پیام خوزستان

آخرين مطالب

تراژدی زندگی به روایت «پیرپسر» فرهنگی

تراژدی زندگی به روایت «پیرپسر»
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا / فیلم «پیرپسر» اقتباسی آزاد از چند شاهکار ادبی دنیا است که تماشاگر را به دل عشق، حسرت‌، پدرکشتگی‌ و مفلوکی‌ شخصیتی به‌نام غلام باستانی، دو پسر جوانش و مستأجرشان می‌برد که زنی جوان است.
اگر حال و حوصله ندارید این نوشتار را تا آخر بخوانید، همین ابتدا دیدن فیلم «پیرپسر» را پیشنهاد می‌دهم با این توضیح که سازندگانش آن را برای افراد بالای 18 سال تعریف کرده‌اند. اگر حال و حوصله دارید، با این متن که مروری بر فیلم «پیرپسر» به نویسندگی و کارگردانی اکتای براهنی و تهیه‌کنندگی بابک حمیدیان است، همراه و مطمئن شوید که در میانه طنزهای (لودگی‌های) تکراری با بازی‌های (نابازیگری‌های) تکراریِ اکنون «پیرپسر» ارزش دیدن دارد.
دنیا را آدم‌های بد ساخته‌اند یا آدم‌های خوب؟! آدم‌هایی که نیشخند پلیدی دارند و پررو و اهل دهان‌دریدگی‌اند پیروز میدان زندگی می‌شوند یا آن‌ها که از سر خجالت لبخندشان محو می‌شود و مؤدب و فکرشده حرف می‌زنند؟ جامعه به آدم‌هایی که صدای بلندتری دارند، چوب‌به‌دست‌اند و زرنگ‌بازیِ بیش‌تری بلدند احترام می‌گذارد؟ و درعوض آدم‌های ساکت و ساده و بی‌غش‌ را که دست دراز نمی‌کنند، مگر برای نوازش و یاریگری به فراموشی می‌سپارد؟
غلام باستانی، پدر یک خانواده سه‌نفره که مردی هوسباز و معتاد به موادمخدر است و خودبزرگ‌پنداری خاصی دارد، دنیا را از آنِ آدم‌های بد می‌داند و پسر بزرگ‌ترش علی که هیچ نشانی از پدر ندارد، باور به خوبی‌ دارد، حتی اگر آدم‌های اهلش نتوانند فاتح اتفاقات کوچک و بزرگ زندگی باشند. با این اوصاف، اگر علی چنان‌که بر معلم‌بودن مادرش تأکید می‌شود، نمادی از فرهنگ باشد، غلام ضدفرهنگ است، چنان‌که پسرش و مادر علی را هم دوست ندارد.
در این میانه که غلام برای کوچک‌شمردن علی از هیچ مسخره‌بازی دست نمی‌کشد، شخصیت رضا، پسر دوم خانواده را می‌بینیم که گاهی به سمت پدر و گاهی به سمت برادر حرکت می‌کند. علی و رضا دو برادر از یک پدر و از مادرانی متفاوت‌اند که در جوار غلام زنان خوش‌سرانجامی نبودند و حالا از هیچ‌کدام‌شان خبری نیست.
بازار



غلام و پسرانش بدون همسر یا مادری در یک خانه دوطبقه صبح را به شب می‌رسانند و در انتظار زندگی‌اند. غلام بیش‌تر وقتش با خیابان‌گردی‌های بی‌هدف یا در مغازه سمساری یک دوست از جنس خودش سپری می‌کند. علی در یک کتابفروشی فروشنده است که به‌خاطر یک ناهمکار از کار بیکار می‌شود. رضا ظاهراً پادوی املاکی است که رؤیای داشتن یک زندگی ایده‌آل آرامش نمی‌گذارد.
غلام پول خوبی دارد، آن‌قدر که از عیاشی‌هایش عقب نیفتد، اما علی و رضا درد زیادی از بی‌پولی می‌کشند و بدشان نمی‌آید که با فروش خانه و کوبیدن آن ثروتی به جیب بزنند، اما پدر راضی نمی‌شود. رضا برای رسیدن به این پول و سامان‌گرفتن زندگی‌شان آرزوی مرگ پدر دارد و بارها نقشه قتلش را با خونسردی از ذهن گذرانده و جلوی برادرش علی هم به زبان آورده است.
آشفتگی روابط این سه نفر و ترس‌ها و حسرت‌های زندگی‌شان در دیالوگ‌های پرتنش آن‌ها و همچنین در نمای داخلی خانه‌شان که هر روز به‌هم‌ریخته‌تر و چرک و کثیف‌تر می‌شود، به‌خوبی بازتاب یافته است، به‌خصوص آتشی که گاه‌وبیگاه در آشپزخانه زبانه می‌گیرد و چاقوهای تیز و گوش‌به‌زنگ کنار ظرف‌شویی که با حرکت دوربین روی آن‌ها ته دل تماشاچی خالی می‌شود، گویا انعکاسی از درون گُرگرفته و پرخشم پدر و پسران است که هر دم امکان دارد کار دستشان دهد. پاشیدگی پیوند پدر خانواده و پسرانش زمانی بیش‌تر تلاطم می‌گیرد که رعنای جوان و مجرد در همان خانه مستأجرشان می‌شود.
 غلام به رعنا نظر دارد و چون می‌داند که از نظر مالی در تنگناست با اجاره‌بهای کم‌تری او را به خانه‌شان کشانده‌ تا سر فرصت نقشه‌اش را برای رسیدن به زن عملی می‌کند؛ موضوعی که از پسران هم پنهان نیست. در وسط همین گیرودار، رعنا و علی دلبسته یکدیگر می‌شوند تا رویارویی پدر و پسر بزرگ‌تر به منتها برسد. اگر به تماشای چنین داستانی‌، دیدن فرجامش و خوانش رویدادهایش علاقه‌مندید، این روزها سینماهای اصفهان هم‌زمان با سراسر کشور «پیرپسر» را به نمایش عمومی درآورده‌اند.

پیام خوزستان

فیلم‌نامه «پیرپسر»، محصول 1400 شمسی، چنان‌که در تیتراژ پایانی تأکید می‌شود، متأثر از چندین کتاب ادبی از رستم و سهراب «شاهنامه» گرفته تا داستان‌های روسی چون «برادران کارامازوف» و نمایشنامه‌های شکسپیر آفرینش شده است. این اثر تاکنون در جشنواره‌های جهانی متعددی از جمله «فیلم روتردام» و «فیلم ترانسیلوانیا» اکران شده است و چندین جایزه بین‌المللی هم دارد.
«پیرپسر» سرشته با صحنه‌های مضطرب، هراسناک و نفس‌گیر است که به رؤیاهای بربادرفته، تردید، بهتان، عشق، هوس و در یک کلام به «تراژدی» آدم‌هایش راه پیدا می‌کند؛ در جایی که نمادهای فرهنگ و ضدفرهنگ به یک نقطه‌ می‌رسند. این فیلم با بازی‌های تأثیرگذارش در مدت‌زمانی متفاوت از دیگر فیلم‌های سینمای، یعنی در بیش از سه ساعت روایت می‌شود. تردیدی نیست که جذابیت «پیرپسر» دیر یا زود مخاطبان بسیاری را به خود جلب می‌کند، اما بعید نیست که همان تماشاچیان با این پرسش سالن سینما را ترک کنند: «ممکن نبود فیلم را در یک چارچوب زمانی کوتاه‌تری روایت کرد؟!»

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1115425/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استراحت ذهن از راه مطالعه ممکن است

پیداشدن شکار لاشه هرمس توسط مرد روستایی

حضور مادر شهیدان محمد و حسن باقری در گلزار شهدای بهشت‌ زهرای تهران

پیام تقدیر و تشکر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از حضور حماسی مردم در مراسم تشییع شهدای اقتدار

روایت رسانه‌ چینی درباره بازدید وزیر دفاع ایران از ناوشکن پیشرفته «کایفنگ»

عارف: در جنگ تحمیلی 12 روزه بخش غالب حملات سایبری پاسخ داده شد

فتاح: اشتباه دشمن این است که نمی‌داند شهدا به نظام اسلامی قدرت می‌دهند

تشکیل کارگروه حقوقی در مجامع بین‌المللی برای پیگیری تجاوز اخیر اسرائیل

وقتی قباد غیرتی میشه

من فقط با آقایون موقر هم کلام میشم

ای کاش هایی که برای دخترها در سریال ها پیش اومده

بهترین نقش‌های یک بازیگر؛ جواد عزتی

سید جواد هاشمی: دیگر هیچ‌ کجای دنیا جرئت تعرض به ایران را ندارد

راز موفقیت انسان مدرن در تسخیر جهان: زیستن در دل سخت‌ترین اقلیم‌های آفریقا

ورود چهار فروند کشتی حامل کالا‌های اساسی به بندر امام خمینی

تقویم لیگ برتر فوتسال 1404 چگونه است؟

لیگ ملت‌ها؛ برد سرنوشت‌ساز قهرمان المپیک

خلاصه والیبال کانادا 2 - لهستان 3

صحبت های روبرتو پیاتزا بعد از برتری تیم ملی والیبال در مقابل آرژانتین

نامه رؤسای هیئت‌های بدنسازی در اعتراض به مهندسی انتخابات

تقابل قهرمانان فوتبال ایران قبل از شروع لیگ

طراح تحریم‌های ایران: هزینه بیشتری در انتظار آمریکا و اسرائیل است

علی لاریجانی: حضور مردم پاسخ دندان شکنی به دشمن بود

دیپلمات ایرانی: آتش‌بس با درخواست طرف مقابل برقرار شد

شکار سالم پهپاد‌های اسرائیلی در جنگ 12 روزه

سی‌ان‌ان: اولویت در مذاکرات با ایران باید بازگرداندن بازرسان آژانس باشد

وقتی سیروان خسروی عاشق میشه

لیسانس گرفتی که زنِ یک مرد آس و پاس بشی؟

کیت بلانشت مخاطبان این سریال را شوکه کرد

وویجر 1 در آستانه نقطه عطفی تاریخی: رسیدن به فاصله یک روز نوری از زمین در 2026

انقلاب تلویزیونی بزرگ در لیگ برتر انگلیس

13 سال پیش در چنین روزی، ماریو بالوتلی با دو گل، آلمان را از یورو 2012 حذف کرد

بلندقامت‌ترین خط حمله تاریخ تشکیل می‌شود!

بمب النصر؛ مربی محبوب رونالدو می‌آید

پیام تسلیت کنفدراسیون آسیا پس از شهادت 2 اسکیت‌باز

دبیر: کشتی به ما آموخته اگر مقاومت کنیم، پیروزیم

اولین واکنش مرتضی شریفی به مصدومیت تلخ

عطایی: در روزی که خیلی خوب نبودیم بازی را بردیم!

زنده از بلگراد: ایران- آلمان

آسمان مرکز و نیمه غربی برای پروازهای عبوری بین المللی بازگشایی شد

گزارش صداوسیما از شک و تردیدها درباره موفقیت حمله آمریکا در نابودی برنامه هسته‌ای ایران

صحبت‌های شنیدنی مردم در حاشیه مراسم تشییع شهدا

بقایی: پس از 38 سال بمباران سردشت همچنان خواهان اجرای عدالت هستیم

سفیر ایران در ارمنستان: اطلاعاتی دریافت کردیم که از برخی کشورهای همسایه ریزپرنده وارد ایران شده است

شمخانی امشب به 20:30 می‌آید

عطریانفر: انسجام بر پایه دشمن مشترک بود/ ما در جریان نفوذ دشمن ضعیف بودیم

سردار قاآنی: تا اینجا موفق بودیم، از این به بعد هم با موفقیت جلو می‌رویم

پیشنهاد متفاوت زیدآبادی درباره آزادی یا مرخصی فوری زندانیان سیاسی

پزشکیان: از حسین بن علی(ع) آموخته‌ایم تن به ذلت ندهیم

بروجردی: مجلس همکاری با آژانس را تعلیق کرد