پیام خوزستان

آخرين مطالب

ناتوانی متولیان حوضه آبریز کرخه در انجام مسئولیت‌ها/متهم ردیف اول بحران آب خوزستان کیست؟ مقالات

ناتوانی متولیان حوضه آبریز کرخه در انجام مسئولیت‌ها/متهم ردیف اول بحران آب خوزستان کیست؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بحران آب استان خوزستان در تابستان سال جاری فصل جدیدی در حوزه منابع آبی کشور رقم زد. این اتفاق بسیار مهم ثابت کرد، هزینه سوء مدیریت‌های ایجاد شده در مدیریت منابع آب دیگر با فرض منابع نامحدود این مایع حیات قابل پوشش نیست و هرگونه تصمیم بدون تفکر و غیر کارشناسی در این حوزه می‌تواند منشا بحران‌های گسترده قرار گیرد.
در گزارش‌های پیشین تهیه شده پیرامون مسئله آب خوزستان واکاوی مسئله بحران آب خوزستان در قالب گزارشی با عنوان «دلیل تاخیر در بازتر شدن خروجی سد کرخه/ آب چطور به هورالعظیم رسید؟» و همچنین راهکارهای تداوم جلوگیری از شکل‌گیری فرا بحران در خوزستان در قالب گزارشی با عنوان «نیاز آبی کشت پاییزه خوزستان 3 برابر آب موجود سدها/ جلوگیری از فرا بحران، نیازمند ورود سریع دولت» مورد واکاوی قرار گرفت.
بر همین اساس در این گزارش قصد داریم، ابعاد متفاوتی از شکل‌گیری و تشدید تنش آبی خوزستان و نقش وزارت نیرو در این مسئله را بررسی کنیم.

پیام خوزستان

*نظارت بر مصرف آب وظیفه حاکمیتی وزارت نیرو است
در همین رابطه اگر نگاهی به حاکمیتی وزارت نیرو بیندازیم، متوجه این مسئله می‌شویم که سازماندهی نظام تخصیص خرد آب در سطح حوضه‌های آبریز کشور و ایجاد بانک اطلاعاتی مربوطه و نظارت کلی بر مصرف به علاوه پیشنهاد سهم هر یک از بخشهای مصرف در سطح حوضه های آبریز با توجه به وضعیت منابع آبی مناطق به منظور اخذ تخصیص کلان حوضه‌های آبریز کشور از حوزه ستادی وزارت نیرو از اهم وظایف این وزارت‌خانه در حوزه آب و آبفا به حساب می‌آید.
این وظایف حاکمیتی وزارت نیرو در قالب بخش‌های 9 گانه حوضه‌های آبریز شکل‌گرفته زیر مجموعه شرکت مدیریت منابع آب ایران انجام می‌شود.
با توجه به مسئولیت‌های مذکور، واکاوی سوءمدیریت‌های شکل گرفته در استان خوزستان و به خصوص حوضه آبریز کرخه که کانون شروع بحران آب این استان به حساب می‌آید، تصویر مشخصی از دلایل شکل‌گیری و تشدید بحران آب خوزستان را نمایان می‌سازد.
*متولیان حوضه آبریز کرخه به مسئولیت خود عمل نکردند
به گزارش فارس، به استناد وظایف حاکمیتی وزارت نیرو که از طریق ساختار حوضه‌های آبریز 9 گانه در کشور پیگیری می‌شود و به تبع این موارد در حوضه آبریز کرخه نیز حکم‌فرماست، تخصیص خرد آب و نظارت بر مصرف از وظایف ساختار وزارت نیرو به حساب می‌آید.
این در حالیست که یکی از عوامل اساسی تشدید بحران آب خوزستان مسئله تخصیص نادرست آب و برداشت غیر قانونی در پایین دست حوضه آبریز کرخه به حساب می‌آید. برای مثال در سد کرخه بر اساس مدلسازی‌های پیشرفته مقرر شد، در هر ثانیه 75 متر مکعب آب رهاسازی شده و این آب با پرداخت حق‌آبه قانونی در مسیر نهایتا با دبی 13 الی 14 متر مکعب در هر ثانیه به هور العظیم برسد. این در حالیست که برداشت بیشتر از حق آبه در مسیر به ویژه توسط مزارع شلتوک‌کاری سبب شد تا هیچ آبی به تالاب هور العظیم نرسد و شاهد بحران آب در روستاهای اطراف این منطقه باشیم.
در این خصوص، شاهپور رجایی، رئیس حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب در بیان عوامل شکل‌گیری بحران کمبود آب تابستان استان خوزستان و برداشت غیر قانونی آب، گفت:« بحث مهم همان موضوع ممنوعیت کشت تابستانه بود که برنامه را به هم ریخت.»
این اظهارات رئیس حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب به عنوان عامل وزارت نیرو در حالی مطرح می‌شود که مسئولیت تخصیص خرد آب و مهم‌تر از آن نظارت بر این تخصیص، آن هم در شرایط خشکسالی که منابع ورودی آب سد کرخه تا 70 درصد با کاهش مواجه شده است بر عهده وزارت نیرو بوده و این وزارت‌خانه باید از همه اختیارات خود در راستای انجام وظایف استفاده می‌کرد.
به عبارت دیگر اولین متهم شکل‌گیری و تشدید بحران خوزستان وزارت نیرو است که در انجام وظایف محوله از جمله تخصیص و نظارت بر اجرای دقیق این حوزه کوتاهی کرده و برداشت غیر قانونی در این مدت سبب شد تا شاهد شروع بحران آب در این استان باشیم.

پیام خوزستان

*افتادن از چاله به چاه به دلیل سوء مدیریت منابع آب سد کرخه
علاوه بر این مسئله، ردپای متولیان تصمیم‌گیری حوضه آبریز کرخه در تشدید بحران‌های شکل‌گرفته و تبدیل این بحران به فرا بحران نیز به وضوح میسر است. بازخوانی اتفاقات این حوزه بیانگر این مسئله است که بر اساس کار کارشناسی خروجی سد کرخه به منظور در نظر گرفتن ریسک تداوم خشکسالی باید حداکثر 75 متر مکعب بر ثانیه در نظر گرفته شود.
بر همین اساس برداشت آب غیر قانونی و نرسیدن آب به هورالعظیم سبب ایجاد بحران شد و در اقدام غیر کارشناسی به جای اینکه برداشت‌های غیر قانونی آب متوقف شده و زمینه رسیدن آب به هورالعظیم فراهم شود، خروجی سد کرخه 2 برابر شده و به 160 متر مکعب بر ثانیه برسد.
با توجه به اینکه مسئولیت ارتقا خروجی با وزارت نیرو است، جای سوال است که چرا متولیان این مسئله در حوضه آبریز کرخه با علم به ذخایر بسیار محدود سد کرخه و همچنین پیش‌بینی تداوم خشکسالی در فصل پاییز چنین تصمیمی گرفته و بحران تابستان خوزستان را به فرا بحران بی‌آبی در این استان تبدیل کردند.
اقدام غیر کارشناسی افزایش خروجی سد کرخه به جای برخورد ریشه‌ای با مسئله کم آبی خوزستان سبب شد، تا برداشت‌های غیرقانونی از رودخانه کرخه بیشتر از گذشته شده و آب با ارزش و محدود پشت سد رها شود.
در حال حاضر تراز آبی سد کرخه فاصله بسیار اندکی با تراز نیروگاهی داشته و از هفته آینده برداشت آب از این سد باید از تخلیه‌گر تحتانی انجام شود. به عبارت دیگر سوء مدیریت آشکار متولیان حوضه آبریز کرخه سبب شده تا سد کرخه در دوره بحرانی برداشت قرار گرفته و در صورت تداوم خشکسالی شاهد گسترده شدن ابعاد بحران در استان خوزستان باشیم.
انتهای پیام/ب

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/328651/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!/مخالفت گروه هفت با حمله نظامی اسرائیل به رفح

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

شهرداری اهواز پروژه‌های ترک تشریفات‌ را از اعضای شورا پنهان کرد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

تهران قدیم| 2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

فعالیت مستمر گشت مشترک نظارت بر نانوایی ها با هدف ارتقای کیفیت نان در اهواز

هشدار زرد تندباد و خیزش گردوخاک در خوزستان

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

هشدار زرد تندباد و خیزش گرد و خاک در خوزستان

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

ارتشی از سوسک‌های سایبورگ در بیابان رها شدند

پایان مسابقات رالی جانبازان اهواز

گزیده‌های نفتی هفته

عاقبت حرکت جنجالی/ بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ببینید | 35 عملیات موفق حزب الله لبنان علیه رژیم اشغالگر در سه روز

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

تقدیر امام جمعه خرمشهر از تنبیه اسرائیل

برگزاری آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی در خوزستان

بی حجابی زیبنده آبادان نیست

پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر

پاسخ با اقتدار به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی

حمزه خلیلی، معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟

عکس| نکو با قلب آبی روی سکوهای آزادی

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

تجمع اروندی ها در حمایت از پاسخ به جنایات صهیونیست + فیلم

جیمز باند جدید در کنار مارگو رابی/ مامور 007 را هوش مصنوعی انتخاب کرد

رئیسی: روحیه مقاومت مردم غزه را سرپا نگاه داشته است

مردم خوزستان از مردم غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

مردم خوزستان از غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

اعلام حمایت عشایر شوش از دلاورمردی‌های سپاه

حمایت همه جانبه مردم آبادان و خرمشهر از عملیات «وعده صادق»

اعلام حمایت عشایر شهرستان شوش از دلاور مردی‌ های سپاه

ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ

پیش بینی برداشت پنج هزارتن دانه روغنی کلزا در شوشتر

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

نبرد بزرگی که پس از مرگ انسان آغاز می‌شود

سقوط جرثقیل در اسکله پتروشیمی رازی و جان باختن 2 کارگر

حضور مردم اهواز در راهپیمایی جمعه‌های خشم

ماجرای شادی پس از گل جنجالی اسماعیلی‌فر؛ حرکت منشوری یا نشان دادن لایک؟