پیام خوزستان

آخرين مطالب

آوار محرومیت بر سر اندیکای زلزله زده سياسي

آوار محرومیت بر سر اندیکای زلزله زده
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز- بی بی زینب خاتون در گوشه ای از خرابه منزلش نشسته و به دوردستها خیره شده تا شاید کورسوی امیدی برای زندگی جدید پیدا کند چرا که زمین لرزه در یک دقیقه همه هستیش را از بین برده است.

منزل سنگی او کاملا تخریب شده و در کنار آن که به تلی از خاک وسنگ تبدیل شده است چادری برپا کرده تا از گزند سرما و حشرات و حیوانات خزنده در امان بماند. پیرزنِ دوران دیده عشایر اندیکایی که دستان پینه بسته و زمختش حکایت از سالها رنج و تعب ناشی از زندگی عشایری دارد با حسرت و نگرانی امیدوار است که بتواند به روزگار قبل از زلزله برگردد و زندگی خود را دوباره از سر گیرد.
بی بی زینب خاتون از روز زلزله می گوید که ابتدا صدای زوزه بلندی را شنیده و سپس واق واق کردن سگها و حیوانات که خبر از حادثه ای تلخ داشتند و بعد از چند دقیقه تکانه هایی که آوار را برسرشان فرود آورد.عشایر و روستاییان صبح زود بیدار می شوند تا امور روزمره خود را آغاز کرده و در همین ساعات بیداری زلزله به وقوع پیوست به همین دلیل اغلب روستاییان و عشایر جان سالم به در بردند.
بی بی زینب گفت: زلزله خانه هایمان را خراب کرده و بیشتر وسایل زندگیمان از بین رفته است. امدادرسانی انجام شده ولی مردم همچنان بی سرپناه هستند.زندگیمان از حالت عادی خارج شده و ضعف مالیمان زندگی را برما سخت کرده است.
وارد روستای سربازار سیمین سرخه از توابع بخش چلو در شهرستان اندیکا شدیم. روستایی صعب العبور که با سختی توانستیم خود را به آنجا برسانیم. منطقه کوهستانی و بکر با چشم اندازی طبیعی و زیبا اما فقر و محرومیت در این روستا زیباییهای طبیعت را تحت الشعاع قرار داده است.
کودک خردسالی با دوچرخه ای که نه لاستیک دارد و نه تیوب شادیهای خود را بروز می دهد و کودکانه بدون توجه به تنگناهای زندگی خود را در هیاهوی خود گم کرده است.
صورت نحیفش زخم، خورده و ترک برداشته اما معصومیت و مظلومیت در چشمانش موج می زند. در زیر جشم به ما نگاه می کند و آنگاه قابلیتهای دوچرخه سواریش را به ما نشان می دهد و بی اعتنا به تخریب روستا به دوچرخه سواریش ادامه می دهد.
خانه های روستا یکی پس از دیگری فرو ریخته یا نیمه تخریب و در حال تخریب هستند. چند نفر از افراد روستا به استقبالمان آمدند. بدون اینکه بپرسند از کجا آمده ایم ما را به سمت منازل تخریب شده خود بردند و جای جای آثار تخریب زلزله را به ما نشان دادند.
محمد جعفر سهرابی نیا از ساکنان روستا گفت: زمین لرزه 12 مهر ماه تقریبا 65 واحد این روستا را تخریب کرده و عملا مردم این روستا بی خانمان شده اند.
وی گفت: روزی که زمین لرزه در این منطقه به وجود آمد مردم در بیرون از منازل خود مشغول دامپروری و کشاورزی خود بودند و این عامل باعث شد تا تلفاتی در این زمینه نداشته باشیم.
وی افزود: مردم روستا بلا فاصله وسایل خود را از زیر آوار درآوردند که بسیاری از آنها به دلیل سنگی بودن منازل و آوار شدن آن بر وسایل از بین رفته و دیگر غیر قابل استفاده است.

پیام خوزستان


نادر بهمنی دیگر روستایی این منطقه می گوید: در حال حاضر نیاز به کانکس و وسایل گرما زا داریم چرا که شب بسیار سرد است و مردم به دلیل خراب شدن منازلشان در فضای باز کوهستان می خوابند.
وی گفت: دهستان سوسن سرخاب با بیش از 20 روستا پنج هزار نفر جمعیت دارد که اغلب منازل این روستاها تخریب و نیاز به بازسازی دارد.
اکبر اشنود دیگر روستایی اندیکایی گفت: نیاز اصلی ما سرپناه است و از دولت توقع داریم با توجه به فقر و محرومیتی که بر منطقه حاکم است اقدام به ساخت منزل برایمان بکند. از روز حادثه تا کنون از سوی سپاه، هلال احمر و دیگر دستگاههای امدادی بحث آذوقه خشک و دادن پتو و چادر
انجام شده است ولی کافی نیست و مردم در تنگنا قرار دارند.
وی گفت: منازلمان تخریب شده و بیشتر وسایلمان هم در زیر آوار خراب شده و اکنون مردم به نقطه صفر رسیده اند که در صورت عدم توجه دولت و خیران زندگی برای همه ما مشکل خواهد شد.

پیام خوزستان


130 روستای شهرستان اندیکا دچار مشکل شده اند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه 45 منزل مسکونی در روستای سرشط اندیکا بر اثر زلزله اخیر به طور کامل تخریب شده است گفت: 130 روستای شهرستان اندیکا بر اثر زلزله دچار خسارت کلی شدند که نیاز به بازسازی کامل دارند.
فاضل عبیات اظهار داشت: مجموعا 980 منزل مسکونی در شهرستان اندیکا بر اثر زلزله تخریب شده و نیاز به بازساری دارند و یک هزار و 950 واحد مسکونی دیگر نیاز به تعمیر اساسی دارند.

پیام خوزستان


وی افزود: خوشبختانه در زلزله های اخیر هیچگونه خسارت جانی نداشتیم اما 900 جایگاه دام تخریب شد که باید هر چه زودتر در این خصوص تصمیم گیری شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: کمک رسانی به مناطق زلزله زده اندیکا از سوی هلال احمر، سپاه و گروه های جهادی در حال انجام است و روزانه مواد غذایی و نیازمندیهای آنان توسط این گروهها انجام می شود.
وی بیان کرد: در 2 بازه بلندمدت و کوتاه مدت باید در خصوص مسکن زلزله زدگان تصمیم گیری شود. 
عبیات گفت: در ارتباط با بازه بلند مدت بر اساس مصوبه هیات دولت طرح اساسی مسکن مهر برای زلزله زدگان اجرا می شود اما در بازه کوتاه مدت سعی می کنیم مشکل مسکن این روستاها را به صورت اضطراری برطرف کنیم.
کمک به زلزله زدگان اندیکا نیاز به سرعمل بیشتری دارد
معاون اقتصادی رییس جمهوری هم در سفر به خوزستان و بازدید از مناطق زلزله زده اندیکا گفت: کمک رسانی به مردم آسیب دیده از زلزله در استان خوزستان باید با سرعت عمل بیشتری انجام شود.
محسن رضایی اظهار داشت: در زلزله اخیر خوزستان هر چند کسی کشته نشد ولی تعدادی زخمی شدند که رسیدگی به آنها وظیفه ما است. مسئله مهم این است که خانه های این روستاییان بسیار ضعیف بوده و سنگی و چوبی هستند که اکثرا تخریب شدند.
رضایی گفت: با توجه به تخریب بسیاری از خانه ها، اکنون مردم بیرون از خانه و در چادرهایی که هلال احمر، استانداری و گروه های جهادی به آنها اهدا کردند زندگی می کنند.

پیام خوزستان


معاون اقتصادی رییس جمهوری با بیان اینکه در این زلزله به خانه های مردم، دام و کشاورزی آنها آسیب وارد شده است افزود: اگرچه استاندار و فرمانداران منطقه حضور فعالانه در منطقه داشتند اما مردم نگرانی فصل پاییز و زمستان و بارندگی را دارند که به حق است.
وی گفت: به هنگام وقوع حوادث در خوزستان شاهده می‌شود که این استان از ابتدایی‌ترین شرایط و امکانات از جمله معیشت، جاده، تولید و اشتغال بی بهره است که بخشی از آن به مدیران مربوط می‌شود.
بیش از پنج هزار زلزله زده اندیکایی امداد رسانی شدند
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان هم گفت: امدادگران این‌جمعیت از ابتدای وقوع زمین لرزه در 12 مهر ماه تاکنون به پنج هزار و 240 آسیب دیده از زلزله در شهرستان اندیکا امدادرسانی کرده اند.
علی پهلوان اظهار داشت: این امداد رسانی در قالب توزیع اقلام زیستی نظیر چادر اسکان، پتو، موکت،نایلون پوششی و بشکه های نگهداری آب ،بسته های غذایی شامل برنج ،حبوبات، کنسروجات و اقلام بهداشتی بوده است.
وی گفت: چندین سورت پرواز نیز توسط 2 بالگرد امدادی این جمعیت در روند امداد رسانی به روستاهای سخت عبور و متأثر از زلزله اندیکا انجام گرفته است.

پیام خوزستان


معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به اینکه این جمعیت در کنار امداد رسانی برای محرومیت زدایی در این منطقه نیز ورود کرده است گفت: با اعلام کد دستوری #61*112* و یا شماره کارت 9996-9999-3379-6104پویش همدلی و مهربانی جهت دریافت کمک های مردمی
به زلزله زدگان شهرستان اندیکا را راه اندازی کرده ایم و از خیران دعوت می شود با پیوستن در این پویش در این امر خداپسندانه و بشردوستانه شریک و سهیم شوند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به آسیب رسیدن به سازه های تعدادی از مدارس اندیکا بر اثر وقوع زلزله های اخیر بیان کرد:با توجه به حضوری برگزار شدن مدارس در این مناطق و برای حفظ سلامت دانش آموزان مقرر شده است تا سرپناه های موقتی با همکاری
جمعیت هلال احمر و آموزش و پرورش عشایری شهرستان اندیکا ایجاد شود.
30 میلیارد ریال خسارت آبزی پرورران اندیکایی بر اثر زمین لرزه
فتح الله ابوعلی مدیرکل شیلات خوزستان گفت: زلزله 5.7ریشتری در اندیکا بیش از 30 میلیارد ریال به آبزی پروران این منطقه خسارت زد و براساس بررسی و ارزیابی های میدانی ، به پنج مزرعه پرورش ماهیان سردابی سوسن و سرخاب واقع در روستای سربازار شهرستان اندیکا خسارت سنگین
و کلی وارده شده ضمن آنکه 15 تن ماهی در این مجتمع‌ها از بین رفته است.
وی با بیان اینکه براثر این زلزله خساراتی به دیواره ها و بدنه 51 استخربتنی وارد شده است افزود: بدون بازسازی خسارات وارده به زیربناهای مجتمع های آبزی پروری اندیکا ، از سرگیری فعالیت آنان امکان پذیر نیست.
ابوعلی افزود: گزارش ارزیابی های خسارات وارده به آبزی پروران منطقه اندیکا در شمال شرق خوزستان به استانداری خوزستان ، مدیریت بحران وزارت کشور و سازمان شیلات ارسال شده است.آبزی پروران ماهیان سردابی اندیکا پارسال بیش از یک هزار تن ماهی قزل آلای رنگین کمان تولید به
بازار مصرف استان و مناطق همجوار عرضه کردند.

پیام خوزستان


وی ابراز امیدواری کرد پس از بررسی های لازم ، خسارات وارده در قالب تسهیلات ارزان قیمت بانکی و پرداخت بلاعوض ، فعالیت آبزی پروران اندیکایی از سرگرفته شود.
آغاز مرمت راههای زلزله زده اندیکا
سید هدایت اله موسوی مدیرکل امور عشایر خوزستان گفت: مرمت راه‌های عشایری مناطق زلزله زده اندیکا توسط سه تیم ماشین آلات راهسازی آغاز شده است و تاکنون حدود 30 کیلومتر از راه‌های خسارت دیده از زلزله اخیر در این شهرستان بهسازی ، مرمت و بازگشایی شده‌اند.
وی افزود: حدود چهار میلیارد ریال اعتبار از سازمان امور عشایری برای مرمت راه‌های مناطق زلزله زده اختصاص یافته است که 100 کیلومتر راه عشایری دیگر نیز در روزهای آینده مرمت و بهسازی می شوند.
50 مدرسه در شهرستان اندیکا آسیب جدی دیده اند
علی قربانی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: 50 مدرسه در شهرستان اندیکا به دلیل وقوع زمین لرزه در چند روز اخیر آسیب دیدند که نیاز به بازسازی و تعمیر دارند.
وی گفت: در پی وقوع زلزله در شهرستان اندیکا با کمک فرمانداری و اداره آموزش و پرورش این شهرستان میزان خسارتی که به مدارس منطقه وارد شده برآورد اولیه شده است.
وی با اشاره به اینکه تا یک ماه آینده تعمیر مدارس آسیب دیده این شهرستان به پایان خواهد رسید افزود: از تمامی خیران تقاضا داریم برای تعمیر و بازسازی این مدارس همچون گذشته کمک کنند.
قربانی ادامه داد: از این تعداد 11 مدرسه آسیب بیشتری دیدند و برخی مدارس دوباره باید احداث شوند.

پیام خوزستان


مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان افزود: چون مسیر تردد برخی مناطق در این شهرستان سخت عبور است با بالگرد کلاس کانکسی را به مناطق عشایری ارسال خواهیم کرد و در مناطقی که جاده دسترسی وجود دارد مدارس آسیب دیده بازسازی می‌شوند.
وی گفت: امروز همچنین پنج کامیون تجهیزات آموزشی و مرتبط با تحصیل دانش آموزان ،برای مدارس و دانش آموزان عشایری شهرستان اندیکا ارسال شد.
قربانی افزود: از گذشته محرومیت‌هایی در این منطقه وجود داشته و زمین لرزه اخیر نیز خسارات بیشتری به مدارس این منطقه وارد کرده که باید با همکاری و مشارکت خیران شرایط را برای تحصیل دانش آموزان این منطقه فراهم کرد.
تشکیل قرارگاه سپاه در اندیکا برای امداد رسانی به مناطق زلزله زده
جانشین فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان از تشکیل قرارگاه شهیدمرتضی حسین‌پور برای امدادرسانی به مردم زلزله‌زده اندیکا خبر داد و گفت: سپاه خوزستان با تمام ظرفیت در حال خدمت رسانی به مردم آسیب دیده شهرستان اندیکا است و کمک‌های معیشتی و رفاهی را روزانه به این منطقه ارسال
می کند.
سرتیپ دوم پاسدار نعمت الله باقری با اشاره به آغاز فعالیت قرارگاه شهید مرتضی حسین‌پور به منظور امدادرسانی به مناطق زلزله زده اندیکا، گفت: سپاه و بسیج همواره در تمامی بحران ها و شرایط سخت در کنار مردم بوده و این بار نیز با تشکیل قرارگاه برای امداد رسانی و کمک به مردم آسیب
دیده مناطق زلزله زده اندیکا وارد عمل شده است.

پیام خوزستان


وی افزود: پس از وقوع زلزله در اندیکا ،فرماندهی سپاه استان باتوجه به لزوم حضور نیروهای بسیج و سپاه در این مناطق بلافاصله برنامه ریزی برای تشکیل قرارگاه همچنین ارسال کمک های مختلف به شهرستان های شمالی و آسیب دیده را در دستور کار قرار داد.
جانشین فرماندهی سپاه ولیعصر (عج) خوزستان گفت: باتوجه به اینکه تعداد زیادی از منازل در این زمین لرزه تخریب شده و تعدادی از خانوارها سرپناهی ندارند، تهیه منبع ذخیره آب، بسته‌ غذایی ، چادر و پتو برای کمک رسانی در اولویت قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: در تلاش هستیم پیش از آغاز فصل سرما در این مناطق در زمینه اسکان موقت خانوارها، در کنار هلال احمر، ستاد بحران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدامات اساسی را انجام دهیم
زلزله محرومیتهای اندیکا را نمایان کرد
استاندار خوزستان هم گفت: زلزله اندیکا علاوه بر وارد آوردن خسارت باعث شد محرومیت‌های این منطقه آشکار شود در نتیجه باید وقوع زلزله و تبعات آن را به فرصت تبدیل کنیم.
صادق خلیلیان با اشاره به خسارتهای زمین لرزه در شهرستان اندیکا اظهارداشت: این خسارت‌ها باید جبران شود و برنامه ریزی برای برطرف کردن محرومیت‌ها انجام گیرد.
وی افزود: بنابراین باید وضع موجود را مدیریت کرده و خسارت‌های ناشی از زلزله و محرومیت زدایی را برطرف نماییم و در یک مسیر رو به توسعه حرکت کنیم.
خلیلیان با تاکید برلزوم نگاه راهبردی به این منطقه گفت: بعد از وقوع زلزله ، مسئولان ذیربط وارد منطقه شده و خسارت‌های لازم را برآورد کردند و در حال حاضر در مرحله اسکان موقت مردم به سر می بریم که باید با سرعت بیشتری انجام شود و بعد از آن به اسکان دائم تبدیل می‌شود.
استاندار خوزستان بیان کرد: باید ازاین فرصت استفاده کرده و طرح‌های کوچک زودبازده در کشاورزی و دامپروری را به انجام برسانیم.

پیام خوزستان

وی گفت: برای اسکان موقت عشایر و آسیب دیدگان در قرارگاه طرحی تهیه شده و از محل اعتبارات استانی مبلغی اختصاص یافته است که نیازمند تصویب از سوی هیات دولت است.
استاندار خوزستان ادامه داد: برآورد اولیه خسارت زلزله اندیکا یک هزار و 250 میلیارد ریال است که خسارات مسکن را در برنمی گیرد.
استاندار خوزستان اضافه کرد: مناطق خوزستان پیشرفته و یا مانند اندیکا و مناطق شمالی استان با وجود ظرفیت های بزرگ بسیار عقب مانده هستند.
زیرساختهای اندیکا ضعیف و نیاز به تقویت دارد
رییس مجمع نمایندگان خوزستان هم در خصوص وضعیت منطقه زلزله زده اندیکا گفت: وقوع زلزله دراندیکا باعث شد تمام مشکلات این مناطق از جمله در بخشهای راه، گاز و مدارس آشکار شود که باید در جهت برطرف کردن آنها تلاش کنیم.
عبدالله ایزد پناه با اشاره به اینکه یکی از اساسی ترین مشکلات شمال و شمال شرق استان راه‌های اصلی و روستایی است اظهارداشت: زمان وقوع حادثه درمنطقه کوهستانی ایذه، باغملک، لالی و اندیکا باید بالگرد به منطقه اعزام شود.

پیام خوزستان


12 مهرماه زلزله ای به بزرگی 5.7 ریشتر در مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری حوالی چلگرد رخ داد که خساراتی در بر داشت.
شهرستان اندیکا در استان خوزستان با مرکزیت شهر قلعه خواجه دارای سه بخش با جمعیت حدود 80 هزار نفر است.
گزارش از محسن بهاروند
برچسب‌ها
خوزستان اندیکا اهواز زلزله
پروندهٔ خبری
زلزله در اندیکا و تلاش‌ برای جبران خسارت وارد شده به مردم

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/332391/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

آزادی کارکنان هندی کشتی توقیف شده توسط ایران

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان

آزادی 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان

رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

گلر استقلالی با دستکش سیدحسین مقابل سپاهان

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

شکست تیم ملی هاکی روی یخ ایران در قهرمانی جوانان آسیا

باخت سنگین شهرداری در فینال سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد

سردار اشتری: شهید حجازی از بازوان اصلی محور مقاومت بود

بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند

عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

پرینت سه بعدی زره برای تبدیل گربه پشمالو به جنگجو/ ویدئو

رفع دغدغه های معیشتی و امنیت شغلی کارگران گروه ملی در اولویت قرار گیرد/ لزوم برطرف کردن مشکلات واگذاری زمین چمن جهت مسابقات تیم های فوتبال استان