پیام خوزستان

آخرين مطالب

تجمیع زباله‌ها باچاشنی نفرین مقالات

تجمیع زباله‌ها باچاشنی نفرین
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان- با افزایش فعالیت انجمن‌های مردم نهاد دوستدار محیط زیست شاهد اقداماتی چون جمع آوری زباله از حاشیه رودخانه دز، بوستان‌های شهری و نیز مناطق جنگلی اطراف شهر دزفول هستیم حال آنکه در محدوده شهری شاهد مشکلی به نام تخلیه و انباشت زباله در مناطق مسکونی و تقاطع‌ خیابان‌ها هستیم.

تجمیع زباله در یک مکان خاص که اغلب سر کوچه است، در شرایط کرونایی علاوه بر تهدید محیط زیست، بهداشت و سلامت شهروندان دزفولی را به مخاطره انداخته است.

تهدیدی که بیش از آنکه جان مردم را به خطر اندازد روح و روان مردم را نشانه رفته و ساکنان مجاور محل تجمیع زباله‌ها را به ستوه آورده است.

این شهروندان که تعداد آنها نیز کم نیست به دلیل اینکه از تخلیه زباله در مجاور خانه خود از سوی دیگر همسایگان بی‌ملاحظه به ستوه آمده اند به نوشتن مطالب توهین آمیز بر روی دیوار روی آورده تا شاید از این طریق همسایگان خود را از این کار زشت بازدارند.

"لعنت بر پدر و مادر کسی که در این محل آشغال بریزد" بیشترین جمله ای است که با تردد در سطح شهر دزفول می‌توان مشاهده کرد البته در این میان هستند شهروندانی که با جمله ای احترام آمیز سعی در مجاب کردن همسایگان خود برای پرهیز از این اقدام ناشایست دارند.

تجمیع زباله‌ها باچاشنی نفرین

یک شهروند دزفولی با نصب بنری با این مضمون " همسایه بافرهنگ و با شخصیت لطفا در این محل آشغال نریزید" ماده 688 قانون مجازات اسلامی را یادآور شده است به امید اینکه از معضل تخلیه زباله سایر همسایگان در مقابل منزل خود رهایی یابد.

طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی "هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابانها و کشتار غیرمجاز دام، استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد".

تجمیع زباله‌ها باچاشنی نفرین

مشاجره های همسایگی آنهم بر روی محل گذاشتن کیسه زباله در گوشه ای از حاشیه خیابان و کوچه برای ساعاتی تا رها کردن کیسه زباله در مسیر تردد خودروها در خیابان به عنوان نوعی اعتراض به سایر همسایگان بی ملاحظه‌ای که زباله های خود را یواشکی مقابل منزل همسایه مجاور خود می گذارند این روزها اعصاب و روان ساکنان بسیاری از مناطق شهری دزفول را به هم ریخته است. 

البته در این میان شمار زباله گردهایی که پس از جست و جوی سطل‌های بزرگ زباله در سطح خیابان به تجسس در کیسه‌های زباله درب منازل روی آورده اند، افزایش یافته است؛ این افراد در شرایطی غیربهداشتی با پاره کردن کیسه‌های زباله دنبال پسماندهای تجدیدپذیر نظیر پلاستیک، کاغذ و فلز هستند که این روزها قیمت آنها هم افزایش یافته است.

زباله گردها با ریختن زباله‌ از درون سطل بر روی زمین و پاره کردن کیسه‌های آنها علاوه بر انتشار بیماری زمینه تجمع حشرات و جانوران موذی را نیز فراهم می‌کنند ضمن اینکه دسترسی سگ‌های ولگرد و بدون صاحب به مواد غذایی دور ریخته شده فراهم می‌شود؛ سگ‌هایی که این روزها با رشد جمعیتی زیاد، آزادانه در حال پرسه زدن در سطح شهر هستند.

برخی از ساکنان، بی‌نظمی در جمع آوری زباله از سوی شهرداری را از علت‌های مشکل پیش آمده و انباشت کیسه‌های زباله درب منازل عنوان می‌کنند و می گویند: کامیون حمل زباله برخی شب‌ها اقدام به جمع آوری زباله نمی‌کند یا با تاخیر طولانی و در ساعات پایانی شب این کار را انجام می‌دهد که این امر موجب انباشت کیسه‌های زباله مقابل منازل و حضور حیوانات موذی در این محل‌هت می‌شود.

آنان افزودند: برخی ماموران پاکبان شهرداری به منظور سهولت در جمع آوری زباله منازل، در هر خیابان مکانی را برای انباشت کیسه‌های زباله ساکنان تعیین می‌کنند و از اهالی می‌خواهند هر شب کیسه‌های زباله خود را در آن محل قرار دهند تا کامیون حمل زباله با سرعت عمل بیشتری زباله‌ها را جمع آوری کند البته این اقدام اعتراض شهروندانی که بوی تعفن ناشی از کیسه‌های زباله تلنبار شده دیگر همسایگان را باید ساعتپها تحمل کند به دنبال دارد.    

از سویی محل سطل‌های زباله در سطح خیابان‌های دزفول نیز به چالشی برای شهرداری تبدیل شده است در حالیکه شهرداری براساس جمعیت هر منطقه و خیابان تعدادی باکس زباله را پیش بینی کرده که برخی شهروندان از استقرار سطلپهای بزرگ زباله در نزدیکی محل سکونت خود گله مندند و اجازه استقرار آنها را نمی‌دهند.

اخیرا "سیدمحمدحسن عیسی زاده" شهردار جدید دزفول در نشستی خبری، گزارشی از عملکرد 100 روزه خود با چشم انداز ورود به 100 ساله دوم خدمت ارایه کرد که در این نشست مشکل زباله، پسماند و بازیافت به عنوان یکی از مشکلات شهروندان دزفولی از دید خبرنگاران دور ماند و شهردار نیز به آن اشاره‌ای نکرد.

رییس شورای شهر دزفول اما اخیرا در آیینی که به مناسبت رونمایی از نرم افزار تفکیک از مبدا زباله برگزار شد شهروندان را به مشارکت در تفکیک زباله در راستای حفظ محیط زیست فراخواند.

محمدحسن پرآور از تلاش انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در راستای تحقق فرهنگ شهروندی مدیریت و پرسنل سازمان پسماند شهرداری قدردانی کرد و از شهروندان دوستدار محیط زیست دزفول خواست با تفکیک زباله‌ها از مبدأ، نقش تأثیرگذاری در جهت حفظ محیط زیست، زیبایی شهری، کنترل و جمع آوری بهینه زباله و بازگشت مجدد آنها به چرخه تولید ایفا کنند.

او کاهش میزان زباله و هزینه حمل و دفع آن را درصورت تفکیک از مبدا یادآور شد و ادامه داد: روزانه حدود 200 تن زباله در دزفول تولید میوشود که اگر از مبدا تفکیک شوند حجم آنها کاهش می‌یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول تفکیک از مبدا را طرحی دانست که برای اجرا نیازمند مشارکت مردم، دولت، انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد است و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند از عهده آن برآید.
پرآور از مردم خواست اپلیکیشن تفکیک از مبدا اندو یا همان بازگشت دوباره به طبیعت، که برای نخستین بار در استان خوزستان توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری دزفول طراحی شده را نصب کنند.

بنا به گفته این عضو شورای شهر دزفول مردم می‌توانند درخواست‌های خود همراه با زمان جمع آوری را در سامانه ثبت کنند تا نیروهای سازمان مدیریت پسماند با مراجعه به محل، نسبت به جمع آوری پسماندهای خشک آنها اقدام کنند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری دزفول نیز توضیحاتی درخصوص این مشکل به خبرنگار ایرنا داد؛ ایمان کناری زاده با بیان اینکه هر شب جمع آوری و حمل زباله‌های خانگی از ساعت 21 تا 04:30 بامداد ادامه دارد، اظهارداشت: زباله‌های هر منزل از درب همان منزل جمع آوری می‌ شوند.

او با رد این موضوع که برخی پاکبانان، شهروندان را به تجمیع زباله توصیه یا ترغیب می‌کنند، توضیح داد: نه تنها هیچ تجمیعی از سوی پاکبانان صورت نمی‌گیرد بلکه پاکبان‌ها به طور مستمر به افرادی که زباله‌ها را در یک مکان تجمبع می‌کنند، تذکر می‌دهند.

سرقت بسیار زیاد سطل‌های مکانیزه زباله در سطح شهر نیز از دیگر چالش‌های مورد اشاره رئیس سازمان پسماند شهرداری بود که پیگیری‌هایی برای رفع این مشکل در حال انجام است.

کناری زاده بیان کرد: مدیریت جمع آوری و حمل زباله‌های خانگی و خدمات شهری مناطق شهرداری چند تیکه بود که با توجه به جلسات برگزار شده در حال یکپارچه سازی و واحد کردن مدیریت آن با محوریت سازمان مدیریت پسماند و اجرای طرح تجمیعی خدمات شهری شامل جاروکشی، لایروبی، جمع آوری و حمل زباله با کیفیت مطلوب و مورد رضایت شهروندان است.

طرح پاکسازی محله به محله نیز به گفته او در حال انجام است ضمن اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اقداماتی نظیر تفکیک از مبدا با اپلیکیشن اندو و همچنین پیگیری برای احداث کارخانه پردازش و تولید کود کمپوست را در برنامه دارد.

وی ادامه داد: اپلیکیشن اندو به گونه‌ای است که کاربر از طریق آن پسماندهای قابل بازیافت خود را ثبت و سپس سازمان با خودروی مخصوص پس از اهدای مشوقات و هزینه آن پسماند، بازیافت مورد نظر را تحویل می‌گیرد.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری دزفول بنا به گفته کناری زاده در بحث بازیافت زباله‌ها با حجم بالا، در حال پیگیری احداث کارخانه پردازش و تولید کود کمپوست است که مطالعات اولیه آن انجام و در حال جذب اعتبارات استانی و کشوری و سرمایه گذار متناسب با طرح است.

او با بیان اینکه مذاکرات اولیه در این زمینه با استانداری خوزستان انجام شده است، ادامع داد: در بحث دوره گردها، سازمان مدیریت پسماند شهرداری دزفول در حال ساماندهی انبارهای ضایعاتی و همچنین فاز اول احداث بزرگترین شهرک بازیافت استان خوزستان است که زیرساخت‌های اولیه آن در حال آماده شدن هستند.

شهرداری دزفول 100 سال قدمت دارد و انتظار بر این است با تسریع در اجرای طرح‌های جدید، از حالت سنتی خارج شود و معضل پسماند را به صورت ریشه‌ای برطرف کند.

شهرداری و شورای اسلامی شهر دزفول لازم است برای کسب نتیجه بهتر و همچنین افزایش میزان رضایتمندی مردم، ساماندهی و نظارت بیشتری بر عملکرد پیمانکاران متولی امر جمع آوری و دفع زباله داشته باشند و آموزش شهروندی در این خصوص را مدنظر قرار دهد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/356812/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عاقبت حرکت جنجالی/ بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ببینید | 35 عملیات موفق حزب الله لبنان علیه رژیم اشغالگر در سه روز

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

تقدیر امام جمعه خرمشهر از تنبیه اسرائیل

برگزاری آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی در خوزستان

بی حجابی زیبنده آبادان نیست

پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر

پاسخ با اقتدار به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی

حمزه خلیلی، معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟

عکس| نکو با قلب آبی روی سکوهای آزادی

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

تجمع اروندی ها در حمایت از پاسخ به جنایات صهیونیست + فیلم

جیمز باند جدید در کنار مارگو رابی/ مامور 007 را هوش مصنوعی انتخاب کرد

رئیسی: روحیه مقاومت مردم غزه را سرپا نگاه داشته است

مردم خوزستان از مردم غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

مردم خوزستان از غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

اعلام حمایت عشایر شوش از دلاورمردی‌های سپاه

حمایت همه جانبه مردم آبادان و خرمشهر از عملیات «وعده صادق»

اعلام حمایت عشایر شهرستان شوش از دلاور مردی‌ های سپاه

ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ

پیش بینی برداشت پنج هزارتن دانه روغنی کلزا در شوشتر

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

نبرد بزرگی که پس از مرگ انسان آغاز می‌شود

سقوط جرثقیل در اسکله پتروشیمی رازی و جان باختن 2 کارگر

حضور مردم اهواز در راهپیمایی جمعه‌های خشم

ماجرای شادی پس از گل جنجالی اسماعیلی‌فر؛ حرکت منشوری یا نشان دادن لایک؟

عملیات وعده صادق پاسخی به شرارت های رژیم اشغالگر قدس بود

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

واکنش مقاومت فلسطین به وتوی آمریکا به قطعنامه تاسیس فلسطین

دولت سوسیال دموکراتیک چیست؟

حمایت خوزستانی‌ها از مردم غزه و عملیات تنبیهی وعده صادق

عمر فتنه های اسرائیل رو به زوال

برهم زدن معادلات نظامی و سیاسی جهان تنبیه کوبنده رژیم نامشروع

آموزش‌ مهارتی به بیش از 13 هزار سرباز نیرو‌های مسلح خوزستان

خطیب نماز جمعه تهران: «وعده صادق» طوفان الاقصی ایرانی بود | این عملیات از نظر  مقیاس در حد فتح خرمشهر بود

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

تداوم پایداری جو در خوزستان

یادواره شهدای کنسولگری دمشق و شهید حجازی در شهرستان لنده

نایب قهرمانی شطرنج باز خوزستان در مسابقات بانوان کشور

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

حملات موشکی مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی

کارگاه تولید نوشیدنی‌های گیاهی در آبادان

شناسایی بازار‌های جهانی برای صادرات آبزیان از خوزستان

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی فر پس از گلزنی به نفت آبادان + فیلم

اطلاعیه قطع گاز در قلعه چنان