پیام خوزستان

آخرين مطالب

معاون سازمان بنادر در گفتگو با مهر؛

متوسط توقف کشتیهای حامل کالای اساسی در لنگرگاه، 2 ماه است سياسي

متوسط توقف کشتیهای حامل کالای اساسی در لنگرگاه، 2 ماه است
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی میانگین توقف کشتی ها روی آب در لنگرگاه ها برای صدور مجوز پهلوگیری را 2 ماه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر ، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور اواخر هفته گذشته سفری به بندر امام خمینی (ره) داشته و از اسکله‌های واردات کالاهای اساسی بازدید کرده است.
وی با بیان اینکه بندر امام خمینی (ره) یکی از مهم‌ترین بنادر کشور است که بخش عمده‌ای از کالاهای اساسی کشور از طریق آن وارد کشور می‌شود، گفت: البته مشکلاتی ما در بندر امام خمینی (ره) داریم که این امر نشان می‌دهد ما علاوه بر درگیری با تحریم‌های کشورهای خارجی با تحریم‌های داخلی نیز درگیر هستیم.
محسن رضایی: برخی کشتی‌های کالای اساسی 2 ماه در آب‌های بندر امام معطل می‌مانند
محسن رضایی یکی از مشکلاتی که در بندر امام خمینی (ره) مشاهده می‌شود را میزان ماندگاری بسیار طولانی مدت برخی کالاهایی که وارد این بندر می‌شود دانست و ادامه داد: حتی برخی کشتی‌ها تا 2 ماه روی آب می‌مانند و کالاهای آنها تخلیه نمی‌شود.
مشکل کمبود زیرساخت‌های بندری نداریم / ‬ تخلیه و بارگیری کالاها نصف ظرفیت بنادر
محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی سه شنبه هفته گذشته در حاشیه مراسم گرامی داشت روز جهانی دریانوردی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از لحاظ ظرفیت بنادر کشور جزو کشورهای برتر هستیم که 260 میلیون تن ظرفیت فعلی بنادر ما است و تا پایان سال به 285 میلیون تن می‌رسد.
این در حالی است که بر اساس سالنامه آماری سازمان بنادر و دریانوردی، در سال 1399 اندکی بیش از 130 میلیون تن حجم کل کالاهای تخلیه و بارگیری شده در بنادر کشور بوده که نسبت به سال قبل از آن، 1398 که حدوداً 154.5 میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری شده بود، کاهش 13.5 درصدی داشته است.
در سال 1399 حدود 22.9 میلیون تن کالای اساسی از بنادر وارد کشور شد که نزدیک به 14.8 میلیون تن آن معادل 54.7 درصد آن تنها از بندر امام خمینی وارد کشور شد.
به عبارت دیگر تنها از 50 درصد ظرفیت بنادر کشور در سال گذشته بهره برداری شده است که نشان می‌دهد تأخیر کشتی‌ها در پهلوگیری و معطلی آنها، ناشی از کمبود زیرساخت‌های بندری نیست و ریشه در علل دیگری دارد.
این در حالی است که به دلیل خشکسالی‌های امسال، میزان واردات کالاهای اساسی افزایش یافته و در نیمه نخست امسال بیش از 13 میلیون تن انواع کالای اساسی وارد کشور شد.
معاون سازمان بنادر: صاحب کالا باید پاسخ بدهد که چرا اسناد کشتی‌ها ایراد دارند
فرهاد منتصر کوهساری معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره علت توقف کشتی‌ها در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) اظهار کرد: مهمترین مشکلی که کشتی‌ها در لنگرگاه می‌مانند، تأمین ارز از سوی صاحب کالاست.
وی ادامه داد: هر کشتی ای که اسنادش کامل باشد، می‌تواند پهلوگیری کند؛ لذا در لنگرگاه ماندن، ملاک کار ما نیست.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشتی باید مجوز نمایندگی کشتیرانی یا مالک کشتیرانی را ارائه دهد؛ بنابراین اگر از لحاظ اسنادی هیج مشکلی نداشته باشد، امکان پهلوگیری در اسکله‌های ما را دارد اما اگر مشکلات اسنادی اعم از تأمین ارز یا دیگر مشکلات داشته باشد، به سازمان بنادر ارتباطی ندارد؛ اما هر زمان به ما اعلام کردند که مثلاً این 5 فروند کشتی که در لنگرگاه هستند، مشکل اسنادی ندراد و سپس اِیجِنت آن از سازمان بنادر درخواست می‌کند تا مجوز پهلوگیری صادر شود.
وی ادامه داد: باید از خریدار و صاحب کالا از جمله شرکت پشتیبانی امور دارم یا بازرگانی دولتی پرسید که چرا برخی کشتی‌هایی که به مقصد بنادر ایران وارد لنگرگاه شده اند ، مشکل اسنادی دارند و روی آب می‌مانند؛ ممکن است 20 فروند کشتی در لنگرگاه معطل بمانند ولی تنها 4 فروند آنها مشکلات اسنادی ندارند که طبق برنامه به آنها اجازه پهلوگیری نوبتی داده می‌شود.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: خریدار محموله نهاده‌های دامی پشتیبانی امور دام است یا خریدار گندم بخش خصوصی است؛ خریدار باید پول فروشنده را بدهد؛ سپس فروشنده به نماینده کشتیرانی اجازه می‌دهد، سپس کشتیرانی به اِیجِنت خود اجازه می‌دهد و نهایتاً این بار تخلیه می‌شود.
سازمان بنادر: متوسط ماندگاری کشتی در لنگرگاه‌ها 2 ماه است
منتصر کوهساری میانگین ماندگاری کشتی‌ها در لنگرگاه را 2 ماه دانست و درباره هزینه دموراژ گفت: خریدار که به عنوان پشتیبانی امور دام است، به فروشنده متعهد می‌شود که تا تاریخی که در قرارداد می‌آید، کالا را تخلیه کند؛ در غیر این صورت باید دموراژ (خسارت تأخیر در تخلیه کالا از کشتی) بدهد؛ البته ممکن است خریدار، کالا را به صورت اعتباری وارد کرده باشد و لذا دموراژ ندهد و بر سر ماندگاری بار در کشتی با یکدیگر توافق کرده باشند که خسارتی پرداخت نشود.
محسن رضایی: تأخیر در تخلیه کالاها از کشتی، به تورم کالاها در داخل می‌انجامد
این اظهارات مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی در حالی است که محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور نتیجه تأخیر در ترخیص کالا از بنادر را دیر رسیدن کالا به دست مردم یا خروج دیرهنگام کالاهای صادراتی از کشور دانسته است.
رضایی وجود چنین تأخیرهایی را باعث زیان‌های بی شمار برای مردم و کشور دانست و گفت: تأخیر در تخلیه کالاها باعث افزایش قیمت و تورم کالاها در داخل کشور می‌شود.
دبیر انجمن پایانه داران بنادر: علت اصلی توقف کشتی‌ها در لنگرگاه، تأمین ارز فروشنده است
محسن صادقی فر دبیر انجمن پایانه داران بنادر ایران در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره علت توقف طولانی مدت کشتی‌ها در بنادر تصریح کرد: شرایط پولی و بانکی در ایران با سایر کشورها به دلیل برخی محدودیت‌ها متفاوت است؛ در دنیا خریدار کالا و واردکننده اصلی ال سی در بانک‌های داخلی خود باز می‌کنند و سپس به بانک‌های خارجی و کشور فروشنده وارد می‌کنند؛ سپس کالا بارگیری شده و در کشور مقصد پهلوگیری می‌کند؛ اما در ایران ما مشکلاتی در این خصوص داریم و نمی‌توانیم به موقع ارز فروشنده کالا را تأمین و واریز کنیم.
وی ادامه داد: در سال 1369 هم پس از اتمام جنگ چنین مشکلاتی در خصوص توقف طولانی مدت کشتی‌ها در بندر امام خمینی (ره) پیش آمده بود که علت آن، کمبود زیرساخت‌های بندری بود اما در حال حاضر ما مشکلی از نظر زیرساخت‌ها و تعداد بنادر و اسکله‌ها نداریم و بلکه حتی ظرفیت بنادر بیش از حجم کالاهای تخلیه و بارگیری شده است.
سال 69 دموراژ کشتی‌ها 70 میلیون دلار شد
فعال بخش خصوصی صنعت حمل و نقل دریایی یادآور شد: در آن زمان گاهی تا 6 ماه کشتی‌ها در دو بندر خرمشهر و امام خمینی (ره) متوقف می‌ماندند و آن سال ما 70 میلیون دلار دموراژ به کشتی‌ها پرداخت شد که رقم بسیار بالایی بود.
وی تأکید کرد: ظرفیت کل بنادر 260 میلیون تن است در حالی کل کالاهای تخلیه و بارگیری شده در سال گذشته 130 میلیون تن بود که بخش مهمی از آن هم به صادرات برمی گردد بنابراین واردات 23 میلیون تن کالاهای اساسی، در برابر ظرفیت 260 میلیون تنی بنادر کشور، رقم ناچیزی است و سبب نمی‌شود تا این تأخیر در تخلیه کشتی‌ها که شاهدیم، رخ دهد.
صادقی فر ادامه داد: بنابراین اصلی ترین مشکل تأخیر در تخلیه بار از کشتی، به سختی‌های تأمین ارز از سوی خریدار به فروشنده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/332772/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس

آتش‌بازی قرمز پوشان در آبادان

خلاصه بازی نفت‌آبادان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران - 1402/03)

دشت سه امتیازی سرخ‌ها در آبادان/ پرسپولیس موقتا صدرنشین شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت!

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

(ویدئو) خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

حال و روز گل‌گهری‌ها پس از دو دقیقه جنون‌آور!

برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد/ بازیکنانم عالی کار کردند

جنجال در آبادان: نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند!

کاپیتان خوزستانی‌ها مرد بازی‌های خاص!

پنج ماموریت اسرائیل برای مقابله با ایران و مقاومت

حمله موشکی مقاومت به جنوب فلسطین اشغالی