پیام خوزستان

آخرين مطالب

درختان دزفول را نجات دهید مقالات

درختان دزفول را نجات دهید
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - دزفول- درختان دزفول این روزها به طور جدی در معرض آسیب هستند و هر روز شاهد قطع تعدادی از آنها در گوشه‌ای از شهرستان هستیم؛ گویی این سرمایه‌های طبیعی فریادرسی ندارند.

به گزارش ایرنا، صدای شکسته شدن تنه قدرتمند درختان در نقاط مختلف دزفول قلب دوستداران طبیعت را جریحه دار کرده و موجب اعتراض آنها شده است. 
اره‌های تیز در حالی پیکر درختان دزفول را محکوم به مرگ می‌کنند که وجودشان موجب خیر و برکت برای هر منطقه است و افتادن هرکدامشان آهی از حسرت بر دل شهروندان می‌نشاند.
قطع درختان در مناطق مختلف دزفول اغلب به دلیل گرانی چوب رخ می‌دهد و در برخی موارد با ورود دستگاه‌ قضایی و ادارات مربوطه ناکام می‌ماند اما نوش دارو بعد مرگ سهراب چه سود؟ باز هم تعدی به طبیعت ادامه دارد.
قطع درختان بیشه‌های عباس آباد و زاویه و درختان کهنسال مجاور شهر میانرود و اخیرا روستای انقلاب موجب اعتراض گسترده مدافعان طبیعت شده و لازم است برای نگهداری و حراست از این درختان ارزشمند چاره اندیشی شود.
روح اله رستمی یکی از دوستداران طبیعت دزفول درباره قطع درختان روستای انقلاب می‌گوید: حدود 100 درخت اوکالیپتوس از مسیر منتهی به روستای انقلاب قطع شده که مسوولان باید به این موضوع توجه کنند تا به بهانه‌های واهی درختان سبز و حافظ محیط زیست دوباره زیر تبر نروند.
کمی آن طرف‌تر در میانرود درختی قدیمی با قدمتی حدود یک قرن توسط شهرداری این شهر به زمین کوبیده شد و انتشار تصاویر تن به زمین غلطیده آن دل هر فردی را به رنج آورد.
شهرداری میانرود علت ضربه فنی کردن این درخت تنومند را صیانت از جان شهروندان و بازسازی فضای سبز اعلام کرد ولی حداقل سه نسل از همین شهروندان با درخت صدساله خاطره داشتند و با دیدن تصاویر مرگ آن، آه از نهادشان بلند شد.
این شهرداری در توضیحات خود، به آتش کشیدن تعدادی از درختان خشکیده یا 70 درصد خشکیده حاشیه جاده شهر میانرود را یادآور شده و عنوان کرده است که درختان خشکیده شده و یا در حال خشکیدن را با مجوز منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست قطع کرده تا از تکرار حوادث جلوگیری شود.
قرار است بنا به اعلام شهرداری میانرود نهال‌هایی بعد از هماهنگی با اداره راهداری در آن مسیر جایگزین شوند ولی اینکه درخت صدساله جزو درختان خشکیده یا در حال خشکیدن بوده مبحثی کارشناسی است که امیدواریم شهرداری این کار کارشناسی را با دقت انجام داده باشد ولی براساس تصاویر، درخت شاخ و برگ‌هایی همچون ردایی سبز بر تن داشته و خشک نبوده است. 
جالب اینکه روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز بعد از اطلاعیه شهرداری میانرود، ضمن محکومیت تخریب محیط زیست و قطع درختان اعلام کرد: برخلاف اظهارات صورت گرفته، تاکنون هیچ گونه مجوزی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست برای قطع درختان صادر نشده است و برای جبران خسارت‌های وارد شده به محیط زیست از هیچ تلاشی رویگردان نخواهد شد.
پس از این اتفاقات، موسی محمدپور یکی از دوستداران محیط زیست دزفول که چندی پیش همراه با عده‌ای از فعالان و علاقه‌مندان محیط زیست نامه‌ای در رابطه با قطع درختان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان به فرماندار ویژه دزفول نوشته بود، عنوان کرد: متاسفانه باز می‌بینیم که در این شهرستان اره‌ها تیزتر و درختان تنومند حیات بخش از روی زمین نابودتر می‌شوند.
این دوستدار محیط زیست از فرماندار دزفول که هدایت و فرمان همه ادارات شهرستان را برعهده دارد، خواستار جلوگیری از بروز چنین اتفاقات ناخوشایند شده است.
در حالی این اعتراض‌ها ادامه دارند که قطع درختان در شهرستان دزفول به یک مسابقه تبدیل شده و سودجویان و قاچاقچیان چوب هر بار یک نقطه را هدف قرار می‌دهند.
برخورد نکردن با این موارد، باعث شده این بار قطع درختان به روستای انقلاب دزفول برسد؛ درختانی که باید هرس می‌شدند ولی برای آسودگی کار و یا شاید سود فروش چوب قطع شدند.
فعالان محیط زیست و اهالی شهرک انقلاب نسبت به این موضوع گلایه دارند و همراه با سایر مردم شهرستان خواستار ورود مسوولان و برخورد با مسببان آن هستند.
یادمان نرود درخت نماد آبادانی، شاخص سبزی، مظهر زندگی و پاکی هوا است و علاوه بر تعدیل آب وهوا عامل توسعه اکوتوریسم و جذب گردشگر می‌شود.
درختان به عنوان پناهگاه انواع جانوران علاوه بر بهبود کیفیت آب، با ایجاد فضای سبز روحیه شهروندان را نیز تلطیف می‌کنند.
اهمیت حفظ درختان و هزینه‌های مادی و معنوی زیادی که برای رشد و حفظ آنها می‌شود به قدری بالا است که انتظار می‌رود هنگام توسعه شهری یا هر اقدام دیگری، حفظ این درختان در اولویت باشد چرا که علاوه بر صرف آب که اکنون یکی از دغدغه‌های اصلی بشر است زمان زیادی برای رشد گونه‌های گیاهی به ویژه درخت صرف می‌شود که جبران ناپذیر است و به نوعی قطع هر درخت تلفات معنوی زیادی در آینده بر تن جامعه وارد می‌کند.
انتظار می‌رود در شرایط خشکسالی کنونی که باید توجه بیشتری به نهال کاری و حفظ فضای سبز شود مسوولان شهرستان دزفول حساسیت بیشتری به درختان موجود داشته باشند و برای حفظ و توسعه آن از راهکارهای تشویقی نیز استفاده کنند نه اینکه دستگاه‌ها خود به جان طبیعت بیفتند.
همچنین انتظار می‌رود دستگاه قضایی احکام متناسب معنوی در این خصوص در نظر بگیرد تا افراد متخلف متوجه اشتباه و خیانتشان به آیندگان شوند و به خود و دیگران اجازه تعدی به طبیعت را ندهند.
برچسب‌ها
سازمان حفاظت محیط زیست دزفول خوزستان قطع درختان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/348620/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند