پیام خوزستان

آخرين مطالب

کسب‌وکارهای پر حاشیه! اقتصادي

کسب‌وکارهای پر حاشیه!
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


وجود مشاغل آلاینده در بافت شهری از جمله چالش‌هایی است که بسیاری از شهرهای کشور هنوز موفق نشده‌اند راهکار موثری برای برون‌رفت از آن تدوین و اجرا کنند.
به گزارش خبرنگار ایمنا، فرقی ندارد از کدام سمت وارد اهواز شوید، اولین صحنه‌ای که مشاهده می‌کنید دست‌فروشان و وانت بارهایی است که به فروش انواع و اقسام وسایل زندگی شهرنشینان مشغولند؛ دست‌فروشی وانت‌بارها از یک سو و فعالیت مشاغل مزاحمی همچون فروش و کشتار دام زنده در حاشیه خیابان‌ها از سویی دیگر چهره شهر اهواز را نازیبا کرده است.
برخی از این مشاغل کسب و کاری پر حاشیه هستند که فضای پیرامون خود را بلعیده‌اند و هیچ فضای بازی در شهر باقی نگذاشته‌اند.
ایجاد آلودگی صوتی، تجمع زائدات و ضایعات، سد معبر، گره ترافیکی، پخش ذرات ناشی از فعالیت کارگران با چوب و فلز و…، بوی نامطبوع، ایجاد لرزش، انتشار دود و آلودگی هوا و خاک اشاره کرد که بر سلامت جسمی و روحی شهروندان و نیز سیمای شهرها آثار سو و نامطلوب فعالیت مشاغل مزاحم است.
در محدوده شهری کلانشهر اهواز 25 صنف در فهرست مشاغل مزاحم و آلاینده قرار دارند که فعالیت آنها موجب کلافگی و اعتراض شهروندان شده است و می‌طلبد که مسئولان شهری و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای مربوط برای انتقال آنها به خارج از شهر و ساماندهی آنها تدبیری بیندیشد؛ در این رابطه برای آگاهی از برنامه‌های مدیریت شهری برای ساماندهی مشاغل مزاحم در شهر اهواز با «بابک ربیعی، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اهواز» به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید؛
کدام صنف‌ها جزو مشاغل مزاحم هستند؟
بر اساس ماده 55 بند 20 کتاب قانون شهرداری‌ها، هر شغلی به هر نحوی که موجب ایجاد مزاحمت و اختلال در بهداشت، امنیت و ایمنی شهروندان شود، شغل مزاحم به شمار می‌رود و شهرداری‌ها موظف هستند به منظور رفع مزاحمت مشاغل و اصناف مزاحم نسبت به صدور حکم انتقال، جابه‌جایی یا رفع مزاحمت اقدام کند؛ مشاغل و صنوفی که به دلیل آلودگی و مزاحمت زیاد و شرایط ناایمن نمی‌توانند در محدوده شهر فعالیت کنند و مشمول تعطیلی و انتقال قطعی به خارج از شهر یا به شهرک صنعتی، مجتمع‌های صنفی مجاز و شهرک‌های کشاورزی می‌شوند، 25 رسته است.
شهرداری در خصوص ساماندهی مشاغل مزاحم چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟
شهرداری مکلف است طبق قانون از تأسیس کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاه‌ها و دکان‌ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‌سازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسب‌هایی که باعث ایجاد مزاحمت و سر و صدا، تولید دود یا عفونت و یا تجمع حشرات و جانوران می‌شود، جلوگیری کند، همچنین باید در تخریب کوره‌های آجر، گچ، آهک‌پزی و خزینه گرمابه‌های عمومی که مخالف بهداشت است، اقدام و با نظارت و مراقبت در وضع دودکش‌های اماکن و کارخانه‌ها و وسایل نقلیه که کار کردن آنها دود ایجاد می‌کند از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری کند و هر گاه تأسیسات مذکور فوق قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد آنها را تعطیل کند و اگر لازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد.
شهرداری در مورد تعطیل و تخریب و انتقال به خارج از شهر مکلف است ابتدا مهلت مناسبی را به صاحبان مشاغل ابلاغ کند و اگر صاحب ملک به نظریه شهرداری معترض باشد باید ظرف 10 روز اعتراض کتبی خود را به کمیسیونی مرکب از سه نفر که از طرف انجمن اسلامی شهر انتخاب خواهند شد، تسلیم کند. رأی کمیسیون قطعی و لازم الاجرا است هرگاه رأی کمیسیون مبنی بر تأیید نظر شهرداری باشد و یا صاحب ملک اعتراض نکرده و یا در مهلت مقرر شخصاً اقدام نکند، شهرداری به وسیله مأموران خود راساً اقدام خواهد کرد.
مشاغلی که علیه آنها شکایت می‌شود، ابتدا موضوع در کمیسیون بدوی بند 20 شامل نماینده سازمان ساماندهی مشاغل شهری، خدمات شهری و مسئول منطقه بررسی و اخطار داده می‌شود و در پایان رأی انتقال داده می‌شود، در صورتی که مالک به رأی پرونده معترض بود در کمیسیون اصلی بند 20 شامل سه عضو شورای شهر بررسی و رأی داده می‌شود، در صورت تأیید در شهرداری پس از یک زمان مشخص رأی اجرا می‌شود و بازهم در صورت معترض بودن شخص باید از طریق دیوان عدالت اداری اقدام کند و دیوان نیز پرونده را به کمیسیون بند 20 شهرهای همسایه برای بررسی ارجاع می‌دهد تا رأی نهایی صادر شود.
برای جانمایی مشاغل مزاحم در شهر اهواز چه اقدامی صورت گرفته است؟
تاکنون در اهواز 17 مجتمع صنفی برای جانمایی مشاغل مزاحم تعیین شده که 10 مجتمع به بهره برداری رسیده و مابقی در حال تکمیل است، مجتمع‌های آلومینیوم کاران، مجتمع آهن فروشان غرب و شرق، نمایشگاه اتومبیل، مجتمع بنکداران شرق، مجتمع علامه، مجتمع اسقاط فروشان و درودگران تکمیل و به بهره برداری رسیده است و مجتمع مصالح فروشان غرب اهواز، نمایشگاه سنگین شکاره، بازار مبل زرگان، مجتمع نمایشگاه‌های سبک و کشاورزی در غرب اهواز در حال تکمیل است؛ در ادامه این اقدامات مکان‌یابی برای احداث مجتمع مصالح فروشان شرق و مجتمع فن اوران صورت گرفته است.
برای رفع سد معبر و ساماندهی وانت بارها چه برنامه‌ای دارید؟
بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور و ابلاغ آن به دستگاه‌هایی اجرایی نظیر فرمانداری، شهرداری، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، پلیس راهور، اداره صنعت و معدن تجارت، اداره بهداشت، راه و شهرسازی و اتاق اصناف مقرر است تمامی ارگان‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی و مرتبط با ساماندهی دست‌فروشی از جمله دست‌فروشی وانت بارها برای مقابله با این معضل اقدام مشترک انجام دهند، این در حالی است که نهادهای که در این زمینه باید به شهرداری کمک کنند، برای مقابله با سد معبر همراه نمی‌شوند، در واقع بار اصلی مقابله با پدیده دست‌فروشی بر دوش شهرداری است و در این راستا نیازمند همراهی سایر دستگاه‌ها در این خصوص هستیم.
امید داریم با تعامل و همکاری هرکدام نهادهای مربوطه تدابیر لازم برای پیشگیری و مقابله با این پدیده اندیشیده و مشاهده رخت بربستن پدیده دست‌فروشی از شهر اهواز باشیم.
با وضعیت موجود برای مقابله فوری با سد معبر به خصوص در نقاط حساس اهواز چه باید کرد؟
بدون ایجاد امکانات و فرایندهای جایگزین، جمع‌آوری و یا مقابله با دست فروشان باعث بروز برخی ناهنجاری‌های اجتماعی یا تغییر شکل این آسیب‌ها خواهد شد. در این راستا با توجه به وجود فعالیت‌های اقتصادی تعداد زیادی از مردم با وسیله نقلیه و به منظور ساماندهی اینگونه فعالیت‌ها با هدف جلوگیری از سد معبر و استقرار ایمن و تعریف شده و اشتغالزایی از سوی کارگروه تخصصی ساماندهی صنوف، مشاغل و فعالیت‌های شهری دستورالعملی تنظیم و به‌زودی جهت اجرا به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود.
یکی از مشاغلی که در اهواز از نظر بهداشتی باعث بروز مشکل شده است، فروش و کشتار دام زنده در خیابان‌های اصلی شهر است، برای این معضل چه برنامه‌ای دارید؟
ساماندهی مکان‌های فروش احشام در دستور کار سازمان ساماندهی مشاغل قرار دارد، مناطق زرگان، منطقه یک، سه، هفت و هشت بیشتر درگیر این معضل هستند به طوری که علاوه بر فروش دام زنده به کشتار دام نیز اقدام می‌کنند؛ قسمتی از ساماندهی بر عهده شهرداری است و اداره کل دامپزشکی و بهداشت نیز باید همکاری کنند؛
برای ساماندهی این معضل دو منطقه مهدیس و یک روستا در نزدیکی سه راه تپه برای فروش دام در نظر گرفته شد، اما به دلیل همکاری نکردن سایر ارگان‌ها ساماندهی به مشکل برخورده است. همکاری نکردن شهروندان نیز یکی از دلایلی است که سبب حضور فروشندگان دام در سطح شهر شده است به طور مثال برخی حاضر نبودند برای خرید از خیابان جمهوری به منطقه مهدیس که فروشندگان دام به آنجا منتقل شده بودند، بروند، عدم وجود خریدار سبب برگشتن فروشندگان به سطح شهر شد. به طور کلی برای رفع این معضل نیاز به تعامل ارگان‌های مختلف مانند دادستانی، نیروی انتظامی، بهداشت، جهاد کشاورزی و محیط زیست داریم تا بتوانیم کاری انجام بدهیم چرا که همه موارد ساماندهی به طور مثال کشتار در سطح شهر جز وظایف شهرداری نیست، شهرداری تنها می‌تواند مانع حضور آنها در خیابان شود.
البته طرح مقابله با عرضه و کشتار غیر مجاز دام با مشارکت شهروندان امکان پذیر است چرا که تا زمانی که این عرضه‌کنندگان غیرمجاز مشتری داشته باشند، برخورد قاطع با آنها نتیجه رضایت بخش و مؤثر را نخواهد داشت.
برای جلوگیری از اشغال پیاده‌روها توسط مشاغل چه اقدامی صورت گرفته است؟
اشغال و تصرف پیاده‌روها، عملاً باعث نقض حقوق شهروندی و تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین معضلات شهری شده است و اجراییات مناطق با آن برخورد می‌کنند. در این خصوص سازمان لایحه‌ای تنظیم کرده که پیش بینی شده است که برخی اصناف همچون کافه‌ها و رستوران دارها می‌توانند در ازای پرداخت عوارض، از بخشی از پیاده رو استفاده کنند. بر اساس این لایحه، مشاغلی همچون اغذیه فروشان، مواد غذایی و کتاب فروشان به عنوان صنوف مشمول طرح استفاده از پیاده‌روها هستند. این ایده ساماندهی پیاده‌روها به خودی خود موجب افزایش کیفیت فضاهای شهری می‌شود؛ اما ملاحظات جدی نیز مطرح است و نباید این مسئله موجب تضییع حقوق عمومی شهروندان در شهر شود، در صورتی که کلیات لایحه پذیرفته شود، باید سازوکاری طراحی شود که موضوع از جنبه سرزندگی و افزایش کیفیت فضای شهری مورد توجه قرار گیرد.
لایحه ساماندهی اغذیه فروشان سیار (ون فود ها) در شورای شهر ارائه و مصوب شد و در آینده‌ای نزدیک مکان‌های خاصی برای این ون فودها تعبیه و جانمایی می‌شود. اهواز در خصوص ساماندهی ون فودها همانند ساخت مجتمع‌ها برای انتقال مشاغل از بسیاری از کلانشهرها پیشی گرفته است. لایحه پیشنهادی به وزارت کشور ارسال شده تا همانند شیوه نامه ساماندهی دکه‌ها به صورت یک قانون کشوری تصویب شود. مراحل تکمیلی محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های فصلی سازمان نیز در حال اجرا است و به زودی شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.
کد خبر 532621

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/338937/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

آزادی کارکنان هندی کشتی توقیف شده توسط ایران

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان

آزادی 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان

رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

گلر استقلالی با دستکش سیدحسین مقابل سپاهان

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

شکست تیم ملی هاکی روی یخ ایران در قهرمانی جوانان آسیا

باخت سنگین شهرداری در فینال سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد

سردار اشتری: شهید حجازی از بازوان اصلی محور مقاومت بود

بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند

عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

پرینت سه بعدی زره برای تبدیل گربه پشمالو به جنگجو/ ویدئو

رفع دغدغه های معیشتی و امنیت شغلی کارگران گروه ملی در اولویت قرار گیرد/ لزوم برطرف کردن مشکلات واگذاری زمین چمن جهت مسابقات تیم های فوتبال استان