرو که به ویژه در فصل بارندگی به صورت هفتگی موضوع فاضلاب اهواز را به صورت ویدیو کنفرانس پیگیری و دستورات لازم برای رفع موانع اجرای طرح های فاضلاب خوزستان صادر می کرد، ماهانه حداقل یک بار جلسه ای با حضور محمد مخبر معاون اول رییس جمهور برای پیگیری مصوبه های سفر رییس جمهور به خوزستان در بخش آب و فاضلاب در تهران و با حضور مسوولان خوزستان برگزار می شود ضمن اینکه در استان نیز این موضوع به طور تقریبی هر دو هفته یکبار نشستی برای بررسی آخرین پیشرفت طرح های فاضلاب اهواز و شهرهای مختلف استان توسط استانداری خوزستان برگزار می شود.

پیام خوزستان


تحقق رویای 20 ساله تصفیه خانه شرق اهواز
برای اهواز که به دلیل عبور رودخانه از میانه آن به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است، دو تصفیه خانه یکی در شرق و دیگری در غرب پیش بینی شده است که به دلیل اینکه بار جمعیتی شرق اهواز بیشتر از مناطق غربی آن است، احداث تصفیه خانه شرق اهواز در اولویت قرار گرفت و کلنگ احداث تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز با ظرفیت تصفیه 112هزار مترمکعب در شبانه روز برای پوشش جمعیتی 550 هزار نفر در مساحتی حدود 11 هزار مترمکعب در سال 88 به زمین زده شد.
ساختمان این تصفیه خانه سال 97 توسط دولت دوازدهم بهره‌برداری رسید ولی به دلیل نبود اتصال خطوط و تجهیزات در عمل این تصفیه خانه وارد مدار نشد. حالا پس از اعلام تاریخ های مختلف برای بهره برداری از تضفیه خانه شرق اهواز در دولت قبل و عملی نشدن این وعده ها، این دولت سیزدهم بود که رویای 20 ساله مردم اهواز را با هشت ماه کار شبانه روزی و تزریق اعتبارات در 24 اردیبهشت 1401 محقق کرد.
استاندار خوزستان در آیین بهره برداری از این تصفیه خانه، ظرفیت اولیه آن را 60 هزار مترمکعب فاضلاب و ارتقای آن تا 112 هزار مترمکعب در شبانه روز تا چند ماه آینده بیان کرد و افزود: ساختمان تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز در دولت قبل به بهره‌برداری رسید اما بهره بردای آن نیاز به نصب کلکتورها، ایستگاه پمپاژ و خط خروجی داشت که با تحقق این کار، تصفیه خانه در عمل وارد مدار شد.
صادق خلیلیان همچنین با وعده دادن از بهره برداری تصفیه خانه غرب اهواز تا 2 سال آینده ادامه داد: سیستم تصفیه فاضلاب در این تصفیه خانه به روش اس.بی.آر یا همان راکتور ناپیوسته متوالی است که یک فرآیند هوازی تصفیه فاضلاب که اصلاح کیفیت فاضلاب به گونه‌ای است که آسیب به محیط زیست و اکوسیستم را به حداقل می رساند.
جمع آوری فاضلاب کل شرق اهواز، جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه کارون، اضافه شدن روزانه 112 هزار متر مکعب آب به چرخه کشاورزی و صنعت شهر اهواز، احیای هفت هزار هکتار زمین کشاورزی بایر در اهواز، اشتغال زایی 35 هزار نفر در زمینه کشاورزی که توسط این آب احیا می شود، جمع آوری برکه ها و دریاچه های فاضلاب تصفیه نشده در حواشی شهر اهواز، استفاده از ظرفیت پساب حاصل از تصفیه خانه به منظور توسعه کمربند سبز و تثبیت خاک و مهار کانون های گرد و غبار منطقه و جمع آوری مرداب فاضلاب روبه روی شرکت صنایع فولاد و رفع مشکل زیست محیطی از جمله دستاورهای این تصفیه خانه است که نشان از اهمیت آن دارد.
حل مشکل فاضلاب اهواز یکبار برای همیشه
همکارانش می گویند که مدیری جهادی است، شبانه روز نمی شناسد و واقعا پا به پای او دویدن سخت است. قبل از ساعت 7 به اداره می آید و ساعت 12 شب زودترین زمانی است که به خانه می رود. یک روز در آبادان و خرمشهر است و روز دیگر در شادگان و مسجد سلیمان و دهدز برای پیگیری مشکل آب و فاضلاب. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان که از مدیران باسابقه آبفای کشور است و توانسته در کمتر از یکسال از مدیریت خود با حمایت دولت سیزدهم کارهای بزرگی را در این استان رقم بزند.
محمدرضا کرمی نژاد می گوید: "در کل کشور آب و فاضلاب موضوعی چالشی است ولی این موضوع به دلالیل مختلف در خوزستان مضاعف است. من در دولت های مختلف مدیر بوده ام و واقعا همه دولت ها علاقه ‌مند بوده اند تا مشکل آب و فاضلاب اهواز را حل کنند ولی می توانم اذعان کنم که عزم و تلاش دولت سیزدهم برای حل مشکل آب و فاضلاب خوزستان به ویژه اهواز را هیچ دولتی نداشته است. دولت اراده کرده است که مشکل فاضلاب اهواز را یکبار برای همیشه طی 2 سال حل کند و انصافا برای تحقق این وعده تمام مجموعه دولت پای کار آمده و اعتباراتی به این طرح اختصاص داده که بی سابقه است".
او می‌افزاید: دستاور سفر رییس جمهور به خوزستان برای آب و فاضلاب اهواز 6 مصوبه داشت که سه مصوبه در بخش آب و سه مصوبه در بخش فاضلاب بود. تکمیل فاضلاب اهواز با اعتبار 92 هزار میلیارد ریال، تکمیل شبکه فاضلاب سایر شهرهای خوزستان با اعتبار 60 هزار میلیارد ریال و همچنین تکمیل پنج تصفیه خانه مهم فاضلاب، سه مصوبه مهم سفر رییس جمهور به خوزستان در بخش فاضلاب است".
کرمی نژاد ادامه می دهد: " نکته مهم این است که این اعتبارات تنها برای ماه های اول نبود و همچنان با قدرت نقدینگی مورد نیاز طرح ها تامین می شود؛ ماهانه یک تا دو جلسه برای پیگیری پیشرفت طرح های فاضلاب مصوبه سفر رییس جمهور با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار و موضع بررسی می شود. می توانم بگویم اگر سفر رییس جمهور به خوزستان نبود تکمیل فاضلاب اهواز با روند کند گذشته سال ها زمان نیاز داشت، اما این کار بزرگ با همت دولت قرار است در 2 سال انجام شود".
او می افزاید: " برای پایداری شبکه فاضلاب در فصل بارش های باران در اهواز، پارسال در 204 جبهه کاری فعال کار اصلاح و توسعه شبکه آغاز شد که 134 جبهه از این تعداد به اتمام رسیده است ضمن اینکه بلافاصله با تعریف جبهه‌های کاری متعدد امروز در 137 جبهه کاری فعال تمام همت دستگاه های استان برای تکمیل شبکه فاضلاب اهواز به میدان آمده است. 280 کیلومتر از خطوط شبکه موجود فاضلاب اهواز به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض داشت که تاکنون 237 کیلومتر اصلاح شده و 15 درصد باقی مانده نیز با سرعت در حال انجام است".

پیام خوزستان


اهواز کارگاه آموزشی پیشرفته ترین تجهیزات اهواز
او بیان اینکه اهواز دارای ویژگی های منحصر به فرد زمین شناسایی است، می گوید: " سختی کار فاضلاب در اهواز به دلیل نوع زمین شناسی خاص این شهر است. به طور مثال برای حفاری یک خط 200 متری در شهرک نفت اهواز بخشی از مسیر دارای سنگ سخت و بخش دیگر دارای ماسه روان بود که برای حفاری در هر دو نوع جنس خاک تجهیزات خاص خود نیاز است. این موضوع باعث شد تا هم اکنون پیشرفته ترین تجهیزات مربوط به صنعت فاضلاب هم اکنون در خوزستان به کار گرفته شود».
کرمی نژاد، می افزاید: " پارسال سه هزار نقطه در اهواز با پس زدگی فاضلاب روبه رو بود و بالازدگی فاضلاب در خانه ها شرایط بسیار دشواری را برای مردم ایجاد کرده بود با تلاش انجام شده در مجموعه آبفای خوزستان تمام این نقاط اصلاح شده است. نمی گویم که الان بالازدگی فاضلابی در اهواز نداریم ولی هر نقطه ای که با بالازدگی روبه رو شود به سرعت اصلاح ان در دستور کار قرار می گیرد".
او می گوید: " قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در 71 جبهه کاری و آبفای خوزستان نیز در 66 جبهه کاری به طور همزمان کار اصلاح و توسعه شبکه فاضلاب اهواز را انجام می دهند ضمن اینکه ورود موثر مدیریت شهری، شورای شهر و شهرداری اهواز هم در این زمینه بسیار اثر بخش بوده است."
مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان، می افزاید: "برای پیشرفت کار در شرایط زمین شناسی خاص اهواز نیازمند به استفاده از تکنولوژی های روز دنیا وجود داشت که با ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به موضوع فاضلاب اهواز، هم اکنون پیشرفته ترین دستگاه های صنعت فاضلاب در اهواز در حال استفاده است".
کرمی نژاد ادامه می‌دهد: " برای نخستین بار در طرح های صنعت فاضلاب کشور از دستگاه های بسیار پیشرفته "میکروتونلینگ" و برای حفاری در عمق 15 متری زمین و همچنین "جت گروتینگ(تزریق پرفشار)" در اهواز استفاده می شود و این موضوع موجب شده تا کارگاه فاضلاب اهواز کلاس آموزشی برای کل صنعت فاضلاب کشور باشد".
مناطق حاشیه‌ای اهواز منتظر خبرهای خوب باشند
کرمی نژاد ادامه می دهد: "کل شبکه فاضلاب اهواز که از 72 شروع شده تا پارسال تنها 41 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که نیمی از آن نیز به دلیل فرسودگی لوله‌ها ریزشی بود. با تاکید رییس دولت سیزدهم برای تکمیل طرح های فاضلاب خوزستان در 2 سال، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا وظیفه تکمیل 34 درصد شبکه فاضلاب را به عهده دارد که تاکنون این قرارگاه 30 درصد از تعهد خود را انجام داده است و با سرعت مناسبی که این قرارگاه دارد امیدواریم تا پایان سال شبکه فاضلاب شرق اهواز تکمیل شود."
او می افزاید: "همزمان با اصلاح شبکه موجود و تکمیل شبکه فاضلاب شرق اهواز، عملیات اجرایی شبکه فاضلاب غرب اهواز با اعتبار مصوب 320 هزار میلیارد ریال نیز با طی کردن مقدمات به زودی در مرحله انتخاب پیمانکار است. طرح های تکمیل شبکه فاضلاب مناطق کیانشهر، کیان آباد و کیانپارس اهواز با پنج هزار میلیارد ریال، لشکر آباد با یک هزار میلیارد ریال و همچنین مناطق مختلف از جمله کوی حصیر آباد، عامری، یوسفی، منطقه بافت قدیم مانند باغ شیخ و کریمی خراط در حال انتخاب پیمانکار است. "
مدیرعامل آبفا خوزستان با بیان اینکه منطق حاشیه‌ای اهواز به طور یک مطالبه جدی توسط همه دلسوزان به صورت جدی پیگیری می شود از خبرهای خوش به مردم این مناطق برای آغاز اجرا شبکه فاضلاب در این مناطق خبر می دهد و می‌گوید: "علاوه بر مرکز اهواز، مشکل فاضلاب مناطق حاشیه این شهر مانند گلدشت، گل بهار، عین 2، کروشات، سیاحی، سلیم آباد، ملاشیه، قلعه چنان و زرگان نیز در حال انجام است که با انتخاب پیمانکار کار در این مناطق نیز به سرعت اجرا می شود."
کرمی نژاد در مورد فاضلاب شهر کارون نیز از استقرار بخشی از ظرفیت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در شهر کوت عبداله مرکز این شهرستان خبر می دهد و می‌افزاید:"کار در شهر کوت عبداله هم با سرعت در حال انجام است و با اقدام‌های انجام شده بسیار امیدوار هستیم که وعده رییس جمهور برای تحقق تکمیل شبکه فاضلاب کل شهر اهواز و حومه و همچنین شهر کوت عبداله در 2 سال وعده داده شده محقق شود."

پیام خوزستان


ورود فاضلاب به رودخانه خوزستان صفر می‌شود
تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پنج تصفیه خانه فاضلاب مهم خوزستان در شهرهای اهواز، شادگان، خرمشهر، ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) در دولت گذشته موجب شد تا این طرح‌ها سال ها نیمه کار رها شده و یا با سرعت پیشرفت بسیار کندی روبه رو باشند که قرار گرفتن تکمیل این تصفیه خانه ها به عنوان یکی دیگر از مصوبه های سفر رییسی به خوزستان موجب سرعت بخشی به این طرح ها شده است به گونه‌ای که با گذشت هشت ماه، 2 تصفیه خانه شادگان و شرق اهواز وارد مدار شد.
بر اساس اعلام مسولان شرکت آب و فاضلاب خوزستان تصفیه خانه آبادان تا اول مرداد امسال وارد مدار شده و 2 تصفیه خانه دیگر نیز با شروع عملیات اجرایی به سرعت به بهره برداری می رسند. ضمن اینکه با بهره برداری از تصفیه خانه‌های در حال احداث و تکمیل شبکه فاضلاب ورود فاضلاب به کارون و دز به صفر می رسد.
اهواز امیدوار به آینده
ورود دولت سیزدهم به حل مشکل فاضلاب اهواز در حالی بوده است که این شبکه فاضلاب در سه دهه تنها 41 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که نیمی از آن نیز به دلیل فرسودگی نیاز به بازسازی و اصلاح فوری داشت. به همین دلیل توقع به صفر رسیدن مشکل فاضلاب و آب گرفتگی معابر اهواز تنها پس از هشت ماه کار دولت سیزدهم دور از واقعیت است ولی آنچه می توان گفت اینکه عملکرد دولت سیزدهم برای تکمیل فاضلاب اهواز نوید دهنده روزهای خوب برای اهواز و خوزستان است.
با تحقق وعده رییس جمهور به مردم، یکی از مطالبه های جدی دیار مقاومت از نظام جمهوری اسلامی پس از سال ها محقق می شود.
گزارش: محمد زمانی راد
برچسب‌ها
مجلس شورای اسلامی شورای شهر استانداری خوزستان رودخانه کارون شورای اسلامی شهر اهواز صادق خلیلیان اهواز شهرداری اهواز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا دولت سیزدهم شرکت آب و فاضلاب خوزستان
پروندهٔ خبری
نخستین سفر استانی رییس‌جمهوری و پیگیری‌ رهاورد آن برای خوزستان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/362864/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

واکنش آمریکا به ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه: افکار عمومی جهان بیدار شده است

جهانگیری: عزا می‌گیرم وقتی می‌بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند نه اروپا

عملیات «وعده صادق» سربلندی جهان اسلام

حماس: عملیات «وعده صادق» یک پاسخ راهبردی به اشغالگران بود

آیا انسان واقعا «اختیار» دارد؟ اسپینوزا پاسخ می‌دهد

واژگونی پژو پارس در محور لردگان به دهدز جان یک نفر را گرفت

حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

مخالف تعطیلی دو روز در هفته هستم؛ با تعطیلی جمعه هم مخالفم! / نماینده‌ها اگر خسته هستند، مجلس را تعطیل کنند

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

مهاجری خطاب به ذوالنور: از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب‌کشی کنید

آیت‌الله دوزدوزانی: آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود

انتقاد پزشکیان به سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات اسرائیل: چرا ککتان نمی‌گزد؟

آغاز نوبت اول آزمون سراسری 1403 با گروه های آزمایشی ریاضی و انسانی

پهلوانی به قامت «حیدر»

عملیات وعده صادق سربلندی جهان اسلام

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

گفت و گوی دو خواهر کول بر در سریال نون خ 5

اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!

فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است

اعتراف جالب خانم مجری جنجالی صداوسیما جلوی مردم

چهره ها/ نجم الدین شریعتی در چایخانه حرم امام رضا(ع)

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

استاندار: توسعه صنایع تبدیلی در خوزستان حمایت می‌شود

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

علی لاریجانی پیام داد

نقوی حسینی: پایداری‌ها از اصطلاح «پشم» خیلی ناراحت شدند

زهره حمیدی وضعیت بیماری‌اش را تشریح کرد؛ بعد از بیماری یک انسان جدیدتر شدم

شناسایی 16 متهم فراری در خرمشهر

5 تفاوت اساسی در کاشی و سرامیک - کاویان سرام

نوعدوستی کارمند یزدی برای آزادی زندانیان

کشف سکه‌های عتیقه مربوط به دوران اشکانیان از مسافر یک قطار

آنچه امام علی (ع) به عقیل آموخت

89 درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند/ ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید