پیام خوزستان

آخرين مطالب

نگاهی به پرونده تعمیرات اساسی در منطقه 2 عملیات انتقال گاز ایران

12 هزار دستور کار تعمیراتی در شاهراه انتقال انرژی وزارت نفت

12 هزار دستور کار تعمیراتی در شاهراه انتقال انرژی
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

منطقه 2 عملیات انتقال گاز ایران با عبور 6 خط لوله سراسری و ارتباط با چند منطقه عملیات انتقال گاز، از تأثیرگذارترین مناطق عملیاتی در کریدور (شاهراه انتقال انرژی) انتقال گاز از جنوب به شمال کشور به‌شمار می‌آید. سال 84 با تفکیک مدیریت انتقال از بخش پالایش و پخش و تأسیس شرکت انتقال گاز ایران، منطقه 2 عملیات انتقال گاز ایران به‌عنوان یکی از مناطق راهبردی عملیاتی، مسئولیت خدمات انتقال گاز را در محدوده 7 استان کشور شامل سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری به‌طور کامل و بخش‌هایی از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان و مرکزی به‌عهده گرفت. منطقه 2 عملیات انتقال گاز ایران، گاز طبیعی خروجی پالایشگاه‌های فجر جم، بیدبلند، پارسیان و فازهای پارس جنوبی را به‌وسیله 6 خط لوله سراسری، دریافت می‌کند و با انجام فرایند تراکم و انتقال، آن را به مناطق 3 و 7 عملیات و سایر مصرف‌کنندگان صنعتی، تجاری و خانگی به محدوده حوزه استحفاظی خود تحویل می‌دهد.
در ادامه، گفت‌وگوی هفته‌نامه مشعل با مجید مصدقی، سرپرست منطقه 2 عملیات انتقال گاز ایران را می‌خوانید.
چند کیلومتر خط لوله گاز، تأسیسات تقویت فشار و مرکز بهره‌برداری در منطقه فعال است؟
حدود 5200 کیلومتر خط لوله به میزان 160105.46 اینچ کیلومتر در حوزه 8 مرکز بهره‌برداری خطوط لوله اصلی و یک مرکز فرعی، همچنین 18 تأسیسات تقویت فشار با 74 توربوکمپرسور که تا سال 1402 به 22 تأسیسات و 90 توربوکمپرسور افزایش خواهد یافت، در منطقه فعالیت دارند.
پارسال در مجموع چند میلیارد مترمکعب گاز از منطقه منتقل شده است؟ همچنین گزارشی درباره حجم نشت‌یابی و پیگرانی در منطقه ارائه کنید؟
گاز خروجی از منطقه سال گذشته با یک درصد افزایش نسبت به سال 98، 107.984 میلیارد مترمکعب بوده است، همچنین سال گذشته نشت‌یابی 7475 کیلومتر از خطوط لوله تحت پوشش منطقه انجام شده است.
عملیات پیگرانی هوشمند خط چهارم سراسری به طول 336 کیلومتر در 24 نوبت و 4 بخش(Section) از دیگر اقدام‌ها در سال 99 بوده است.
گاز ورودی به منطقه تا پایان آبان ماه امسال نیز 86.982 میلیارد مترمکعب بوده است، همچنین تا پایان آبان ماه امسال، 5115.281 کیلومتر از خطوط منطقه نشت‌یابی شده است.
آیا در سال 1400 (8 ماه امسال) خطوط لوله جدید و تأسیسات تقویت فشار گاز (واحد یدک) به منطقه تحویل شده است؟ تا پایان سال چه برنامه‌ای در این حوزه تعریف شده است؟
خطوط لوله و تأسیسات جدید و واحد یدک به منطقه تحویل نشده است؛ مراحل ساخت و نصب و بهره‌برداری تأسیسات دوراهان 10 و پل کله 10، دهشیر 8 و اردستان 8 در حال انجام است و سال آینده به منطقه تحویل خواهد شد.
تعمیرات اساسی سال 1400 منطقه از چه زمانی آغاز شده و براساس برنامه زمان‌بندی چه زمانی به پایان می رسد؟ در مجموع چند دستور کار تعریف شده است؟
برنامه تعمیرات در بازه زمانی فروردین ماه تا آبان‌ماه، همچنین موارد پیش‌بینی‌شده به پایان رسید. تعداد دستور کارهای صادرشده 12650 مورد (شامل 4180 مورد درخواست کار اصلاحی و 8470 مورد درخواست کار دوره‌ای و پیشگیرانه) بوده است.
علاوه بر تعمیرات اساسی برنامه‌ریزی‌شده، اقدام‌های دیگری برای آمادگی فصل سرد سال اجرایی شده است؟
پایش وضعیت و انجام بازرسی‌های پیشگیرانه و پیش‌بینانه کلیه تجهیرات تأسیسات، نشت‌یابی خطوط لوله تحت پوشش منطقه، شناسایی نشتی و رفع نشتی نقاط پرخطر، رادیوگرافی، بازرسی و تعمیرات خط چهارم سراسری براساس نتایج پیگرانی هوشمند، پیگرانی هوشمند خطوط 10 و 12 اینچ و تعمیرات موردنیاز بر اساس نتایج پیگرانی، بررسی وضعیت سیستم حفاظت کاتدیک در منطقه، تنظیم ترانس‌ها و رفع عیوب، بررسی وضعیت پوشش خطوط لوله و انجام پروژه‌های تعویض/ ترمیم پوشش، تهیه مواد مصرفی قطعات یدکی و تجهیزات پشتیبان برای آمادگی عملیات، تست عملکرد و بررسی وضعیت شیرهای بین‌راهی از جمله برنامه‌ها و فعالیت‌های این منطقه برای آمادگی بیش از پیش عبور از زمستان به‌شمار می‌آید.
پیش‌بینی کارکرد خطوط و تأسیسات با حداکثر ظرفیت و بدون واحد پشتیبان و آماده‌سازی رابط‌ها و سایر تجهیزات، تجهیز مجتمع تأسیسات تقویت فشار گاز پاتاوه به برق پایدار شبکه، تعمیرات و بازسازی تمامی تجهیزات و ماشین آلات سبک و سنگین ساختمانی و عملیاتی منطقه، تسطیح مسیر، ایمن‌سازی مسیر خطوط لوله تحت پوشش، کنترل حریم خطوط لوله و رفع تجاوزات به حریم، ایجاد سیل‌بند، دیوارهای حایل، پاک‌سازی آبروها، تقویت ساپورت و تکیه‌گاه‌های خطوط لوله و تأسیسات تقویت فشار، از دیگر اقدام‌ها در این زمینه است.
آیا علاوه بر تعمیرات اساسی امسال، برنامه مهم و کلان تعمیراتی در برنامه دارید؟
تعمیرات 25000 ساعت چهار دستگاه توربین زاریا مدل DU80، احداث L/R و ایستگاه شیر بین‌راهی خط 40 اینچ نیروگاه شهید منتظری اصفهان؛ احداث شبکه انتقال برق پایدار تأسیسات ندوشن، بخشی از فعالیت‌های کلان تعمیراتی این منطقه به‌شمار می‌آید.
با توجه به تداوم شیوع کرونا، چه اقدام‌هایی برای مدیریت فعالیت‌های عملیاتی تعریف شده است؟ واکسیناسیون کارکنان منطقه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
در این حوزه اقدام‌های قابل توجهی شامل برگزاری 27 جلسه کمیته راهبردی سلامت و کارشناسی تخصصی پیشگیری و کنترل کووید 19 در منطقه از ابتدای شیوع این ویروس، تدوین برنامه مدون برای گندزدایی سرویس‌های ایاب و ذهاب و خودروهای استیجاری سطوح ساختمان‌ها مطابق مقررات بهداشتی و با توجه به امکانات منطقه، آموزش رانندگان، کارکنان تنظیفات، آبدارخانه‌ها و رستوران‌ها در سطح منطقه در مورد بهداشت فردی، بهداشت عمومی، بهداشت محیط و روش‌های گندزدایی، تهیه اقلام بهداشتی شامل مواد گندزدا، ماسک، ترمومتر مادون قرمز و پالس اکسی‌متر و توزیع آن در سطح منطقه، مدیریت زمان حضور کارکنان، همچنین نظارت بر رعایت فاصله اجتماعی در سطح منطقه، ابلاغ، الزام‌های بهداشتی در مراکز سرو مواد غذایی و آشامیدنی در سطح منطقه و پیگیری و نظارت بر حسن انجام آن و مدیریت تردد کارکنان به‌منظور جلوگیری از ایجاد تجمعات و مأموریت‌های غیرضرور انجام شده است.
همچنین تریاژ همکاران اقماری قبل از اعزام به تأسیسات (در محل پایانه) و نیز قبل از ورود به تأسیسات، پیگیری سلامت همکاران مبتلا یا مشکوک به علائم بیماری کووید 19 (به همراه خانواده‌هایشان)، تهیه لیست کارکنان منطقه با بیماری زمینه‌ای (رسمی، قرارداد مدت معین، قرارداد مدت موقت، ارکان ثالث و پیمانکار) و اعلام به رؤسای مربوطه جهت ترخیص نامبردگان، اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام تمامی کارکنان منطقه در سامانه پایش سلامت کارکنان صنعت نفت، هماهنگی با بهداشت و درمان صنعت نفت اصفهان و استان‌های همجوار به منظور پوشش واکسیناسیون کارکنان منطقه از دیگر اقدام‌ها به‌شمار می‌آید.
تاکنون 1712 نفر از کارکنان (99 درصد) دوز اول و 1679 نفر (97.1 درصد) نیز دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.
تاکنون اقدام‌های متنوعی در حوزه بومی‌سازی تجهیزات منطقه انجام شده است. لطفاً گزارشی از مهم ترین اقدام‌های منطقه در این حوزه ارائه کنید.
به‌منظور داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات موردنیاز منطقه، پس از نیازسنجی اولیه از واحدهای مختلف، موارد در کمیته راهبری خودکفایی بررسی و برنامه خودکفایی منطقه در سال 1400 به تصویب رسید. این برنامه مشتمل بر حدود 50 ردیف برنامه بوده و ساخت بیش از 700 قطعه را در دستور کار دارد. از مهم‌ترین موارد برنامه می‌توان به ساخت 563 قطعه از قطعات مورد استفاده در اورهال توربین zorya DU80 و 67 مورد از قطعات کمپرسور sumy تیپ 1 و 2، ساخت hp pump توربین زیمنس، مهندسی مجدد و ساخت oil mist fan توربین زیمنس، ساخت flame scanner محفظه احتراق توربین زیمنس اشاره کرد.
یکی از مهم‌ترین و راهبردی ترین پروژه‌های خودکفایی منطقه، طراحی، لاجیک نویسی و اجرای سیستم کنترل توربین N P بوده که برای نخستین بار در سطح شرکت ملی گاز در حال اجراست.
ساخت پمپ فشار قوی سیستم روغن‌کاری توربین تأسیسات تقویت فشار گاز از جمله برنامه‌های راهبردی منطقه به‌شمار می‌آید. لطفاً در این خصوص توضیحاتی ارائه کنید.
این پمپ از تجهیزات بسیار حیاتی در سیستم روغن‌کاری توربین زیمنس بوده که افزون بر وظیفه روانکاری، نقش بسیار مهمی نیز در خنک‌کاری بیرینگ شماره دو که نزدیک به محفظه احتراق است، ایفا می‌کند. پمپ‌های نوع پیچی (Screw) به‌دلیل فواصل بسیار کم میان قطعات ثابت و دوار و انطباقات میلی‌متری، ساختار پیچیده‌ای دارند، ساخت این پمپ نشان از توانمندی شرکت‌های داخلی دارد.
با توجه به گستردگی منطقه تحت پوشش، چگونه با ذی‌نفعان (گازهای استانی) ارتباط برقرار می‌کنید. آیا جلساتی برای هماهنگی بیش از پیش به‌صورت روتین برگزار می‌شود؟
با شرکت‌های گاز استانی تعاملات زیادی داریم که این روابط در قالب جلسات مشترک و همچنین جلسات بین معاونت‌ها و واحدهای متناظر هردو شرکت و منطقه صورت می‌گیرد و گاهی نیز تلفنی یا در قالب مکاتبات همچنین با سایر ذی‌نفعان نیز با شرکت در جلسات استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها، ادارات راه و مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن و... در سطح حوزه استحفاظی (محدوده عملیاتی) انجام می‌گیرد.
با توجه به تجربه وقوع سیل در سال‌های گذشته چه اقدام‌هایی برای ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی شبکه و تأسیسات انجام شده است؟
ایجاد سیل‌بند، دیوارهای حایل، پاک‌سازی آبروها، تقویت ساپورت و تکیه‌گاه‌های خطوط لوله و تأسیسات تقویت فشار، تحویل یک دستگاه پمپ لجن‌کش به رؤسای تعمیرات هریک از تأسیسات و استقرار یک دستگاه لودر در تأسیسات با ظرفیت ورود سیلاب از جمله اقدام‌های این منطقه برای ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی شبکه و تأسیسات به‌شمار می‌آید.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/351050/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

بهره‌برداری از 6 طرح ورزشی و آموزشی در اندیمشک

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

برج آزادی تهران به مناسبت روز هموفیلی «قرمز» شد

تجلیل از دست اندرکاران رادیو مقاومت

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

سرنگونی 100 جنگنده پیشرفته؛ افتخاری از پدافند هوایی ایران + فیلم

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

پیش بینی هواشناسی هرمزگان جمعه 31 فروردین

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

اوقات شرعی سی و یکم فروردین ماه به افق آبادان و خرمشهر

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

شرکت فولاد خوزستان در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت!

صعود موقت سرخ‌ها به صدر جدول / عزم جدی استقلال خوزستان برای بقا

مرمت خط انتقال آب محله سنگفرش شوشتر

تشییع جانباز شهید کلیوند عباسی در اهواز

گشایش دومین نمایشگاه نقاشی کُنار، درخت زندگی در دزفول

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

تساوی استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

مربی گل‌گهر و رقم زدن یک لحظه عجیب دیگر!

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست