پیام خوزستان

آخرين مطالب

از نقش بیمه گران تا مقاومت راکبان مقالات

از نقش بیمه گران تا مقاومت راکبان
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


با هر بار مشاهده موتورسواران می‌توان دغدغه و نگرانی خانواده‌ها برای سلامت این راکبان را در ذهن مجسم کرد اما آیا این نگرانی می‌تواند در کاهش تلفات سوانح موتورسواری در برخورداری آنان از پوشش های بیمه ای نقش داشته باشد.
در زمان حاضر و با وجود سهم بالای موتورسواران در مرگ و میرهای ناشی از تصادفات، 70درصد آنان بیمه‌نامه شخص ثالث ندارند و از 11 میلیون موتورسیکلت موجود در کشور، تا کنون تنها 2 و نیم میلیون موتورسیکلت تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار گرفته اند و حتی اجباری بودن بیمه شخص ثالث و قوانین و مقررات سخت گیرانه نیز نتوانسته در این زمینه راهگشا باشد.
آمارتلفات موتورسواران در تصادف ها نشان دهنده مرگ روزانه 4 نفر به ازای هر 100 هزار نفر از جمعیت کشور است که با افزودن آمار زندانیان ناشی از حوادث رانندگی، می‌توان به پایین بودن ضریب نفوذ بیمه شخص ثالث با وجود اجباری بودن آن پی برد. هر چند ضریب نفوذ بیمه به صورت کلی در کشور پایین است و به گفته فعالان صنعت بیمه این رقم معادل یک سوم میانگین جهانی است.
نداشتن آگاهی از مزایا و قانون شخص ثالث در کنار نبود برنامه مدون و اجرایی فرهنگ‌سازی بیمه‌ای در کشور را می توان از جمله دلایل اصلی پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور برشمرد تا جایی که راکبان موتورسیکلت با وجود ویژگی جبران خسارات مالی و جانی به اشخاص ثالث و خسارات جانی به راننده مقصر بیمه شخص ثالث یا همان مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری، که از زندان رفتن آنان نیز در زمان بروز حوادث و تصادفات می‌تواند جلوگیری کند اما همچنان اغلب این ریسک بزرگ را در کنار ترس از پلیس و انتقال موتورسیکلت به پارکینگ، عدم امکان خرید و فروش موتورسیکلت و جریمه دیرکرد به جان می خرند اما تحت پوشش بیمه قرار نگیرند.
بررسی سطح تحصیلات و شغل موتورسواران حاکی از آن است که شغل 40.6 درصد تلفات موتورسواران آزاد است که رقمی برابر با 1343 نفر از کل تلفات درسال 1399 را به خود اختصاص داده است. مشاغلی چون کارگران با 552 نفر (16.7 درصد از کل تلفات) و دانش‌آموزان با 392 نفر (11.9 درصد از کل تلفات) نیز به ترتیب بیشترین تلفات موتورسواران را بعد از شغل آزاد داشته‌اند.
از نظر وضعیت تحصیلی نیز بیشترین گروه تلفات با 2545 نفر (77 درصد) تحصیلات زیر دیپلم؛ 16 درصد از کشته‌شدگان مدرک دیپلم و 5.4 درصد نیز دانشجو یا مدارک بالای دیپلم داشته‌اند. وضعیت تحصیلی 51 نفر از درگذشتگان ( 1.5 درصد) نامعلوم گزارش شده است.
این آمار به روشنی گویای سطح سواد اکثریت موتورسواران دارد هر چند پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در ایران ناشی از عوامل مختلفی از جمله فرهنگ عامه مردم، عدم اعتقاد و اعتمادشان به بیمه و حتی ضعف شرکت‌های بیمه در افزایش این ضریب را می‌توان دانست.
با گذری از خیابان‌ها و گشتی در فضای مجازی براحتی می‌توان شاهد تخصیص هزینه‌های هنگفت تبلیغاتی و بازاریابی بود که به دلیل ضعف در برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و اجرای غیر علمی موفقیت چندانی نداشته و کمتر می‌توان در آنها ردی از آگاهی بخشی از رسالت اصلی بیمه ها دید و این در حالی است که با توجه به تفکر سنتی حاکم بر صنعت بیمه بسیاری از بیمه گران حتی اعتقادی به اجرای چنین برنامه هایی ندارند.
ورود به دنیای جدید فروش آنلاین بیمه نامه و حذف فیزیکی بیمه نامه نیز چالش جدیدی پیش روی این صنعت با وجود بی برنامگی ها و بستر سازی های فرهنگی مناسب قرار داده است و در شرایط رو در رویی اقتصاد کشور با تورم لجام گسیخته، ، میزان ضریب نفوذ بیمه در کشور در سال جاری با هاله ای از ابهام مواجه خواهد بود.
از طرفی سیاست‌گذاران صنعت بیمه، فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور را بر عهده 77 هزار نماینده از 31 شرکت بیمه‌گر می‌دانند اما اینکه این شبکه گسترده فروش بیمه‌نامه در کشور آیا به نقش خود در فرهنگ‌سازی تا چه میزان باور داشته و برای ان تلاش می‌کنند جای بسی تامل دارد.
با این حال برخی بر این باورند فعالان صنعت بیمه با طراحی پوشش های بیمه ای کوتاه مدت و اقساطی و همچنین اجرای سیاست های تشویقی از جمله بخشودگی جرایم دیرکرد و اصلاح قانون برای افزایش جمعیت موتورسواران تحت پوشش تلاش های زیادی کرده اند اما نداشتن گواهینامه مربوط به رانندگی موتور از دلایل اصلی بهره نگرفتن آنان از بیمه شخص ثالث است. آمارهای سازمان پزشکی قانونی نیز دلالت بر سهم بالای جوانان و نوجوانان در کشته شدگان سوانح رانندگی موتور سیکلت دارد که هر چند بخشی از این تعداد مربوط به اشخاص ثالث می باشد اما مطمئنان اغلب راکبان جوان و نوجوان نیز فاقد گواهینامه می باشند که این موضوع تاکیدی بر ضرورت اجرای برنامه ها و راهکارهای پیش گیرانه و کنترلی ارگان های مسوول را دارد.
از طرفی با وجود منفی بودن پرتفوی شخص ثالث در شرکت های بیمه به لحاظ عدم توازن نرخ دیه و حق بیمه ، این صنعت با ارایه پوشش شخص ثالث در حال ایفای مسئولیت اجتماعی خود است و تحمیل هزینه های بیشتر به این صنعت توجیه اقتصادی ندارد و فرهنگ سازی در این زمینه نیازمند اهتمام ملی است.
به گفته فعالان این صنعت، رشد نرخ دیه سال جاری 22 درصد و نرخ حق بیمه شخص ثالث تنها فقط 3 درصد بود و این در حالی است که سالانه 700 هزار مجروح در تصادفات (طبق آخرین آمار بیمه مرکزی در سال98 ) ثبت می‌شود که از این تعداد 15 درصد معلولیت ماندگار پیدا می‌کنند(یعنی سالانه 100 هزار معلول ماندگار) و سالانه بین 30 تا 40 هزار نفر در اثر تصادفات فوت می‌کنند. 
در این میان ستاد دیه نیز دستی در کار داشته و شرایط آزادی بسیاری از بدهکاران از جمله بدهکاران ناشی از سوانح رانندگی را فراهم می کند. این ستاد در سال 99 توانست 9398 محکوم مالی و بدهکار دیات ناشی از سوانح رانندگی و حوادث کارگاهی را با رقم بدهی بالغ بر 35 هزار میلیارد ریال از بند زندان‌های سراسر کشور آزاد و با اخذ رضایت اولیای دم و شاکیان خصوصی بیش از 1390 زندانی غیرعمد را بدون پرداخت وجه را به آغوش جامعه بازگرداند در صورتیکه با معطوف شدن بخشی از این تلاش ستودنی به همراهی با صنعت بیمه می توان با فرهنگ سازی برای افزایش ضریب نفوذ بیمه و فراهم کردن تحت پوشش قرار گرفتن آن بخش از موتور سواران و رانندگانی که هنوز بیمه شحص ثالث ندارند شاهد کاهش آمار زندانیان ناشی از سوانح رانندگی در کشور بود.
*کارشناس صنعت بیمه
223227
کد خبر 1561485

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/329799/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!/مخالفت گروه هفت با حمله نظامی اسرائیل به رفح

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

شهرداری اهواز پروژه‌های ترک تشریفات‌ را از اعضای شورا پنهان کرد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

تهران قدیم| 2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

فعالیت مستمر گشت مشترک نظارت بر نانوایی ها با هدف ارتقای کیفیت نان در اهواز

هشدار زرد تندباد و خیزش گردوخاک در خوزستان

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور