بزرگنمايي:
پیام خوزستان- عبدالکریم درویشزاده روز سه شنبه میزان
جابجایی بار در این مدت را هشت میلیون تن عنوان کرد و اظهار داشت: در این
مدت سه میلیون و 427هزار و 449 تن محموله از جمله غلات، شمش، مواد اولیه
روغن خوراکی، کانتینر در مجموعه ادارهکل راهآهن جنوب بارگیری و حمل شد که
نسبتبه مدت مشابه سال گذشته رشد 12 درصدی دارد.
وی با اشاره به آمار تخلیه بار این ادارهکل در سال جاری تصریح کرد:
راه آهن جنوب توانست با تخلیه چهار میلیون و 745 هزار و 116 تن
محموله مختلف از جمله پودر سنگ ،شمش ،مازوت ،کلنگر سیمان رشد 17 درصدی نسبت
به سال 1399 داشته باشد.
درویشزاده اظهار داشت: این ادارهکل در مجموع با حملونقل بیشاز هشت
میلیون تن بار توانسته رتبه چهارم در بارگیری و رتبه سوم در تخلیه بار را
در بین مناطق 21 گانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران کسب کند.
رشد 320 درصدی جا به جایی مسافران حومه ای در راه آهن جنوب
مدیرکل راه آهن جنوب در بخش دیگری از این گفتوگو به افزایش استقبال
مردم خوزستان از قطارهای درون استانی و حومه ای اشاره کرد و گفت: در مدت 9
ماه گذشته امسال، تعداد مسافران قطارهای حومه ای در استان خوزستان نسبت به
مدت مشابه سال گذشته 320 درصد افزایش یافته است.
به گفته وی در طول 9 ماهه امسال، 428 هزار و 87 مسافر از قطارهای درون استانی و حومه ای راه آهن جنوب استفاده کردند.
درویش زاده افزود: همچنین جابه جایی مسافرت های برون استانی از طریق
شبکه ریلی اداره کل راه آهن خوزستان از رشد 127 درصدی همراه بوده است.
مدیرکل راه آهن جنوب با بیان اینکه طی 9 ماهه امسال 603 هزار و 297
مسافر از ایستگاه های اهواز و خرمشهر به شهرهای تهران و مشهد جابجا شدند
گفت: بخشی از حجم این مسافران، به صورت رفت و برگشت در ایستگاه های طول
مسیر (ایستگاه های در مسیر مشهد و تهران) جابه جا شدند.
وی خاطرنشان کرد: ارزان بودن، رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین
ایمنی سفر از جمله دلایل استقبال مردم از قطارهای مسافری محسوب میشود.
استان خوزستان بعد از استان تهران بیشترین رام های قطار محلی برای
تردد مسافران دروناستانی را با حرکت روزانه 10 قطار محلی به مقاصد
اندیمشک، ماهشهر و خرمشهر را دارد.
از سرگیری حمل پودر سنگ مجتمع فولاد خوزستان توسط شبکه ریلی
مدیرکل راه آهن جنوب همچنین بر توجیه اقتصادی استفاده از شبکه ریلی
برای حمل بار تاکید کرد و گفت: با پیگیری صورت گرفته، بعد از سه سال حمل
پودر سنگ ویژه مجتمع فولاد خوزستان توسط شبکه ریلی از سر گرفته شد.
درویش زاده خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود تا پایان امسال، حجم جابه
جایی محموله پودر سنگ از مبدا بند امام خمینی به مقصد شرکت فولاد با
استفاده از شبکه ریلی به 130 هزار تن برسد.
بر اساس این گزارش، با توجه به محدودیتهای ترافیکی در مسیر لرستان و
زاگرس این محموله از مبدا بندر عباس و از طریق دریا به بندر
امامخمینی منتقل شده و از طریق ریل به مجتمع فولاد خوزستان حمل می شود.
راهآهن جنوب دارای سه مسیر اهواز - اندیمشک (تا ایستگاه هفت تپه)،
اهواز - بندر امام خمینی(ره) – ماهشهر و اهواز - خرمشهر - شلمچه است که در
مجموع دارای 18 ایستگاه است.
طول خطوط اصلی و فرعی به ترتیب 474 و 192 کیلومتر است.