پیام خوزستان

آخرين مطالب

روایت جز به جز رزمنده جنوبی از روزهای جنگ اجتماعی

روایت جز به جز رزمنده جنوبی از روزهای جنگ
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


«سرباز سالهای ابری» روایتگر خاطرات عبدالحسین بنادری است از سالهای دفاع مقدس در جنوب کشور که نویسنده پس از 30 ساعت مصاحبه و در 13 فصل آن را به نگارش در آورده است.
این کتاب به صورت مصاحبه تدوین شده است که در نوع خود تازگی دارد. سوال های دقیق و جواب هایی که با حافظه دور و نزدیک عالی آقای بنادری یک کلاس درس مناسب برای کسانی است که در این حوزه کار می کنند و خواندن آن به کسانی می خواهند به حوزه تحقیق و مصاحبه در دفاع مقدس وارد شوند، توصیه می شود.
در انتهای کتاب هم تصاویری از عبدالحسین بنادری؛ راوی آن در زمان حضور در جبهه دیده می شود.
«سرباز سالهای ابری» قصه رزمندگانی است که هنوز لباس پاسداری زمان دفاع مقدسشان به یادگار نگه داشته‌اند و هر از گاهی به زمان دلتنگی سراغ لباسشان می روند و با خود در فراق دوستان شهیدشان نجوا می کنند.
خاطرات عبدالحسین نادری هر چند خاطرات شخصی وی است اما به نظر می رسد که موضوع کلی داستان دل تنگی همه رزمندگانی است که در فراق دوستان شهیدانشان هستند. در این قسمت به چند قسمت کوتاه از این کتاب اشاره می کنیم و به نکات مهم این نوع روایت می پردازیم.
سالهای خوش کودکی و نوجوانی
عبدالحسین بنادری ام، متولد 6 خرداد 1335 در آبادان. خانه ما در محله منازل سازمانی شرکت نفت بود. پدر در شرکت نفت آبادان کارگر بود. 7 سالگی به مدرسه رفتم سال 1342، مدرسه ای به نام جامی. به فوتبال علاقه داشتم، وضع درسم بد نبود. بیشتر وقت و انرژی ام را صرف فوتبال کردم و کمتر دل به درس می دادم. نماز و روزه را از دوران دبیرستان شروع کردم. پدرم مقید و اهل نماز و روزه بود. تابستان 1354 در رشته طبیعی از دبیرستان فرخی آبادان دیپلم گرفتم. دلم میخواست بروم خارج از کشور و به تحصیلاتم ادامه بدهم؛ اما مشمول بودم و ناچار، قبل از رفتن به اروپا یا امریکا باید به سربازی می رفتم.
جملات کوتاه و خبری از این سالها شاید ساده و سهل به نظر برسد اما این توانایی سید قاسم یاحسینی است در گفت و گو و بعد هم در تدوین این کار. از همان ابتدا خواننده کتاب متوجه می شود قصه یک هم وطن جنوبی را قرار است بخواند آن هم با تاریخ دقیق در روزگاری مشخص.. علاقه هایش در کودگی را خیلی زود متوجه می شود و منتظر است ببینید که اتفاق سربازی که مانع رفتن به اروپا و امریکا برای تحصیل شده است، چطور به قرار است به روزهای جنگ گره بخورد...
سالهای تجربه
در تیرماه 1355 به سربازی رفتم. چون دیپلمه بودم. درجه دار وظیفه شدم. جزو نیرو زمینی ارتش. پس از سه ماه برای آموزش های تخصصی نظامی ما را به منجیل در شمال ایران اعزام کردند. وقتی رفتم سربازی احساسم این بود که تاریخ جدیدی در زندگی ام آغاز شده است. تا آن موقع به خانواده و خصوصا پدرو مادر وابستگی زیادی داشتم. سربازی فرصت خوبی بود که من به استقلال برسم و بتوانم به لحاظ شخصیتی رشد کنم. ستوان حسینی رابطه خوبی با من داشت. در نهان مخالف رژیم شاه و طرفدار انقلاب بود. من برای اولین بار از طریق عزت رنجبر نام امام خمینی را شنیدم.
دوران سربازی قبل از انقلاب و آشنایی با نام امام خمینی، و ترتیب زمانی در بررسی خاطرات یک از نقاط قوت در تدوین خاطرات است که به درستی در کتاب سرباز سالهای ابری رعایت شده است.. کسی که برای مهاجرت باید به سربازی می رفته و حالا توی سربازی با نام امام خمینی آشنا می شود..خواننده را مشتاق تر می کند که بعد از سربازی چه اتفاقی می افتد که در بخش بعدی کتاب توضیح داده می شود:
انقلاب
بعد از سربازی به آبادان برگشتم، پدرم تمام مقدمات رفتنم به آمریکا را فراهم کرده بود. همه چیز برای رفتنم آماده بود. اما انقلاب در شرف وقوع بود و من باید همین جا می ماندم...دیگر قصد رفتن نداشتم. فردای آن شب که اتفاقا مصادف با 28 مرداد و سالروز کودتای 28 مرداد 1332 بود، آبادان غرق در عزا شد. در ماجرای سینما رکس حدود 400 نفر زن و مرد و کودک در میان شعله های آتش سوختند...
روایت روزهای مهم و تاریخی از نکات قوتی است که از زبان روای به درستی به آن پرداخته شده است..روای درست در وقایع مهم سیاسی حضور دارد و خاطراتش را بیان می کند و این به جذابیت کتاب اضافه کرده است، جوانی که به سربازی رفته است تا راه مهاجرتش را هموار کند، حالا درست در بحبوحه بالا و پایین اتفاقات کشورش از رفتن منصرف می شود که خواندن این فصل هم مثل دیگر فصل ها پر از خاطرات و جزییات خواندنی است. اما در ادامه این نوشتار به قسمت جنگ می پردازیم:
جنگ
یکی دو روز قبل از 31 شهریور 1359 عراقی ها در حوالی نهر خین در خرمشهر، با انفجار یک گلوله خمپاره دونفر سرباز را مجروح کردند. گزارش این تجاوز را محمد جهان آرا فرمانده سپاه خرمشهر در جلسه فرماندهان سپاه پاسداران ارائه داد. در همان جلسه بحث شد که عراق حمله خود را به ایران آغاز کرده است وظرف یکی دو روز آینده به طور همه جانبه به ما حمله خواهد کرد. روز 31 شهریور 1359 در جزیره مینو بودم...صبح بود که ناگهان متوجه شدیم چندین فروند هواپیمای میگ نیروی هوایی عراق از روی رودخانه اروند عبور کردند و به طرف آّادان رفتند.
صحبت از افرادی که قهرمانی ملی مردم هستند، به خوبی و در جایی خود در کتاب آورده شده است. اینکه از روزهای قبل و درگیری های قبل از جنگ صحبت شده است تا روز آغاز جنگ و جزییاتی که از روزهای ابتدایی جنگ در خرمشهر می شنویم، از چیزهایی که راوی دیده است و یا شنیده است، به خوبی به آن اشاره شده است، از محاصره شدن به وسیله دشمن تا رویارویی با آن تا روزهای شکستن محاصره تا هفت سال بعد از آن و روزهای اعلام قطعنامه...
«سرباز سالهای ابری» قصه خط به خط کسانی است که در تمام سالهای جنگ تحمیلی در میدان حضور داشته اند و در میدان جنگ و شهر و زندگی شخصی خاطراتی خواندنی دارند.خاطراتی که هنوز هم خیلی از آنها روایت نشده است.
مهر/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/333222/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

ادای احترام رئیس جمهور به اقبال لاهوری

موضع ایران درخصوص توافقات اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان

نمازی: ما می‌توانیم تحریم نباشیم

رییس جمهور پس از بازدید آرامگاه اقبال لاهوری: وحدت بین ایران و پاکستان ناگسستنی است

سپهبد مقتدر

رئیس سازمان انرژی اتمی: تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد

تصاویری که عبدالرضا داوری از تفاوت استقبال از روحانی و رئیسی در فرودگاه پاکستان منتشر کرد

واکنش وزیر خارجه به تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران

آغاز عملیات همسطح سازی پیاده روی خیابان شهید رجایی شوش

خوزستان میزبان کاروان راهیان نور جامعه ورزش کشور

نمایی زیبا از چالکندی دزفول + فیلم

مبارزه تیک‌تاک با لایحه ممنوعیت در آمریکا

تحویل اسناد مالکیت حدنگاری 5 تالاب و بزرگترین موقوفه کشور

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

مصاحبه دیده نشده رضا داوودنژاد که با دیدنش بغض می‌کنید

«تغییر چهره 2» ساخته می‌شود؛ بازگشت نیکلاس کیج و جان تراولتا

چی در ذهن آرمان میگذره

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

از کنار زدن مسی تا 21 جایزه با رئال در 9 ماه!

«پائز» بامداد چهارشنبه در تهران

پاسور ایرانی نزدیک به جام اروپایی

موتور روشن و سرحال اسماعیل‌نژاد؛ درخشش 18 امتیازی

انصراف دو نام بزرگ دیگر از تیم ‌ملی والیبال

وقتی "دلار" اردوی قایقرانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد

جانشین خولیو ولاسکو با باشگاهش تمدید کرد

تجویز نسخه ایتالیایی برای والیبال بلغارستان

اعزام همزمان یزدانی و قاسم‌پور به مسابقات رنکینگ جهانی

مطرح شدن نام طارمی بعد از قهرمانی اینتر

حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

اوجی: پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است

آدمی حسرت سرگردونه

سروده‌ای که رهبر انقلاب یک بیت آن را در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

جعفرزاده: اگر صادقانه از مردم کف خیابان بپرسید می‌گویند ما فردی مانند ظریف می‌خواهیم

ادعای گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد

ظریفیان: مهم‌ترین مشکل رئیسی این بود که درک درستی از شرایط نداشت

حضور رئیس‌جمهور در آرامگاه اقبال لاهوری

وقوع حادثه تصادف در جاده خرم آباد - اندیمشک + فیلم

کمک 12 میلیارد ریالی خیران گرمسار برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد

افزایش تسهیلات ودیعه مسکن در خوزستان

گروه‌های فلسطینی: نبرد آینده با دشمن صهیونیستی متفاوت است

935 میلیارد تومان از معوقات حق آلایندگی خوزستان وصول شد

نعیم قاسم:مقاومت تنها گزینه برای مقابله با توحش اسرائیل است

جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف | علت فوت زهره فکور صبور چه بود؟