پیام خوزستان

آخرين مطالب

اندیکا یعنی آخر محرومیت/ مشکلات درمانی را درمان کنید مقالات

اندیکا یعنی آخر محرومیت/ مشکلات درمانی را درمان کنید
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان- در روزهای خبر فوت «علی باقری» جوان نخبه اندیکایی به علت غرق‌شدگی و بعد هم معلمی به نام «سیروس صفی‌پور» به علت ایست قلبی بیش از هر زمان دیگری کمبود امکانات درمانی و به ویژه بیمارستان در اندیکا که به نوعی قطب تولید برق آبی کشور به حساب می‌آید، دل ساکنان این شهرستان را به درد آورد.

بنابراین بر همگان روشن می‌شود که قصه علی و دیگر کودکان، جوانان و مردمانی که در چنین مناطقی، بارها فقط به‌خاطر نبود امکانات لازم و بدیهی این‌گونه پرپر می‌شوند، حالا حالاها سر دراز دارد.

با یک جست‌وجوی کوتاه در منابع خبری می‌توان اخبار و گزارش‌های متعددی را دید که بارها به نبود امکانات لازم درمانی و از همه مهم‌تر یک بیمارستان مجهز که بتواند به طور فوری به داد بیماران و آسیب‌دیدگان شهرستان اندیکا برسد، اشاره شده و چه‌بسا بارها هم قول‌های مساعدی از سوی مسئولان نسبت به حل این مشکل داده شده است.

اما آنچه به وقوع می‌پیوندد فقط بالا رفتن آمار مرگ‌ومیرهایی است که با این خلأ مهم و حیاتی اتفاق می‌افتد و اگر فقط مقدار کمی از درآمدهای منابع خدادادی و به خصوص برق‌آبی منطقه به ساخت و تجهیز یک بیمارستان و مراکز درمانی خوب اختصاص داده می‌شد، امروز علی و امثال علی در کنار خانواده‌های خود بودند.

عقب ماندگی 100 ساله اندیکا

مدیر قرارگاه مهندسی و جهادی احمد متوسلیان  اظهار می‌کند: هفتمین ماه است که در اندیکای زلزله رده هستیم. از همان روزهای اولیه در منطقه حاضر شدیم و در بخش عمرانی (خانه سازی، مسجد، مدرسه، خانه بهداشت، پارک و سرویس‌های حمام)، بهداشت و سلامت (اعزام تیم‌های جهادی بهداشت و سلامت به صورت دو هفته یک بار و ارائه خدمات مختلف از دندانپزشکی تا بهداشت عمومی)، اشتغالزایی، آب - آبرسانی و فرهنگی فعالیت داریم.


سردار سعید قاسمی با بیان اینکه با بچه‌های مردم که چند وقتی مدارس تعطیل بوده، کار داریم و برای ما مهم است، تصریح می‌کند: نزدیک به 700 روستای مختلف با 70 هزار جمعیت در زاگرس چلو، مرکزی و قلعه خواجه و آبژدان پراکنده هستند.

مدیر قرارگاه مهندسی و جهادی احمد متوسلیان به عقب ماندگی اندیکا اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: بنا به دلایلی که برای خودم مکشوف نیست، اندیکا بیش از 100 سال عقب ماندگی دارد و با وجود اینکه مردم اندیکا از عشایر هستند ولی چرا در غار و مثل دوران پارینه سنگی زندگی می‌کنند؟

سردار قاسمی می‌افزاید: مردم اندیکا در عرصه دفاع مقدس شهید دادند و به با وجود اینکه تابلو زدند به اندیکا «قطب انرژی ایران» خوش آمدید یعنی همان آب، برق، گاز و نفت است اما چرا مردم در عصر پارینه سنگی زندگی می‌کنند؟

وی با بیان اینکه وقتی سخن از فقر، مصیبت، و بی آبی می‌شود، یاد سیستان و بلوچستان می‌افتم، تصریح می‌کند: ولی برنامه و بودجه، اندیکا را رتبه یک اعلام می‌کند و خیلی عجیب است و خیلی‌ها اطلاع ندارند و وقتی به اساتید و دانشجویان جغرافیا نشانی اندیکا را می‌دهم، می‌گویند اندیکا کجاست؟ باید به مردم ایران گفت که اندیکا جایی در نقشه ایران است ولی محرومیت آن را احاطه کرده است.

وعده‌های مسئولان محقق نشد

مدیر قرارگاه مهندسی و جهادی احمد متوسلیان می‌گوید: اگر در این مناطق 10 فرزند با سلامت جسمی و شیعه متولد و خوب تربیت شوند، سیستم دولتی باید از آنها حمایت کند و برای حمایت از آنها باید یارانه بدهند.

سردار قاسمی با اشاره به سیاست فرزندآوری زیاد در سایر کشورها یادآور می‌شود: در سایر کشورها انواع روش‌های فرزند آوری و باروری را در اختیار زوجین قرار می‌دهند اما در کشور ما ازدواج سخت و طلاق آسان شده چون فرهنگ غرب در حال ورود است.


وی تصریح می‌کند: اینجا با مجموعه‌ای از محرومیت‌ها و مظلومیت‌ها روبه‌رو هستیم و مسئولان این موضوع را باید بدانند، مسئولان اینجا آمدند و وعده دادند ولی هیچکدام از وعده‌هایشان عملی نشد و حتی چند روز قبل اعلام کردند که 400 خانه اینجا ساخته شده که مطلب دروغی است.

مدیر قرارگاه مهندسی و جهادی احمد متوسلیان می‌گوید: تعداد واقعی خانه‌های ساخته شده در اندیکا چقدر است؟ به لانه مرغ و طویله که خانه نمی‌گویند.

سردار قاسمی ادامه می‌دهد: اندیکا کجاست؟ ما کجاییم؟ حتی فرماندار و امام جمعه نمی‌دانند این 400 واحد ساخته شده کجای اندیکاست؛ برای ستون و سقف 200 میلیون از حق مردم می‌گیرند و به آن خانه می‌گویند و یک قرارداد یک جانبه فراماسونری با طرف می‌بندند و نمی‌داند قرار است چه کاری برایش انجام شود؟ کجای دنیا چنین قراردادی است؟

وی تصریح می‌کند: به طور رسمی جهادی‌ها اعلام می‌کنند که سیمان‌هایی را که قول داده شد به دست اینها نرسید، وامی که باید به بچه جهادی‌ها برسد نیز حتی یک ریال آن پرداخت نشده و این در شرایطی است جهادی‌ها در سرما و گرما و باران در حال فعالیت هستند و بهترین نوع مسکن را ساختند و در حد وسع و توان خود تحویل دادند؛ مسئولان اگر بخواهند با این روند یک هزار مسکن در این اندیکا بسازند قطعاً تا پنج سال آینده نمی‌سازند.

وی تصریح می‌کند: همچنان به فرمایش رهبر در منطقه هستیم مگر شرایطی پیش بیاید و عرصه را تنگ کنند، تاکنون با بیش از 10 میلیارد تومان کمک‌های مردمی به قرارگاه اینجا آمدیم؛ مردم در این شرایط سخت بیش از 10 میلیارد تومان به قرارگاه جهادی کمک کردند اما استاندار هنوز ریالی نداده است در حالی که مردم مدرسه میلیاردی ساختند و کلید تحویل دادند.

مدیر قرارگاه مهندسی و جهادی احمد متوسلیان می‌گوید: قصد داریم همچنان در منطقه بمانیم و خدماتی را ارائه دهیم مگر آنکه شرایط آنقدر سخت شود که اندیکا را تنها بگذاریم.

پراکندگی روستاهای اندیکا

مدیر شبکه بهداشت و درمان اندیکا  بیان می‌کند: پروژه ساخت بیمارستان اندیکا از مرحله انتخاب زمین گذشته است و طبق آخرین بازدیدهای کارشناسان دانشگاه باید یکی از سه محل معرفی شده (در منطقه سه راهی قاسم‌آباد و آبژدان) یکی را انتخاب کنند تا بعد هم واگذاری آن به دانشگاه انجام شود.

وحید کاظمی با اشاره به فعالیت هفت درمانگاه و یک بیمارستان محلی کوچک در اندیکا ادامه می‌دهد: بیمارستان 12 تخت‌خوابه قلعه‌خواجه مجهزترین بخش درمانی اندیکا است؛ تجهیزات آن تکمیل و سونوگرافی، رادیولوژی، آزمایشگاه، زنان و زایمان، دیالیز و تخت‌های بیمارستانی به غیر از بخش بستری فعال شد.

اندیکا یعنی آخر محرومیت/مشکلات درمانی را درمان کنید

وی یادآور می‌شود: متخصص سونوگرافی هفته‌ای یک تا دو روز حضور دارد؛ بخش بستری نیاز به متخصص ثابت و ماندگار دارد که چون بیمارستان اسفندماه سال گذشته فعال شده و تقسیم‌بندی متخصصان آبان ماه هر سال انجام می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اندیکا عنوان می‌کند: این بیمارستان چهار روز متخصص داخلی، دو روز متخصص اطفال، دو روز متخصص زنان و دو روز متخصص جراحی عمومی دارد؛ رادیولوژی هم دو روز در هفته فعال بود ولی فعلاً با وجود انجام عکس برداری دنبال پزشک جدید برای آن هستیم.

کاظمی در پاسخ به اعتراضات عموم برای کمبود امکانات در درمانگاه کوشک تصریح می‌کند: در درمانگاه فعال کوشک با دو پزشک شبانه‌روزی نسبت به ارائه خدمات درمانگاهی اقدام می‌کنیم ولی بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی چون بیمارستان محلی نیست، پزشکان صبح‌ها برای سرکشی به روستاها و بیمارستان رفته و بعدازظهر و شب در درمانگاه حضور دارند.

وی اضافه می‌کند: تمام درمانگاه‌های شهرستان تجهیزات احیا (داروهای اورژانسی و دستگاه الکتروشوک) دارند و اتفاقاً درمانگاه کوشک از جعفرآباد مجهزتر است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اندیکا با اشاره به اینکه عمده مشکل خدمات‌رسانی در اندیکا پراکندگی روستاها است، می‌گوید: سالانه بین یک هزار و 500 تا دو هزار مورد عقرب گزیدگی در اندیکا رخ می‌دهد که در همه مراکز خدمات جامع سلامت سرم ضدعقرب وجود دارد؛ بنابراین از زمان فعال شدن بیمارستان محلی موارد عقرب گزیدگی به مسجدسلیمان ارجاع نمی‌شوند ولی مارگزیدگی دستورالعمل خاصی دارد و باید بستری بیمار انجام بشود.

کاظمی بیان می‌کند: در خصوص عقرب گزیدگی یا مارگزیدگی برخی مشکلات به خاطر مراجعه دیرهنگام (به دلیل وضعیت جغرافیایی و کوهستانی یا فرهنگ جامعه روستایی) سم وارد بدن افراد شده و کاری از کادر پزشکی ساخته نیست.

بهانه‌ها برای ساخت بیمارستان در اندیکا کنار گذاشته شود

عارف اصل شرهانی مسئول روابط عمومی فوریت‌های پزشکی خوزستان  بیان می‌کند: در شهرستان اندیکا چهار پایگاه اورژانس و چهار آمبولانس فعال وجود دارد؛ همچنین در سد شهید عباسپور نیروها همراه با آمبولانس فعال بوده به صورت سه شیفت ارائه خدمات دارند.

در واکنش به اعتراض مردمی برای دیر رسیدن آمبولانس و احیای علی باقری جوان نخبه اندیکایی که غرق شده بود، می‌گوید: ساعت 13 و 43 دقیقه گزارش غرق‌شدگی در دریاچه پایین سد شهید عباسپور اعلام و بلافاصله آمبولانس جعفر آباد فراخوان شد که به دلیل حین عملیات بودن آن نسبت به اعزام آمبولانس از سد شهید عباسپور اقدام کردیم؛ آمبولانس 5 دقیقه بعد به محل حادثه رسیده و همزمان یک آمبولانس نیز از پاشلال به محل اعزام شد ولی بیمار که توسط مردم نجات داده شده بود هیچ گونه علائم حیاتی نداشت.

او یادآور می‌شود: عملیات احیا (سی پی آر) تا درمانگاه کوشک انجام و متوفی تحویل دکتر درمانگاه شد، حتی درخواست اعزام بالگرد وجود داشت که بنا به اعلام دکتر درمانگاه بیمار هیچ گونه علائم حیاتی نداشت.


 مسئله بیمارستان و نبود امکانات درمانی علاوه بر این‌که بزرگ‌ترین مشکل این شهرستان به حساب می‌آید، تنها یکی از مسائلی است که این شهرستان عضو لیست محروم‌ترین شهرستان‌های کشور از آن رنج می‌برد.

نبود آب شرب مناسب و پایدار، گاز، آن تن‌دهی ضعیف تلفن همراه، برق، اماکن تفریحی و راه‌های ارتباطی از جمله مواردی هستند که جای خالی‌شان در این شهرستان که به نوعی از منابع عظیم ثروت برخوردار است، احساس می‌شود؛ مسائلی که بارها وعده تأمین آنها از سوی متولیان داده شده ولی اقدامی در این راستا صورت نگرفته‌است.

وقت آن رسیده که بهانه‌هایی همچون پراکندگی روستاها و عشایری بودن جمعیت ساکن در این شهرستان را کنار گذاشته و به داد مردم رسید؛ وجود یک بیمارستانی که شاید به دلیل غیبت جمعیت حاضر در شهرستان در برخی ماه‌ها توجیه ندارد ولی خیلی بهتر از آن است که بیماران به خصوص مصدومان سوانح رانندگی، عقرب گزیدگی و یا سقوط از ارتفاع بخواهند جان خود را در مسیر رسیدن به بیمارستان شهر مسجدسلیمان از دست بدهند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/362594/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استقلال در آزادی، پرسپولیس در غربت | حمله به حال‌گیرها

معاون اول رئیس‌جمهور: دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی شود، به شدت پاسخ می‌دهیم

آخرین خبر از مصدومیت علیرضا بیرانوند

ترکیب گل‌گهر برای بازی با استقلال خوزستان

ما به دنبال تنش نیستیم/ اگر اسراییل خطا کند، پاسخ شدید می‌دهیم

پیام معاون رئیسی به اسرائیل: اگر مرتکب خطا شوید، به شدت پاسخ خواهیم داد

گزارش زنده: گل‌گهر 0 - 0 استقلال خوزستان

پیام نماینده ولی فقیه در خوزستان برای افتخارآفرینی کشتی گیران خوزستان در مسابقات آسیا

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

برگزاری اولین برنامه طرح شمیم و همیاران آرامش اجتماعی در اهواز

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

بیکارتر از کیم کارداشیان، مرفه‌تر از ایلان ماسک!

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

پایداری آب مصرفی 45 روستا با عملیات جهادی صنعت نفت

حمله حزب الله به پایگاه صهیونیستی «المالکیه»

شوک به گل‌گهر: وسط زمین سیرجانی‌ها خالی شد

دستور قطع شمع های پروژه بزرگراه یادگار امام در دوره قبل

نساجی چشم انتظار پیروزی پرسپولیس

شهید حجاری بنیان‌گذار عرصه‌های نوین بسیج بود

بازدید فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا از پایگاه های عملیاتی مناطق مرزی بوکان

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک هایی استفاده شد؟

جدال بر سر تعطیلی شنبه‌ها/ از بخش خصوصی اصرار؛ از مجلس انکار!

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

گلایه نخست‌وزیر قطر؛ پایان میانجیگری دوحه در جنگ غزه؟

کنایه ویسی به کمالوند: مردم ساده هستند اما احمق نه!

ویسی: 2 بار فولاد بیمار را به من دادند؛ همه دنیا من و کمالوند را می‌شناسند!

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره)/ شمال تهران نیاز به کمربندی دارد

باز هم این تیم بیمار ایران را به من دادند | همه دنیا ما دو نفر را می‌شناسند

حمله موشکی حزب الله به پایگاه «المالکیه» صهیونیست‌ها

انجام عملیات وعده صادق در سایه ولایت مداری

ویسی:همه من و کمالوند را می‌شناسند، بهتر است عوام‌فریبی نکند

هدف از برگزاری یادواره‌های شهدا ترویج و تبیین راهبرد مقاومت و ایثار است

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

حمله موشکی حزب الله به پایگاه «المالکیه» رژیم صهیونیستی

رفع معارضین پروژه شاخه غربی پروژه یادگار امام(ره) در حال اتمام است + فیلم

5 مصدوم در پی انفجار کپسول گاز در یک ساختمان مسکونی در شادگان

ثبت آلودگی هوا در 3 شهر خوزستان

نان در خوزستان از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست

ربات «اطلس» بازگشت!

افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به کجا رسید؟

نفت - پرسپولیس، یک جنگ تمام‌عیار در آبادان

پیش‌بینی افزایش دما و غلظت آلاینده‌ها در خوزستان

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

دزفول پربازدید‌ترین شهر خوزستان در ایام نوروز 1403

راهپیمایی مردم آبادان و خرمشهر در حمایت از اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

برگزاری راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی

بیش از13 هزار نفر از سربازان نیرو‌های مسلح خوزستان تحت آموزش‌های مهارتی قرار گرفتند

پیش بینی افزایش دما و غلظت آلاینده‌ها در خوزستان

گسترش تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌ا...