پیام خوزستان

آخرين مطالب

آب آبادان و خرمشهر، نامش آب است و هویتش فاضلاب مقالات

آب آبادان و خرمشهر، نامش آب است و هویتش فاضلاب
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ، ماجرای بی کیفیت بودن آب آبادان و خرمشهر را این روزها کمتر کسی نشنیده و از آن بی خبر است.سال هاست مردم این دو شهر حتی جرات نمی کنند که قطره ای از این آب را بنوشند اما در یکی دو هفته اخیر به غیر از شوری بوی فاضلاب و گل آلود بودن هم به آن اضافه شده و درد دل مردم این خطه را دوچندان کرده است، تعویض فیلترهای دستگاه های تصفیه آب خانگی برای برخی و خرید بشکه ای آب حسابی بر دوش شهروندان هزینه تلنبار کرده است.
بیش از 15 سال است که عملیات طرح آبرسانی به نام غدیر با هدف رساندن آبی باکیفیت و شیرین به شهر‌های خوزستان در حال انجام است و هنوز هم به پایان نرسیده است و در حال حاضر هر شهر بخشی از نیاز خود را از آن تامین می‌کند و این در حالی است که آب آبادان و خرمشهر نیازمند حجم بیشتری از آب این طرح است تا بتواند جوابگوی شوری آب این دو شهر باشد. در همین رابطه شهروندان آبادانی و خرمشهری با ارسال فیلم و عکس نارضایتی خود را در خصوص شوری و بی کیفیتی آب شهری بیان کردند.
یکی از شهروندان آبادانی می‌گوید: در ورودی اصلی آب منزل یک فیلتر بزرگ نصب کردم که هر بار تعویض فیلتر هزینه‌ای را روی دستم می گذارد، با این وجود، فیلتر‌های آب شیرین کن منزل نیز در هربار در تعویض مملو از گل هستند.
یک شهروند خرمشهری هم با ارسال یک عکس از وضعیت فیلتر آب تصفیه خانگی خود می‌گوید: با این وضعیت آب حتی نمی‌توانیم از آن برای شستن دست و صورتمان استفاده کنیم و به علت بی کیفیتی آب شهر، هر دو ماه یک بار هر سه فیلتر آب تصفیه کن را باهزینه 150 هزار تومان عوض می‌کنم و این به غیر از هزینه دستگاه تصفیه آب داخل خانه است.

پیام خوزستان

گل آلود بودن آب نتیجه پمپ‌های خانگی روشن در افت فشار آب است مصطفی مهرانفر، مدیرآبفای آبادان درباره گلایه‌ شهروندان از بوی بد فاضلاب و گل آلود بودن آب شرب شهری می گوید: زمانی که‌ ای سی آب بالا رفت فشار آن با هدف کنترل شوری کاهش یافت که در این مورد از قبل به مردم آبادان گفته شده بود تا در ساعات افت فشار آب پمپ‌های خانگی را خاموش کنند تا هم پمپ‌ها آسیب نبیند و هم آبی بدبو و گل آلود راهی خانه هایشان نشود.
او دلیل قطعی آب هفته‌ گذشته را رفتن افراد ناشناس به تاسیسات طرح آبرسانی غدیر و شکستن شیرلوله‌های آن عنوان می‌کند که به علت نرسیدن آب به خط لوله شهری آبادانی‌ها 5 ساعت قطعی آب را تجربه کردند.
مدیر آبفای آبادان با بیان اینکه فرسودگی 30 درصد تجهیزات آب و فاضلاب شهرستان آبادان تاثیر خود را بر روند آبرسانی و دفع فاضلاب شهری می گذارد از پیگیری‌ها برای مطلوب شدن وضعیت آب خبر می‌دهد و می‌گوید: عملیات احداث یک آب شیرین کن با ظرفیت 25 هزار متر مکعب در تاسیسات آبرسانی شهید باوی این شهرستان در حال انجام است و با بهره برداری از آن تا 9 ماه آینده مقدار زیادی از شوری آب کنترل می‌شود و به حد استاندارد نزدیک می‌شود.

پیام خوزستان

تاثیر شوری آب سد مارد بر آب خرمشهر حسین عبیداوی، مدیر آبفای خرمشهر نیز علت شوری آب این شهرستان را بالا رفتن‌ ای سی سد مارد می‌داند و می‌گوید: با کاهش آب دریافتی از سدمارد تا حدی شوری آب کنترل شده و با اقدامات در حال انجام کیفیت آب مطلوب‌تر شده و‌ ای سی آن به 2 هزار و 500 تا 3 هزار خواهد رسید.
او برداشت‌های بالا از سد مارد از سوی سازمان آب و برق را عاملی اساسی در افزایش شوری آب آن اعلام می‌کند و در مقابل به این نکته اشاره می‌کند که مشکل آب خرمشهر تنها املاح موجود در آن نیست، چون همه‌ کشور درگیر تنش آبی است و این کمیت آبرسانی طرح غدیر است که نمی‌تواند پاسخگوی تمام شهر‌های خوزستان باشد.
عبیداوی از فرسودگی 60 درصد تجهیزات آب و فاضلاب خرمشهر خبر می‌دهد و از پیگیری‌های استانی برای برطرف کردن این فرسودگی‌هایی که اعتبارات بالایی می‌طلبد ، می گوید که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
آب آبادان و خرمشهر فاضلاب است سید لفته احمد نژاد، نماینده‌ مردم خرمشهر هم چندی پیش در صحن علنی مجلس گلایه همشهریان خود درباره بی کیفیتی آب را به گوش مسئولین می‌رساند و می‌گوید: آبی که به آبادان و خرمشهر می‌رسد فاضلاب است و مردم این شهر‌ها از فاضلاب استفاده می‌کنند و وضعیت کنونی آب مردم را با انواع بیماری‌ها و حساسیت‌های پوستی درگیر کرده است.

پیام خوزستان

او از مسئولین خواست تا توجه ویژه‌ای به مشکلات آب و کشاورزی استان خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر داشته باشند.
سد‌های خوزستان خالی است ابراهیم پروین، مدیر آب منطقه‌ جنوب در این باره می‌گوید: علت اصلی بی کیفیتی آب در آبادان و خرمشهر خالی بودن مخزن سد‌های استان و ممکن نبودن رهاسازی آب از آنهاست و همه‌ این‌ها نتایج کشت‌های شلتوک با وجود ممنوع اعلام شدن آن در استان خوزستان در فروردین امسال است که نه تنها کارون که دخایر سد‌های دز و گتوند را نیز کاهش داده است.
محرابیان، وزیر نیرو در گیرودار مشکلات آبی خوزستان به این استان سفر می‌کند و از 2 برابر شدن میزان ورودی طرح آبرسانی غدیر برای افزایش کیفیت آب آبادان و خرمشهر در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

پیام خوزستان

آبادان و خرمشهر در سال‌های جنگ دچار خسارت‌های زیادی شدند و حالا با گذشت بیش از 4 دهه از آن دوران هنوز هم آثارآن 8 سال جنگ تحمیلی در این دو شهر احساس می‌شود، اما در حال حاضر چیزی که بیشتر از هرچیز به دغدغه‌ای بزرگ برای شهروندان تبدیل شده کیفیت نداشته‌ آبی است که از لوله‌های شهری سرازیر می‌شود و همت مسئولین را می‌طلبد تا شرایط کنونی حاکم بر وضعیت آب را ساماندهی کنند.
گزارش از لیلا احمدی
انتهای پیام / ا

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/330917/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محکومیت یک کارگزار کود و نهاده‌های کشاورزی در امیدیه

یک کشته و دو مصدوم در حادثه رانندگی محور خرمشهر_اهواز

افتخار آفرینی فرنگی کاران خوزستان در آسیا

توقیف محموله مواد مخدر در بهبهان

برداشت 51 تن گندم از مزارع خوزستان

حمله حزب‌ الله لبنان به 3 مرکز نظامی صهیونیستی

تعداد شعب انتخابات دور دوم در حوزه‌های خوزستان کاهش نمی‌یابد

دیدار رئیسی با نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان

حمله حزب‌الله لبنان به 3 مرکز نظامی اسرائیل

در دیدار رئیسی و مقام لبنانی چه گذشت؟

تمرین تاکتیک‌های پرسپولیس برای بازی حساس آبادان

عملیات سپاه برای آزادی‌خواهان جهان امیدآفرین بود

بازی‌های باقی‌مانده استقلال ترسناک است/ 4 پیچ خطرناک که دور رفت نکونام امتیاز داد

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

اولین تیم سقوط‌کننده از لیگ دسته اول فوتبال

با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟/ اینفوگرافیک

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

کشف محموله سیگار قاچاق در خرمشهر

کشف بیش از 41 هزار نخ سیگار قاچاق در خرمشهر

اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران جبهه مقاومت را امیدوارتر کرد

تصادف در جاده گچساران_ بهبهان چهار کشته و مصدوم برجا گذاشت

شکست قعرنشین لیگ یک مقابل استقلال ملاثانی

دستگیری 8 محکوم متواری در شوش

حمله حزب‌الله لبنان به 3 مرکز نظامی صهیونیستی

اقدامات جمهوری اسلامی درسرزمینهای اشغالی سبب آزادی قدس خواهد شد

انتقاد فرماندار بستان آباد ازوضعیت کشتارگاه نیمه صنعتی دام

رابطه عجیب دوقلوهای همسان لیگ برتری

بازداشت یک شرور مسلح در محله شوش تهران

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

خانواده اسیران صهیونیست پنجشنبه به خیابان‌های تل‌آویو می‌آیند

رئیسی: صهیونیست ها خطا کنند، معنای پاسخ واقعی ایران را خواهند دید

حمله موشکی سنگین حزب الله علیه مواضع اسرائیل/نبرد شدید مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه

رهایی گروگان 12 ساله ‌از دست آدم‌ربا در آبادان

حمله موشکی سنگین حزب الله علیه مواضع اسرائیل/نبرد شدید مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه/شمار شهدای نوار غزه به 33 هزار و 843 نفر رسید

برداشت بیش از 50 هزار تن گندم از مزارع خوزستان

پوستر جالب گل گهر برای مصاف با استقلال خوزستان؛ فوتبال روی فرش ایرانی + عکس

حمله موشکی سنگین حزب الله علیه مواضع اسرائیل/نبرد شدید مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه/شمار شهدای نوار غزه به 33 هزار و 843 تن رسید

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

محدودیت ترافیکی جدید روز ارتش در اهواز اعلام شد

رهایی نوجوان 12 ساله از چنگال آدم‌ربا در آبادان

محکومیت قاچاقچی ماینر در سردشت

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

رئیسی: صهیونیست‌ها و حامیان‌شان در صورت ارتکاب اشتباه معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت

حمله حزب‌الله لبنان به پایگاه اشغالگران/ زخمی شدن 3 صهیونیست در حمله پهپادی مقاومت

یک محکوم به قصاص در شادگان از چوبه‌دار رهایی یافت