پیام خوزستان

آخرين مطالب

شفافیت، فناوری، قاطعیت؛ سه ضلع مثلث وزارت نفت برای مقابله با قاچاق سوخت وزارت نفت

شفافیت، فناوری، قاطعیت؛ سه ضلع مثلث وزارت نفت برای مقابله با قاچاق سوخت
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - دولت چهاردهم با ورود جدی به موضوع قاچاق سوخت، مجموعه‌ای از طرح‌ها و سیاست‌های نوین از جمله سه‌نرخی شدن نفت‌گاز، پایش لحظه‌ای زنجیره توزیع و تخصیص سوخت بر پایه پیمایش را در دستور کار قرار داده است؛ اقدام‌هایی که با هدف مقابله هوشمندانه با قاچاق سازمان‌یافته سوخت، افزایش شفافیت، اصلاح یارانه‌ها و بهینه‌سازی مصرف انرژی، افق تازه‌ای را پیش‌روی نظام توزیع سوخت کشور گشوده‌اند.

قاچاق سوخت از چالش‌هایی است که سال‌هاست منابع مالی کشور را تهدید کرده و تأثیرات منفی بر مدیریت عرضه و توزیع انرژی داشته است. اختلاف قیمت سوخت در منطقه و ضعف نظارتی دقیق بر توزیع و مصرف سوخت، قاچاق را به بحرانی پایدار تبدیل کرده که مهار آن نیازمند اصلاحات ساختاری، فناوری‌های نظارتی و اقدام‌های اجرایی گسترده است، از این‌ رو دولت چهاردهم با ورود جدی به بحث قاچاق سوخت، رویکردی چندلایه و هوشمندانه‌ را در این زمینه پیش گرفته است.
طبق آمار رسمی روزانه بین 20 تا 30 میلیون لیتر سوخت، عمدتاً گازوئیل و بنزین از مرزهای ایران به‌صورت غیرقانونی خارج می‌شود؛ رقمی هشداردهنده که به‌تنهایی نشان‌دهنده یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اقتصادی و مدیریتی کشور در حوزه انرژی است. این حجم از قاچاق، سالانه هزاران میلیارد تومان از منابع یارانه‌ای دولت را هدر می‌دهد؛ منابعی که باید در خدمت توسعه زیرساخت‌ها، بهبود خدمات عمومی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر قرار گیرند.
از سوی دیگر، استمرار این روند، نه‌تنها ناکارآمدی در نظام توزیع یارانه و ضعف ساختارهای نظارتی را عیان می‌کند، بلکه فرصت‌هایی سودآور برای شبکه‌های غیررسمی و بعضاً سازمان‌یافته قاچاق را فراهم می‌سازد؛ شبکه‌هایی که با بهره‌گیری از تفاوت فاحش قیمت سوخت در داخل و کشورهای همسایه، به یکی از بازیگران مؤثر در اقتصاد پنهان ایران بدل شده‌اند.
قاچاق سوخت یا فاجعه ملی !
مسعود پزشکان، رئیس‌جمهوری پارسال در نشست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق روزانه 20 تا 30 میلیون لیتر سوخت را فاجعه‌ای ملی دانست و تأکید کرد که این حجم از قاچاق نشان‌دهنده نقص جدی در نظام توزیع و نظارت است. وی با انتقاد از وضع موجود، با بیان اینکه دولت چهاردهم به‌طور قاطع و با استفاده از روش‌های علمی و نظارتی پیشرفته، جلوی این اتلاف منابع را خواهد گرفت، بیان کرد: برای بنده نه حتی به‌عنوان رئیس‌جمهور، بلکه به‌عنوان یک شهروند ایرانی نیز به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست که بگویند از چرخه‌ای که تولید و توزیع آن در دست خود ماست، روزانه بین 20 تا 30 میلیون لیتر سوخت قاچاق می‌شود.
محمدصادق عظیمی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز از ابتدا رویکرد وزارت نفت در زمینه قاچاق فرآورده‌های نفتی را مبتنی بر اصل پیشگیرانه اعلام کرده و گفته است: با وجود اطلاعات دریافتی قابل اتکا می‌توان موضوع مقابله و پیشگیری از قاچاق سوخت را به‌طور جدی دنبال کرد. به گفته وی، قاچاق سوخت سال‌هاست گریبان‌گیر کشور است و خوشبختانه امروز این چالش به‌صراحت مطرح می‌شود و دیگر نیازی به پنهان‌کاری یا انکار نیست، ما به‌طور فعالانه در تلاشیم قاچاق را اگرچه نمی‌توان صفر کرد، به حداقل برسانیم.
سیپاد و سپهتن منتظر همکاری دیگر نهادها
بخش عمده قاچاق بر اساس آمارهای رسمی در حوزه مصرف رخ می‌دهد که ازجمله علل آن نبود نظارت کافی متولیان مصرف بر تطابق عملکرد مصرف‌کنندگان با سهمیه‌های سوخت است، همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش عمده قاچاق سوخت در حوزه حمل‌ونقل اتفاق می‌افتد، از این ‌رو وزارت نفت با هدف نظارت مستقیم بر روند مصرف سوخت به‌ویژه نفت‌گاز، طرح‌های مختلفی را مطرح و در دستور کار خود قرار داد که ازجمله این طرح‌ها راه‌اندازی سامانه «سپهتن» و «سیپاد» (طرح تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش) بود. 
طرح‌های سپهتن و سیپاد ازجمله طرح‌هایی است که با هدف کاهش مداخله انسانی و تخصیص سهمیه سوخت بر اساس عملکرد واقعی خودروها طراحی شده و از سال 1395 به‌صورت رسمی در دستور کار نهادهای مسئول قرار گرفته است که تأخیر در اجرای آن به نزدیک یک دهه می‌رسد. بر اساس این طرح‌ها، عملکرد ناوگان‌ به‌صورت سیستمی به سامانه هوشمند سوخت ارسال و از صدور اسناد حمل‌ و صورت‌ وضعیت دستی جلوگیری می‌شود که این اقدام نقش قابل‌توجهی در کاهش مصرف نفت‌گاز و کاهش قاچاق سوخت دارد، اما با وجود گذشت بیش از 9 سال از زمان مصوبه اجرایی سامانه‌های سپهتن و سیپاد، تاکنون تخصیص سوخت تنها بر اساس اسناد حمل انجام می‌شود و هیچ‌گونه داده‌ای از سامانه سیپاد و سپهتن وجود ندارد.
سامانه‌های سیپاد و سپهتن سال‌هاست نامشان به‌عنوان سامانه‌هایی برای پیشگیری از قاچاق سوخت بر زبان وزارت نفت جاری است، اما پس از گذشت 9 سال از مصوبه اجرایی آن همچنان خبری از راه‌اندازی آنها نیست، این در حالی است که وزارت نفت اعلام کرده تمام زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح‌های هوشمند تخصیص سوخت به مصرف‌کنندگان در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران وجود دارد، اما چالش‌های اجرای طرح‌های سیپاد و سپهتن در سازمان‌های دیگر مانند وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها مطرح است که باید رفع شود و با رفع این چالش‌ها این سامانه‌ها به‌طور کامل اجرایی می‌شوند.
پایش لحظه‌ای؛ اقدامی مؤثر برای ناکامی سودجویان
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به‌عنوان شریان اصلی تولید، انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی در کشور، نیازمند ابزارهایی نوین برای پایش، کنترل و بهینه‌سازی فرآیندهای گسترده و پیچیده خود است. از این ‌رو طرح پایش لحظه‌ای زنجیره تأمین و توزیع فرآورده‌های نفتی به‌عنوان یک گام راهبردی همسو با تحقق تحول دیجیتال و ارتقای شفافیت در زنجیره تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و با همکاری شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، شرکت طراحی و ساختمان نفت، گروه مپنا و ایرانسل در دست اقدام قرار گرفته است.
این طرح نه‌تنها پاسخی به چالش‌های سنتی همچون قاچاق سوخت، نشت فرآورده‌ها و ضعف در کنترل میدانی است، بلکه با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، زمینه‌ساز شکل‌گیری زیرساختی هوشمند، شفاف و بومی برای مدیریت انرژی در کشور خواهد بود. اجرای این طرح در سطح ملی، نمادی از همگرایی دانش فنی، سیاست‌گذاری هوشمند و عزم جدی برای حرکت به‌سوی آینده‌ای پایدار و امن در حوزه انرژی است. این طرح که از مهم‌ترین اقدام‌های دولت چهاردهم در زمینه مبارزه با عرضه خارج از شبکه سوخت در کشور است با هدف افزایش شفافیت، کاهش تخلفات و بهینه‌سازی مصرف سوخت آغاز شده است و نقشی کلیدی در حفظ منابع ملی و کاهش وابستگی به واردات انرژی ایفا می‌کند.
طرح سنجش و پایش زنجیره تأمین و توزیع فرآورده‌های نفتی در سه فاز تعریف شده است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و بنا به تکلیف قانونی وزارت نفت تا پایان سال 1404 بخش عمده مربوط به تجهیز خطوط لوله انتقال، اسکله‌ها و انبارهای تأسیسات مستقر در استان‌های مرزی اجرایی می‌شود و سایر بخش‌های مهم و اولویت‌دار در فاز نخست این طرح تا پایان 36 ماه تکمیل و فاز دوم و سوم در بازه‌های زمانی 24 ماهه تا تجهیز تمام نقاط این شبکه عظیم عملیاتی می‌شود و با استفاده از این طرح هر قطره فرآورده از زمان تولید تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد مورد پایش و رصد قرار می‌گیرد.
سه نرخی شدن نفت‌گاز، سدی بزرگ در برابر قاچاق سوخت
سه نرخی شدن نفت‌گاز جدیدترین تحول در عرصه مبارزه با قاچاق سوخت است که به‌تازگی از سوی دولت مطرح شده؛ سیاستی که با هدف مدیریت بهینه سوخت، کاهش عرضه خارج از شبکه و بهینه‌سازی یارانه‌های انرژی در دستور کار قرار گرفته است و زنگ خطری برای سودجویان منافع ملی کشور به‌شمار می‌رود، چراکه اختلاف قیمت فاحش نفت‌گاز در داخل، آتش قاچاق را شعله‌ور کرده و دولت با این سیاست قصد دارد زنجیره عرضه خارج از شبکه را که سال‌هاست بر اقتصاد کشور سایه انداخته است بشکند، آن هم در کشوری که سوخت یارانه‌ای یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد و رفاه آن کشور به‌شمار می‌رود.
بر اساس آخرین بررسی‌ها، این طرح از ابتدای تیر 1404 در سه نرخ قیمتی متفاوت، نرخ سهمیه‌ای (یارانه‌ای)، نرخ نیمه‌یارانه‌ای و نرخ آزاد اجرایی می‌شود که نرخ سهمیه‌ای برای ناوگان حمل‌ونقل فعال بدون تغییر باقی می‌ماند، اما نرخ دوم و سوم برای مصرف مازاد و غیرضروری اعمال می‌شود، به‌گونه‌ای که نرخ اول همان 300 تومان برای ناوگان فعال با سهمیه مشخص است؛ نرخ دوم نصف خرید نفت‌گاز از پالایشگاه‌ها تا سقف 40 درصد بیشتر از سهمیه و نرخ سوم بر اساس قیمت خرید نفت‌گاز از پالایشگاه‌هاست.
دولت و مسئولان ذی‌ربط همچنان تأکید دارند که هدف اصلی این طرح نه افزایش قیمت سوخت برای ناوگان فعال و قانونی، بلکه مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق با استفاده از کاهش اختلاف قیمت سوخت در داخل کشور با کشورهای همسایه و در نهایت کاهش انگیزه قاچاق است، چراکه نرخ نفت‌گاز برای ناوگان فعال با اعلام بارنامه همچنان همان 300 تومان خواهد بود و تنها ناوگانی که فعالیت ندارند، یا برنامه غیرواقعی دارند شامل افزایش قیمت می‌شوند که این رویکرد نقش قابل‌توجهی در مبارزه پایدار با قاچاق سوخت خواهد داشت.
طرح سه نرخی شدن نفت‌گاز، در ذات خود گامی به ‌سوی مدیریت بهینه منابع انرژی، اصلاح ساختار یارانه‌ها و کاهش قاچاق سوخت است. این سیاست افزون بر ایجاد شفافیت در تخصیص سهمیه‌ها، می‌تواند به افزایش بهره‌وری ناوگان حمل‌ونقل و تعدیل هزینه‌های دولتی در این حوزه منجر شود.
سوخت‌گیری در مسیر؛ راهکاری نوین برای مقابله با قاچاق سوخت
وزارت نفت با همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان شهرداری‌ها، طرحی را برای تخصیص سوخت به ناوگان حمل‌ونقل دیزلی بر اساس حرکت در مسیر اجرا کرده است که بر اساس آن، تخصیص سهمیه سوخت بر اساس پیمایش واقعی ناوگان و بر مبنای عملکرد و بارنامه در مسیر اختصاص می‌یابد. به این ترتیب کامیون‌هایی که بار جابه‌جا و مسیر مشخصی را طی می‌کنند، سهمیه خود را در طول مسیر و جایگاه‌های مشخص دریافت می‌کنند و پس از تأیید حرکت از طریق سامانه‌های پایش، سهمیه بعدی در نقاط مشخصی به آنها اختصاص می‌یابد.
کنترل مصرف نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل ناوگان دیزلی، افزایش شفافیت، پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و صدور بارنامه‌های سوری ازجمله اهداف اجرای طرح سوخت‌گیری در مسیر است، همچنین در این طرح اطلاعات راننده، مسیر و اسناد حمل الکترونیکی به‌صورت برخط به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال و کنترل می‌شود تا سهمیه تنها به ناوگان فعال اختصاص یابد.
آنچه مسلم است اینکه قاچاق سوخت دیگر یک تخلف ساده نیست، بلکه شبکه پیچیده و سازمان‌یافته‌ای است که برای مقابله با آن، تنها برخوردهای مقطعی کافی نخواهد بود. شفاف‌سازی فرآیندهای توزیع، اصلاح سیاست‌های قیمتی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین می‌تواند راهکاری پایدار برای مهار این بحران باشد و اگر این اقدام‌ها به‌درستی اجرا شوند، می‌توان امیدوار بود نظام توزیع سوخت کشور به سمت کارآمدی، عدالت و پایداری بیشتر حرکت کند.
صنعت نفت در حدود یک سال اخیر با در دستور کار قرار دادن اقدام‌هایی مانند طرح پایش لحظه‌ای، طرح تخصیص سوخت در مسیر و اجرای سیاست سه‌نرخی شدن نفت‌گاز، به‌طور آشکار و با عزمی راسخ مبارزه‌ای پایدار با قاچاقیان سوخت را آغاز کرده است که در نتیجه این رویکرد، می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نزدیک شاهد زنجیره تخریب قاچاق سوخت در کشور باشیم.این اقدام‌ها نه‌تنها سبب شفافیت در تخصیص سوخت و کاهش تخلفات می‌شود، بلکه زمینه‌ساز بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت هوشمند منابع نیز خواهد بود.
مسیر مقابله با قاچاق سوخت با تقویت زیرساخت‌های نظارتی، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هماهنگی گسترده میان نهادهای مسئول هر روز کارآمدتر و هوشمندانه‌تر می‌شود. اگر این روند با تعهد اجرایی و نظارت دقیق ادامه یابد، صنعت نفت کشور می‌تواند به مرحله‌ای برسد که در آن دست قاچاقچیان از تاراج منابع ملی کوتاه شود و شبکه‌های غیرقانونی به‌تدریج از بین بروند.
نگین سلیمیان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1109994/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مچ‌بند مشکی ملی‌پوشان برای همدردی با خانواده الهه

واکنش اسپالتی به باخت‌؛ با رئیس فدراسیون حرف می‌زنم!

10 حرکت برتر بسکتبال NBA در شب گذشته

دوباره فنرباغچه، دوباره اسماعیل کارتال!

خلاصه بازی مقدونیه 1 - بلژیک 1

نیمکت‌نشینی هم‌تیمی‌های طارمی در سراسر جهان!

گل مردود مقدونیه شمالی به بلژیک

به فرمت جدید جام جهانی باشگاه‌ها خوش آمدید!

احتمال کنار رفتن یک تیم از لیگ برتر قوت گرفت

تیرک دروازه ایتالیا به لرزه درآمد

خلاصه بازی نروژ 3 - ایتالیا 0

سوپرگل الیوسکی، گل اول مقدونیه شمالی به بلژیک

فرمانده کل سپاه به آهنگران پیام داد

نامه مشترک نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه برای برچیده شدن غنی‌سازی اورانیوم در ایران

رسایی: حرف آمریکایی‌ها در مورد کنسرسیوم، «به مرگ گرفتن است تا ما به تب راضی شویم»

ارسال پیامک به نمایندگان مجلس؛ این‌بار علیه وزیر پیشنهادی اقتصاد

هوش مصنوعی به نابودی 41 بمب‌افکن روسیه در حمله پهپادی اوکراین کمک کرد

تیردروازه بلژیک دوبار پیاپی به لرزه درآمد

درگیری دوناروما و ریرسون

روحانی اصولگرا: تندروها از رهبری هم عبور خواهند کرد

رسایی درباره اظهارات همتی: یا مستنداتش را منتشر می‌کند یا در دادگاه پاسخ می‌دهد

فاضل میبدی: چه کسانی اقتصاد جامعه را به این روز انداختند؟

بیانیه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر فشار حداکثری علیه ایران

رایزنی آمریکا و اروپا درخصوص گام‌های آتی در قبال برنامه هسته‌ای ایران

دیدار نوه امام خمینی با خانواده شهید نصرالله در بیروت

تام کروز رکورد گینس را هم شکست!

می‌خوام سرمربی تیم بشی!

اکران مردمی «رها» با حضور شهاب حسینی و غزل شاکری در پردیس صبامال

بازی حسن پورشیرازی برگ برنده «بوقچی»

برخورد گرم شهاب حسینی با بازیگران نقش پسر و دخترش در فیلم "رها"

نگاهی به بازی صابر در نقش ِابی در سریال «کنکل»

اشتهای مردها در هر شرایطی...

چهره ها/ شمایل جدید لیلای «سه در چهار» جلب‌ توجه کرد

وقتی برای اولین بار میری سفر خارج!

کاهش رشد سرطان پستان با داروی یائسگی!

حواشی حضور سیدورف در استقلال از نگاه طنز

میرزائیان: قلعه نویی تنهاست، باید کمکش کنیم

بررسی صحنه‌های داوری بازی ایران و قطر

لیگ ملت‌ها؛ سقوط ولاسکو به رتبه چهارم

واکنش رئیس باشگاه لهستانی به جدایی ملی‌پوش ایرانی

گزیده‌های نفتی هفته

صحبت های انگیزشی دکتر مجتبی شکوری در برنامه کتاب باز

حاجی دلیگانی: همتی ادعای خود را پس نگیرد، شکایت می‌کنیم

واکنش زیدآبادی به قتل الهه حسین نژاد

نظر مهران مدیری و فراستی در مورد فیلم "دایره زنگی"

اصل غذای عروسی به این ترکیبه!

درگذشت بازیگر «دزد دوچرخه» در 85 سالگی

من اگه می خواستم مثل تو باشم تا الان ده بار گند زده شده بود به زندگیم

جواب جالب هانیه توسلی به سوال شهاب حسینی

درخشش فولاد اکسین در ویترین رسانه‌ای استان؛رتبه دوم روابط عمومی در رقابت با 75 دستگاه اجرایی