پیام خوزستان

آخرين مطالب

چرا جوانان چینی در برابر ازدواج و فرزند آوری مقاومت می‌کنند؟ مقالات

چرا جوانان چینی در برابر ازدواج و فرزند آوری مقاومت می‌کنند؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


فرارو- دختران چینی تحصیلات و شغل را در اولویت قرار می‌دهند روندی که باعث شده مقامات چینی نسبت به آن هشدار دهند و از «بمب ساعتی جمعیتی» در آن کشور سخن بگویند.
به گزارش فرارو به نقل از گاردین، در اوایل ژانویه، «شینهوا» خبرگزاری دولتی چین ویدئویی را منتشر کرد که به مردان جوان چینی متولد سال 2000 میلادی یادآوری می‌کرد که واجد شرایط ازدواج هستند.
در این بیانیه اعلام شده بود: «پس از دهه 2000 میلادی به سن قانونی ازدواج رسیده اید».
بسیاری این ویدئو را تلاش دولت برای اعمال فشار بر جوانان به منظور ازدواج و فرزند آوری قلمداد کردند. برخی کاربران نوشتند: «این روز‌ها چه کسی جرات ازدواج کردن را دارد؟ آیا ما نباید پول در بیاوریم و کسب درآمد کنیم»؟ یک کاربر دیگر در پاسخ به او نوشت: «غر نزن»!
بر اساس قوانین چین، مردان از 22 سالگی و زنان از 20 سالگی می‌توانند ازدواج کنند. واکنش متفاوت جوانان چینی به پیام رسانه‌های دولتی در حالی رخ داد که آن کشور با آنچه برخی از تحلیلگران تحت عنوان «بمب ساعتی جمعیتی» توصیف کردند مواجه شده است. هفته گذشته، دولت چین گزارش داده بود که نرخ رشد جمعیت در آن کشور به کم‌ترین میزان در 61 سال گذشته رسیده است به طوری که تعداد تولد نوزادان در سال 2021 میلادی به سختی از تعداد مرگ و میر پیشی گرفته بود. این در حالی است که در چندین سال اخیر، دولت چین تلاش کرده تا زوج‌های چینی را به بچه دار شدن تشویق کند.
«یه لیو» مدرس ارشد در انستیتو لائو چاینا در کینگز کالج لندن می‌گوید: «نگرش جوانان چینی نسبت به ازدواج تهدید بزرگی برای تلاش پکن به منظور بحران جمعیتی در حال وقوع است. همراه با سطح تحصیلات بالاتر و بهبود وضعیت اقتصادی، این موضوع در سالیان آینده به دردسر بزرگی برای چین تبدیل خواهد شد. تعداد فزاینده‌ای از جوانان در جوامع شرق آسیا ازدواج را به تاخیر می‌اندازند، زیرا این منطقه در حال شکوفاتر شدن از نظر اقتصادی بوده است».
«وانگ فنگ» استاد جامعه شناسی در دانشگاه کالیفرنیا در ارواین به «گاردین» می‌گوید: «با این حال، در مناطق شهری چین این تغییر به طور خاصی سریع بوده است». وانگ با مقایسه داده‌های سرشماری چین در سال‌های 1990 و 2015 اشاره می‌کند که سهم زنان چینی که در اواخر دهه دوم عمرشان به سر می‌برند و هرگز ازدواج نکرده اند ظرف مدت 25 سال به میزان هشت برابر افزایش یافته است. داده‌های سرشماری سال‌های 2000 و 2010 میلادی نشان می‌دهند که جوانان چینی تحصیل کرده دانشگاهی بین سنین 25 تا 29 سال به احتمال زیاد مجرد هستند و زنان به طور خاص در شهر‌های توسعه یافته چین انگیزه و علاقه کم تری برای ازدواج دارند. برای مثال، در سال 2017 میلادی، اجرای یک گروه موسیقی کُر در شانگ‌های باعث شد خواسته میلیون‌ها جوان چینی در سراسر کشور بیان شود. آن گروه در آهنگ وایرال شده تحت عنوان «راهنمای بقای جشنواره بهار» به زبان انگلیسی خطاب به والدین چینی گفته بود: «خانواده عزیزم، لطفا تنها بگذار زندگی خودم را بکنم».
«ویکی لیو» اهل تیانجین سومین کلان شهر بزرگ چین است. او در سال 1997 میلادی به دنیا آمده است و یکی از همین جوانان چینی است. او می‌گوید که سال گذشته به محض فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در بریتانیا، والدین اش شروع به ترتیب دادن قرار ملاقات‌هایی برای او کردند. او می‌گوید: «اما من یک زن بالغ هستم. من یک شغل و حلقه دوستانی خوب می‌خواهم. من نمی‌خواهم خیلی زود به یک زندگی خانوادگی گره زده شوم».
به نظر می‌رسد زوج‌های نسل جوان چینی می‌خواهند همه چیز را داشته باشند از شغل تا خانواده و هم چنین، رونق اقتصادی در وضعیت خود. این نوع نگرش، مقامات را بیشتر نگران کرده، زیرا کاهش رشد جمعیت در سالیان اخیر آشکارتر شده است.
برای معکوس کردن این روند، پکن در سال 2015 میلادی، سیاست تک فرزندی چندین دهه گذشته را کنار گذاشت و در ماه مه گذشته، سیاست سه فرزند را معرفی کرد. «رن زپینگ» اقتصاددان حتی پیشنهاد کرد که دولت پول بیشتری را برای تامین مالی رشد یک نوزاد چاپ کند. او به دنبال این نظر از حضور در شبکه‌های اجتماعی منع شده است. «لیو»، اما می‌گوید سیاست‌های جمعیتی اخیرا معرفی شده از سوی حزب کمونیست چین «مردانه» هستند. او می‌افزاید: «نسل امروز چین می‌خواهند آینده شغلی بهتر، فرصتی برای داشتن همه چیز از شغل و خانواده و هم چنین، رونق اقتصادی خود را داشته باشند. بدون تحقق این خواسته ها، متقاعد کردن آنان برای بچه دار شدن سخت است».
این امر به طور خاص در مورد زنان جوان چین صدق می‌کند. آنان نسبت به نسل‌های پیشین از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار هستند و پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی خود به جای ازدواج کسب فرصت‌های شغلی را در اولویت قرار می‌دهند.
وانگ با این نظر موافق است و می‌گوید:«در واقع، زنان چینی در قدرت سیاسی و اقتصادی به شدت از کمبود نماینده رنج می‌برند. چین راه درازی برای ایجاد جامعه‌ای برابر از نظر جنسیتی پیش رو دارد. با این وجود، مشکل آنجاست که این هدف به سادگی از طریق اسناد سیاستگذاری دستوری دولت قابل دستیابی نیست».
«یی فوشیان» از دانشگاه ویسکانسین – مدیسون نویسنده کتاب «کشوری بزرگ با آشیانه خالی» می‌گوید: «اقدامات ملموسی وجود دارند که دولت چین می‌تواند برای آرام کردن این وضعیت انجام دهد. به عنوان مثال، فرصت‌های شغلی برای جوانان چینی و کمک هزینه‌هایی برای زندگی. هم چنین، دولت باید تربیت فرزندان را برای زوج‌های جوان آسان‌تر کند». «ویکی لیو»، اما می‌گوید: «منطق پدر و مادرم این است که من به عنوان یک زن زمان زیادی برای یافتن یک شوهر ایده آل ندارم. در نتیجه، از نظر آنان من باید هر چه زودتر ازدواج کنم، باردار شده و مادر شوم. والدین چینی به سادگی نمی‌پذیرند که دختران شان برای مدت زمان طولانی مجرد بمانند».

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/355327/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد

سردار اشتری: شهید حجازی از بازوان اصلی محور مقاومت بود

بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند

عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

پرینت سه بعدی زره برای تبدیل گربه پشمالو به جنگجو/ ویدئو

رفع دغدغه های معیشتی و امنیت شغلی کارگران گروه ملی در اولویت قرار گیرد/ لزوم برطرف کردن مشکلات واگذاری زمین چمن جهت مسابقات تیم های فوتبال استان

مدیرعامل فولاد اکسین: کارگران در خط مقدم جهاد جهش تولید هستند

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

بوندس‌لیگا تحت تاثیر جنگ جهانی دوم قرار گرفت!‏

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

اکبرپور: حسینی گلر استقلال بزرگی کرد/ ملاثانی مقابل سپاهان دسته و پا بسته نیست

انجام 10 عمل اهدای عضو در خوزستان در 5 روز

معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی در خوزستان

حملات موشکی، راکتی و پهپادی مقاومت لبنان و فلسطین به پایگاه‌های مختلف صهیونیست‌ها

عطر افشانی مزار شهدای کارگر خوزستان

آزادی 7 زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

طوفان نمک کوهنوردیه!

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

کارگران هفت تپه: آقاجان متشکریم

برترین‌های پنج وزن نخست مسابقات جام تختی در اهواز مشخص شدند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟