پیام خوزستان

آخرين مطالب

استقبال از نوروز با تلی از خاک مقالات

استقبال از نوروز با تلی از خاک
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان-  سال‌های مختلفی بود که وقتی خوزستان پا به اسفند ماه می‌گذاشت، مردم در کنار هیاهوی عید دغدغه و استرس بحران گرد و خاک را داشته‌اند و این مسئله نیز زیبایی‌های استقبال بهار و خانه‌تکانی را از آنها می‌گرفت.

امسال هم دوباره اسفند ماهی خاک‌آلود برای مردم خوزستان رقم خورده و افزایش آمار بیماران تنفسی و ضعیف‌تر شدن ریه‌های نحیف آنها داغی کهنه را در دل‌هایشان تازه کرده است؛ بحرانی که پس از وعده‌های بی‌شمار دولت‌های مختلف از گذشته تا به امروز همچنان گریبانگیر بخش‌های بی‌شماری از کشور و در رأس آنها استان خوزستان را گرفته است.

بحرانی که دست‌کمی از ویروس کرونا ندارد، بحرانی که همچون سال‌های درگیری با کرونا، مدیریت بحران می‌طلبد؛ آری از آن مدیریت‌های چاره‌ساز که ادعای حفظ سلامت و جان مردم را در برابر موقعیت‌های خطرساز دارند.

اما به عمق ماجرا که دقت می‌کنیم، می‌بینیم متأسفانه بارها به جای مدیریت چاره‌ساز بیشتر با تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت‌های بحران ساز روبه‌رو بوده‌ایم؛ تصمیم گیری‌های به دور از تدبیر و اندیشه همراه با وعده و عیدهایی که فقط به پشت میز جلسات محدود می‌شود و در مرحله عمل کاری را از پیش نمی‌برند.

استان خوزستان در اسفندماه امسال نیز روزهای آلوده‌ای را تجربه کرده و به هر طرف که نگاه کنیم، تلی از خاک نشسته، نفس‌ها به شماره افتاده، سرفه‌ها و خارش گلوها به دلیل وجود ذرات معلق گرد و خاک به مشکلات تنفسی کرونا ویروس افزوده است؛ حتی تعداد بیماران بستری شده و اعلام آمار مرگ و میرهای خاکی نیز مشاهده شده و این بیشتر باعث تعجب می‌شود که تدبیر مسئولان در این راستا چه بوده است؟! جز اینکه در نظر گرفتن دو ساعت تأخیر برای حضور در محل کار آن هم با اطلاعیه‌های دقیقه نودی و درست زمانی که اکثر کارکنان خانه را به قصد محل کار ترک کرده‌اند.

هرچند که تأخیر دو ساعته تأثیری نیز در اصل ماجرا و حفظ اصول سلامت افراد ندارد چون بعد از دو ساعت هم که از خانه خارج شوند، همان هوای آلوده و چه بسا با درصد بیشتری در انتظار آنها نشسته است.

با وجود اینکه مدیریت بحران استانداری خوزستان از شنبه شب نسبت به صدور اطلاعیه وضعیت نارنجی و تداوم پدیده گرد و خاک تا یکشنبه شب اقدام کرده است و دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز میزان مراجعات تنگی نفس به مراکز درمانی را 477 نفر اعلام کرده ولی استاندار خوزستان اعتقادی به تعطیلی ادارات نداشته و فقط به تأخیر دو ساعته شروع به کار آنها اکتفا می‌کند.

معلوم نیست که سلامت و جان مردم این استان فدای کدام رفتار محتاطانه مدیران شده و باید شاهد این تصمیم‌گیری‌های اشتباه در روزهای آینده باشیم.

هرچند در سال‌های اخیر برخی شرکت‌های خصوصی نیز پایبند تصمیم‌گیری مدیران ارشد استان برای تعطیلی نبوده و به صورت خودمختار پای کارکنان را به محل کار کشانده و با این اصرار اشتباه خود، سلامتی کارکنان خود را به خطر انداخته‌اند.

بنابراین با مروری بر تصمیم‌گیری سال‌های گذشته می‌توان به این نتیجه رسید که مشکل از این مسائل فراتر است که با تعطیلی و کم کردن ساعات کاری حل شود؛ لذا مدیریتی اصولی‌تر و ریشه‌ای می‌طلبد زیرا شدت آلودگی در خوزستان به حدی است که به هنگام خانه‌نشینی نیز بوی خاک احساس، طعم ذرات در دهان چشیده و سرفه و تنگی نفس امان مردم را می‌بُرد.

بیش از یک دهه از وقوع این پدیده نفس گیر گذشته است و علاوه بر اینکه نفس‌های بی شماری به شماره افتاد، نفس‌های زیادی نیز قطع و جان شهروندان را در ایستگاه مرگ متوقف کرد؛ شاید در این سال‌ها اقداماتی در راستای بیابان زدایی استان خوزستان انجام شد که نوع گونه‌های به کار رفته و یا میزان تأمین آب لازم برای آبیاری نهال‌ها در حوزه تخصصی خود یعنی محیط زیست قابل طرح است ولی هیچ گاه تصمیم گیران ملی و استانی به فکر ساخت یک بیمارستان تخصصی تنفسی برای خوزستان نبودند و فقط در حد ایده به زبان آورده می‌شد، ایده‌ای که هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت!

خوزستان زیر پونز گرد و خاک مانده است و بی توجهی به سلامت مردم باعث تشدید بیماری‌های ریوی می‌شود و سونامی تنگی نفس را در این استان توسعه می‌دهد؛ مسئولان امر باید ابتدا نسبت به تأمین حق‌آبه تالاب‌ها به خصوص هورالعظیم که به یکی از کانون‌های ریزگرد تبدیل شده است اقدام کنند.

همچنین مسئولان باید حفظ و نگهداری نهال‌کاری‌های انجام شده و توسعه بیابان‌زدایی به روش‌های مختلف را در دستور کار قرار دهند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/359902/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند