پیام خوزستان

آخرين مطالب

جراحی زیبایی، دالانی تاریک که پایانش ناپیداست مقالات

جراحی زیبایی، دالانی تاریک که پایانش ناپیداست
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، این روز‌ها شاهد افزایش متقاضیان عمل‌های جراحی زیبایی در نقاط مختلف کشور و از جمله استان خوزستان و به ویژه کلانشهر اهواز هستیم که در بیشتر موارد لزومی به انجام آن‌ها نیست، اما تبلیغات گسترده و وسوسه انگیزی که در فضای مجازی وجود دارند، اشخاص را به سوی مطب‌ها و کلینیک‌های زیبایی می‌کشانند که ممکن است نتایج تلخ و ناگواری همانند جان باختن دختر نخبه اهوازی و رتبه 70 کنکور سراسری تجربی به دنبال داشته باشد.
فرهاد سلطانی، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درخصوص چگونگی صدور مجوز و پروانه فعالیت برای کلینیک‌ها و مطب‌های زیبایی در خوزستان و اهواز و نظارت بر بر عملکرد این واحد‌ها گفت: در واحد نظارت، پروانه برای پزشک صادر می‌شود و پس صدور پروانه برای پزشکان، فعالیت آن‌ها در حوزه‌های موردنظر اختیاری و بلامانع است.
او افزود: بیشترین مشکل در رابطه با افراد فاقد صلاحیت است که در حوزه‌های مختلف به ویژه جراحی زیبایی ورود کرده اند و کسانیکه هستند که بدون اخذ پروانه و نصب تابلو پزشکی در نقاط مختلف کشور و به ویژه کلانشهر‌ها فعالیت می‌کنند و بار‌ها شاهد وقوع اتفاقات تلخ و جبران ناپذیر هستیم.
پزشک عمومی شرح وظایف مشخصی دارد
سلطانی با بیان اینکه پزشکان عمومی شرح وظایف مشخصی دارند و برخی از عمل‌ها را می‌تواند در صورت سپری کردن دوره‌های کوتاه مدت در مطب انجام دهند، اظهار داشت: اما برخی عمل‌های جراحی که پیشرفته هستند و نیاز به اتاق عمل و تجهیزات خاص دارند را نمی‌توانند اجرا کنند.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پزشکان عمومی مجاز به انجام عمل‌های جراحی زیبایی نیستند، تصریح کرد: اینگونه اعمال جراحی باید در کلینیک‌های پوست و مو، درمانگاه‌های جراحی محدود یا بیمارستان‌ها انجام شوند، در غیر اینصورت تخلف است و باید با متخلفان برخورد جدی صورت گیرد.
به گفته معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز؛ تزریق ژل، بوتاکس و سایر اقدامات زیبایی که نیاز به اتاق عمل و تجهیزات خاصی ندارند، در مطب‌های پزشکان عمومی و در صورت گذراندن دوره‌های کوتاه مدت مربوطه بلامانع است.
او با بیان اینکه مرگ دانش آموز نخبه اهوازی و رتبه 70 کنکور سراسری علوم تجربی نتیجه رابطه ناسالم بین دو پزشک یا انجام توسص یک فرد فاقد صلاحیت بوده است، ادامه داد: اما موضوعی که امروز گریبان جوامع را گرفته، بحث عرضه و تقاضا برای اعمال جراحی زیبایی است.
تبلیغات متعدد عامل افزایش متقاضیان حوزه زیبایی
سلطانی بیان داشت: شبکه‌های اجتماعی، ماهواره، شبکه‌هایی مثل اینستاگرام سبب شده اند که متقاضیان حوزه زیبایی افزایش چشمگیری داشته باشند.
او عنوان کرد: در حال حاضر تعدادی پزشک متخصص پوست و همچنین تعدادی کلینیک‌های زیبایی در استان خوزستان و شهر اهواز فعالیت می‌کنند که بر اساس آمار‌ها و مستندات شاهد افزایش تعداد مراجعه کنندگان به آن‌ها هستیم.
فرهاد سلطانی اظهار داشت: علاوه بر این افرادی با هدف کسب سود با توجه به اینکه درآمدزایی خوبی در این زمینه وجود دارد و نوعی تجارت محسوب می‌شود، اقدام به انجام اعمال جراحی به صورت مخفیانه، دور از چشم حوزه نظارت در مجتمع‌های پزشکی بدون پروانه فعالیت و فقط از طریق تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی افراد را جذب می‌کنند، اما باید در نظر داشت که شهروندان باید بعد از مشاهده پزشک و الصاق پروانه در محل و آگاهی از سوابق کاری وی، اقدام به انجام جراحی نمایند.
راه اندازی سامانه معرفی پزشکان مجاز جراحی زیبایی
او گفت: وزارت بهداشت و درمان در حال راه اندازی یک سامانه است که همه مراکز معتبر و مجاز را در این سامانه وارد کند تا افرادیکه می‌خواهند اعمال زیبایی را انجام دهند، از این طریق انتخاب و مراجعه کنند و باید توجه داشت که وقتی نام افراد در آن سامانه نباشد، مورد تایید وزارت بهداشت و درمان نیست.
سلطانی اظهار کرد: تا زمان راه اندازی کامل سامانه، افراد می‌توانند با مراجعه حضوری به معاونت درمان نام و مشخصات پزشکان مجاز زیبایی را دریافت کنند.
نخبه اهوازی اولین قربانی جراحی زیبایی نیست
معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه فوت بر اثر انجام اعمال زیبایی در گذشته نیز در کلانشهر‌های مختلف کشور رخ داده، افزود: این جراحی‌ها از نظر علم پزشکی غیرضروری هستند و اگر فرد یا افراد این عمل‌ها را انجام ندهند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
او با بیان اینکه هنگام مراجعه این دختر 19 به مطب، پزشک حضور نداشته و فردی فاقد صلاحیت در محل حاضر بوده است، بیان داشت: با تزریق داروی بی حسی که عوارضی به دنبال دارند که به دلیل حساسیت دارو یا تزریق دز بیش از معمول، عوارض دارویی در فرد به صورت اُفت ضربان قلب و تشنج بروز می‌کند و سپس فرد دچار ایست قلبی در مطب می‌شود.
سلطانی تصریح کرد: فرد تزریق کننده دارو پس از تماس با فوریت‌های پزشکی و حضور نیرو‌های امدادی در محل، دختر اهوازی به بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز انتقال می‌یابد، اما علیرغم انجام احیاء قلبی، وی به دلیل ایست قلبی خارج از بیمارستان، شانس را از دست می‌دهد و دچار مرگ مغزی می‌شود.
این مقام مسئول ادامه داد: این نخبه اهوازی پس از انتقال به بیمارستان گلستان اهواز و با رضایت والدین، اعضای وی به بیماران نیازمند اهداء شد.
برگزاری کمیسیون پزشکی برای پرونده نخبه اهوازی
او به پلمب مطب موردنظر روز پس از حادثه، ارجاع فرد فاقد صلاحیت و دریافت اظهارات مکتوب و ارسال به مراجع قضایی و همچنین ارجاع پزشک به مراجع قضایی اشاره کرد و گفت: بر اساس کمیسیون ماده 11 پرونده مذکور را آماده کرده و بزودی کمیسیون در این رابطه برگزار می‌شود.
فرهاد سلطانی با بیان اینکه بررسی علمی موضوع یک روز پس از این اتفاق در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز انجام شد، اظهار داشت: با توجه به توضیحات و شرح حال بیمار، علت این اتفاق حساسیت به دارو یا استفاده از دز بیش از حد مجاز است، البته بررسی دقیق‌تر توسط کارشناسان حوزه دارو انجام می‌شود و نتایج نهایی اعلام خواهد شد.
چرا مجازات‌ها قدرت بازدارندگی ندارند؟
او در پاسخ به این پرسش که " چرا مجازات‌ها متناسب با جُرم انجام نمی‌شود و بازنگری در برخورد‌ها با متخلفین صورت نمی‌گیرد؟ " عنوان کرد: انجام مجازات بر حسب شدت تخلف انجام شده در قانون تعریف شده و به احتمال زیاد ابطال پروانه برای پزشک خاطی پرونده دختر 19 ساله اهوازی منجر خواهد شد.
سلطانی با اشاره به اینکه برای جریمه افراد و اعمال قانون در حوزه پزشکی مراجع مختلفی دخالت دارند، گفت: اگر در ارتباط با نارضایتی، ایجاد عارضه یا خطای پزشکی باشد، محل بررسی آن سازمان نظام پزشکی است، اگر در ارتباط با تعرفه و اخذ وجه مازاد باشد، باید معاونت درمان ورود کند، اما در صورتیکه فرد فاقد صلاحیت باشد و از طریق فضای مجازی و با تبلیغات غیرعلمی جذب مشتری می‌کند، در دادگاه انقلاب پرونده مورد بررسی قرار گرفته و اعمال قانون صورت می‌گیرد.
انجام عمل زیبایی در مطب دارای پروانه تغذیه و رژیم درمانی
او با بیان اینکه پروانه مطب متخلف در زمینه رژیم درمانی و تغذیه بوده است و در کنار این تخصص اعمال زیبایی نیز اجرا شده، تصریح کرد: قطعا وسایل احیا در محل وجود داشته، اما ناآشنایی فرد فاقد صلاحیت با روش استفاده از آن‌ها و عدم استفاده از آن‌ها هنگام وقوع حادثه یکی از عوامل وقوع این اتفاق است.
سلطانی بالاترین آمار شکایت‌ها و تشکیل پرونده در سازمان نظام پزشکی را مربوط به عمل‌های جراحی اعلام کرد و گفت: باید به وضعیت آگاهی مردم نیز در این رابطه توجه داشته باشیم که افراد نوجوان و جوان جذب این عمل‌ها می‌شوند توجیهی ندارند، ضمن اینکه خانواده‌ها باید سطح نظارت بر کار‌های فرزندان و آگاهی را بالاببرند.
او بیان کرد: نظام پزشکی ارگانی غیردولتی و پزشکانطی برگزاری یک انتخاب، برگزیده می‌شوند و امکان تغییر این روش وجود ندارد، این در حالی است که تعداد پزشکان عمومی بیش از متخصصان است و طبیعتا تعداد پزشکان عمومی که وارد اینارگان می‌شوند، بیشتر خواهد بود، البته در اهواز تعداد افراد متخصص بیشتر هستند.
رسیدگی به شکایت‌ها گزینشی انجام می‌شود؟
فرهاد سلطانی با رد این موضوع که "کارشناسان معاونت درمان به صورت گزینشی نظارت بر اماکن پزشکی را انجام می‌دهند"، اظهار داشت: واحد رسیدگی به شکایات در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز فعالیت می‌کند و افرادی که شکایتی در این حوزه دارند، شکایت خود را به صورت مکتوب ارائه دهند تا طی حداکثر یک ماه به آن رسیدگی شود.
تشکیل بیش از یک هزار پرونده تخلف پزشکی
نعمت الله بیرانوندی، مدیر کل تعزیرات حکومتی خوزستان با بیان اینکه طی پارسال یکهزار و 659 مورد پرونده بهداشتی، دارویی و درمانی در همه حوزه‌ها داشتیم، گفت در 8 ماه امسال نیز یک هزار و 504 مورد پرونده در این زمینه تشکیل شده و 93 درصد آن‌ها منجر به صدور حکم شده است.
او افزود: طی پارسال، در مورد اماکن خاص نظیر مطب‌ها و موسسه ها، 9 پرونده به تعزیرات حکومتی واصل شده است، این در حالی است که در 8 ماه امسال نیز شاهد تشکیل 8 پرونده در این زمینه هستیم.
بیرانوندی بیان داشت: در حوزه برخورد با اینگونه تخلف ها، نیاز به تفکیک جرائم و تخلف‌ها است، برخی از این اعمال در تخلف در حوزه بهداشت، دارو و درمان هستند و برخی دیگر در حوزه جرم قرار دارند و در صلاحیت محاکم دادگستری و دادگاه انقلاب اسلامی رسیدگی می‌شوند.
او تصریح کرد: در صورتیکه ایجاد موسسه پزشکی بدون مجوز باشد، بر اساس ماده یک قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی، دارویی و درمانی تعطیلی موسسه متخلف و ضبط ملزومات موجود در محل اقدام می‌شود.
این مقام مسئول اظهار داشت: اما زمانیکه پزشک مثلا پزشک عمومی پایه‌ای از مجوز‌ها را دارد و می‌تواند در برخی موارد تخصصی دخالت کند، این مورد مصداق مقررات امور پزشکی، دارویی، مواد خوراکی و آشامیدنی و آرایشی-بهداشتی مصوب 1334 است و در در حوزه صلاحیتی مراجع قضایی است.
تعیین حبس تعزیری و جریمه نقدی برای متخلفان
مدیر کل تعزیرات حکومتی خوزستان ادامه داد: در این حالت تعطیلی محل توسط دانشگاه علوم پزشکی را قانونگذار خود تجویز کرده و پس از تشکیل پرونده در مرجع قضایی و حبس تعزیری به مدت 6 ماه تا 3 سال و جریمه نقدی را برای نخستین بار تعیین می‌کنند، ضمن اینکه برای دومین بار حبس به 2 تا 10 سال و جریمه نقدی نیز افزایش می‌یابد.
بیرانوندی گفت: زمانیکه افراد برای سلامتی مردم اهمیت قائل نشود و بخواهد از طریق به خطر انداختن سلامتی و جان مردم به سود نامشروع دست پیدا کند، قانونگذار مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته است.
او با تاکید بر اینکه مجازات‌ها بازدارنده هستند و مجازات سنگینی برای دخالت در امور پزشکی که به سلامت شهروندان آسیب می‌رسانند و همانند مورد اخیر منجر به فوت فرد می‌شوند، در انتظار افراد خاطی است، بیان داشت: در این زمینه تاکنون 12 پرونده خاص اماکن پزشکی شامل؛ مطب‌ها و بیمارستان‌هایی که چه دخالت در امور غیرتخصصی داشته اند که بیشتر جنبه کیفری دارند، دریافت شده و همین تعداد نیز مختومه شده اند.
تعزیرات حکومتی آماده همکاری برای بازرسی در اماکن پزشکی
نعمت الله بیرانوندی عنوان کرد: از همکاران در واحد نظارت بر درمان خواهشمندم پایش و رصد‌های تخصصی مطب‌های فعال در زمینه زیبایی را تشدید کنند و تعزیرات حکومتی نیز آمادگی دارد در گشت‌های مشترک با دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نماید.
او گفت: ضمن اینکه شهروندان نیز می‌توانند علاوه بر مراجعه حضوری به میز خدمت تعزیرات حکومتی و طرح شکایت، با ورود به سامانه 135 سازمان و ثبت شکایت با مستندات کامل، نسبت به بررسی آن‌ها اقدام خواهد شد.
انتهای پیام/گ

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/341820/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس

آتش‌بازی قرمز پوشان در آبادان

خلاصه بازی نفت‌آبادان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران - 1402/03)

دشت سه امتیازی سرخ‌ها در آبادان/ پرسپولیس موقتا صدرنشین شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت!

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

(ویدئو) خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

حال و روز گل‌گهری‌ها پس از دو دقیقه جنون‌آور!

برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد/ بازیکنانم عالی کار کردند

جنجال در آبادان: نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند!

کاپیتان خوزستانی‌ها مرد بازی‌های خاص!

پنج ماموریت اسرائیل برای مقابله با ایران و مقاومت

حمله موشکی مقاومت به جنوب فلسطین اشغالی

اوسمار ویه را: برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد

اوسمار ویرا: نتیجه سه بر صفر عالی است؛ از بازیکنانم راضی هستم