پیام خوزستان

آخرين مطالب

رضا رشیدپور از برنامه جدیدش گفت فرهنگی

رضا رشیدپور از برنامه جدیدش گفت
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - مهر / رضا رشیدپور با توضیح جزییات برنامه تازه‌اش با عنوان «1300 آفرین» که درباره مرور اتفاقات 100 گذشته در سال 1504 است، از سرنوشت برنامه «ساعت صفر» و علاقه‌اش برای بازگشت به تلویزیون گفت.
آروین موذن زاده؛ چندی پیش بود که خبر رسید رضا رشیدپور مجری و برنامه ساز کشورمان قرار است تهیه کنندگی و اجرای برنامه «1300 آفرین» را برای پخش از یکی از پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی برعهده داشته باشد در حالی که هنوز وضعیت پخش تاک شوی «ساعت صفر» او که قرار بود شامل گفتگوهای متفاوتی با هنرمندان و افراد نخبه بین المللی باشد، مشخص نبود و بعد از مدتی وی یکی از قسمت‌های آن را در یوتیوپ منتشر کرد.
در هفته گذشته رشیدپور در نشست رسانه‌ای جشنواره فیلم و تئاتر لوتوس که قرار است شهریور در جزیره کیش برگزار شود، حضور داشت و علی رغم اینکه تمایلی به حضور رسمی در نشست و قرار گرفتن جلوی دوربین خبرنگاران را نداشت، اعلام شد که وی قرار است به صورت مادی و معنوی پشتیبان و حامی برگزاری جشنواره باشد. در حاشیه برگزاری این نشست با رشیدپور درباره سرنوشت برنامه «ساعت صفر»، تولید برنامه جدیدش با عنوان «1300 آفرین» که برخلاف اخبار منتشر شده تاک شو نیست و بیشتر جنبه نمایشی دارد و درباره روایت اتفاقات 100 سال گذشته ایران در سال 1504 به زبان طنز است و همچنین علاقه اش برای بازگشت به تلویزیون گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
* آقای رشیدپور چندسالی است که از فضای اجرا در تلویزیون فاصله گرفتید و البته اتفاقاتی هم رخ داد که باعث شد بازگشت مجددتان به این مدیوم با حاشیه‌هایی همراه و در نهایت منتفی شود. دیالوگ معروفی دارید که «اگر کلاهم هم بیفتد جام جم نمی‌آیم برش دارم». بعد از گذشت این چند سال حالا نظرتان درباره حضور در تلویزیون چیست؟
چیزی که برای یک گفتگو جذاب باشد را اول می‌گویم؛ من تلویزیون را خانه خودم می‌دانم. در آن موقع هم شور جوانی باعث می‌شد که آدم خیلی تند و تیز باشد یعنی این جمله‌ای که «کلاهم هم بیفتد تلویزیون برنمی‌گردم برش دارم» بیشتر ناشی از هیجان‌های یک جوان بود و اگر برگردم به آن مقطع هیچ وقت همچین جمله‌ای را نمی‌گویم برای اینکه آدم باید مواظب خانه و شهر و کشورش باشد. ما هم باید مثل یک خانه مواظب آنجا (تلویزیون) باشیم الان هم علیرغم تصور خیلی به صراحت می گویم من ممنوع الکار یا ممنوع التصویر نیستم اما احساس می‌کنم زمانی بودن من موثر است که بتوانم اثری خلق کنم که خودم از آن راضی باشم. من هم شرایط را در حال حاضر و در چهار سال گذشته برای خلق یک اثر موفق مناسب ندیدم وگرنه پیشنهادهای بسیار زیادی از طرف تلویزیون و تهیه کننده‌ها به من شده است.
من تلویزیون را خانه خودم می‌دانم. در آن موقع هم شور جوانی باعث می‌شد که آدم خیلی تند و تیز باشد یعنی این جمله‌ای که «کلاهم هم بیفتد تلویزیون برنمی‌گردم برش دارم» بیشتر ناشی از هیجان‌های یک جوان بود و اگر برگردم به آن مقطع هیچ وقت همچین جمله‌ای را نمی‌گویماهل مظلوم نمایی نیستم که بگویم نگذاشتند من کار کنم بلکه کارهایی که به من پیشنهاد دادند کارایی نبوده که دلم می‌خواسته. من دغدغه‌ام همیشه در حوزه فرهنگ و جامعه است اما آنها از من تفریح و سرگرمی می‌خواستند. من اهل ساختن برنامه‌های تفریح و سرگرمی نیستم. همان «سیم آخر» را هم که صد و خورده‌ای قسمت بود، ساختم و اجرایش کردم به این دلیل بود که احساس می‌کردم شاید این دوره گذار زود تمام شود و باز بتوانیم در تلویزیون کارهای موثر اجتماعی و فرهنگی بسازیم.
*اصلا تمایل دارید که دوباره به تلویزیون برگردید؟
قطعاً. هر وقت اجازه بدهند که یک برنامه زنده با محوریت موضوعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی در تلویزیون اجرا شود با کمال میل من این کار را انجام خواهم داد. البته شرایط واقعاً این‌طور نیست.
*وضعیت برنامه «ساعت صفر» چه شد؟ تا جایی که می دانم چند قسمت از آن را ضبط کردید و حتی یک قسمت هم که مربوط به گفتگو با عایشه‌گل بود در یوتیوب منتشر شد اما در نهایت مشخص نشد سرنوشت باقی قسمت‌ها چه می‌شود.
بازار



سرنوشت «ساعت صفر» این‌طور شد که ما پنج قسمت از یک مجموعه گفتگومحور ضبط کردیم. موضوعات کاملاً به‌روز و مرتبط با سال 1401 بودند؛ مثلاً با الیاس یالچینتاش درباره شرایط فرهنگی ایران حرف زدیم یا با ابراهیم تاتلیس درباره وضعیت دولت ایران گفتگو کردیم. اما به دلیل تأخیرهای مکرر پلتفرم «شیدا» برای آغاز به کار رسمی‌اش، این پنج قسمت در نهایت کهنه شدند و دیگر پخش آنها در سال 1404 معنایی نداشت. متأسفانه از آن پنج قسمت فقط یکی را منتشر کردیم و روی یوتیوب قرار دادیم البته دو سه قسمت بعدی را هم که مثلاً با ابراهیم تاتلیس و الیاس یالچینتاش است در یوتیوب منتشر می‌کنم.
*پس پرونده «ساعت صفر» بسته شده است؟ شایعاتی هم مطرح شد مبنی بر اینکه رقم پیشنهادی شما به پلتفرم آنقدر بالا بوده که آنها از خرید و پخش آن صرف نظر کرده‌اند.
بله پرونده «ساعت صفر» بسته شده است و به جای آن قرار است برنامه تازه ای متولد شود. این شایعه را شنیده بودم ولی مبلغ بالایی که من به «شیدا» پیشنهاد دادم مورد توافق آنها بود و پرداخت شد، ولی چون برنامه کهنه شد - منظور همان پنج قسمت اولیه است - تصمیم گرفتیم ادامه‌اش ندهیم. علاوه‌براین، فضای برنامه‌های گفتگومحور این روزها خیلی شلوغ شده است. حتی ایده من که می‌خواستیم با آدم‌های مقیم خارج از ایران هم گفتگو کنیم، در شبکه‌های مختلف تصویری، مشابه پیدا کرد. به همین دلیل احساس کردم اگر قرار است برنامه‌ای بسازم، باید از همان ابتدا کاملاً متفاوت باشد.
پرونده «ساعت صفر» بسته شده است و به جای آن قرار است برنامه تازه ای متولد شود. مبلغ بالایی که من به «شیدا» پیشنهاد دادم مورد توافق آنها بود و پرداخت شد، ولی چون برنامه کهنه شد، تصمیم گرفتیم ادامه‌اش ندهیمپس از جلسات طولانی با مسئولان پلتفرم و با توجه به فیدبک‌هایی که به ما می‌رسید، تصمیم گرفته شد تمام این ایده ابتدایی را کنار بگذاریم و به یک پروژه کاملاً جدید روی بیاوریم. این اولین‌بار است که درباره آن صحبت می‌کنم؛ برنامه جدید «1300 آفرین» نام دارد. «1300 آفرین» یک فرمت بسیار متفاوت است و در عمل نمی‌توان پیش‌بینی کرد در شبکه‌های پلتفرمی چقدر مورد استقبال قرار بگیرد. اگر برنامه گفتگومحور باقی می‌ماند، من با چشم بسته می‌گفتم می‌تواند موفق باشد یا نه اما با توجه به سیلانی که ذائقه اجتماعی در هر هفته دارد و تغییر می‌کند، واقعاً نمی‌دانیم نتیجه چه خواهد شد ولی سبک جدیدی از برنامه سازی را ارائه می‌دهد.
*کمی درباره ویژگی‌های برنامه توضیح می‌دهید؟
ساختار «1300 آفرین» این‌گونه است که به 100 سال بعد می‌رویم و حوادث در سال 1504 اتفاق می‌افتد. 100 سال بعد یک مجری تلویزیون نشسته و درباره اتفاقات 100 سال قبل در ایران با مردم صحبت می‌کند و از مردم می‌خواهد قضاوت کنند که آیا این حوادث واقعی بوده‌اند یا صرفاً شایعات هستند. در واقع این برنامه بازخوانی اتفاقات الان در 100 سال بعد است.
*برنامه بیشتر نمایشی است یا مجری محور؟
محوریت برنامه نمایشی است. البته مجری دارد ولی بیشتر نمایش محور است. البته گروهی از طنزپردازان مطرح نیز قرار است با ما همراه شوند تا تیم نویسندگان را تشکیل بدهند و قالب نهایی را بسازند تا بعد از ماه محرم و صفر پخش آن را آغاز کنیم. البته هنوز در جلسات اتاق فکر هستیم. اینکه دکور برنامه باید چطور باشد؟ بخش‌های نمایشی آن به‌صورت فانتزی اجرا شود یا رئال؟ و موارد دیگر. در واقع همه‌چیز برایمان تازگی دارد و هر روز این ایده‌ها را مرور می‌کنیم تا فرمتی بسازیم که هم خاص باشد و هم مخاطب را جذب کند.
در «1300 آفرین» می‌خواهیم تاریخ را دستمایه کنایه و نیشخند کنیم، نه صرفاً بازخوانی خشک‌وخالی حوادث را داشته باشیم و قرار هم نیست مباحث الزاماً سیاسی باشند. قرار است «آن جاهایی را که شرمنده تاریخ هستیم» در این برنامه ببینیم نه اینکه لزوماً بازخوانی تاریخ را داشته باشیم*لحنی که برای برنامه «1300 آفرین» انتخاب کرده‌اید چگونه است؟ آیا بازخوانی از تاریخ دارید یا بیشتر قرار است شاهد کنایه و طنزهای سیاسی باشیم.
تجربه‌های قبلی‌ام در اجرا و برنامه‌سازی کمک کرد بدانم ساخت اثری خلاقانه چقدر می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. در «1300 آفرین» می‌خواهیم تاریخ را دستمایه کنایه و نیشخند کنیم، نه صرفاً بازخوانی خشک‌وخالی حوادث را داشته باشیم و قرار هم نیست مباحث الزاماً سیاسی باشند. قرار است «آن جاهایی را که شرمنده تاریخ هستیم» در این برنامه ببینیم نه اینکه لزوماً بازخوانی تاریخ را داشته باشیم. همان موقعیتی که 100 سال بعد به اشتباهات و اتفاقات خنده‌دار گذشته می‌خندیم. برای مثال در ایران 90 میلیون نفر را حاضرند 2 ساعت عقب بکشند اما حاضر نیستند ساعت رسمی کشور را یک ساعت عقب بیاورند. این اتفاق‌ها وقتی از نگاه فردی در سال 1504 دیده می‌شوند، خنده‌دار است. پس نام «1300 آفرین» لحن گزنده‌ای دارد؛ یعنی لبخند، کنایه و نیشخند به تاریخ دارد نه صرفاً روایت آن.
این ایده «صد سال بعد» تا حد زیادی برای خود من هم جدید است و به‌نوعی با همه‌چیز داریم از صفر شروع می‌کنیم. هنوز مطمئن نیستم چه فرمی از «نمایش» یا «گزارش» در برنامه قرار بگیرد، اما می‌دانم می‌خواهیم تاریخ را از زاویه طنز و کنایه ببینیم.
* نظرتان درباره نقش رسانه در فرهنگسازی و تاثیر فضای مجازی بر شکل گیری هویت نسل امروز چیست؟
چه بخواهیم و چه نخواهیم «بیگ مدیا» هویت‌ساز است و فرهنگ کشورها را از روی تلویزیون‌های رسمی کشورها می‌سنجند و امیدوارم که تلویزیون ما این واقعیت مهم و کوبنده را بپذیرد که از روی اینستاگرام فرهنگ را بررسی نمی‌کنند، عرف را بررسی می‌کنند. فرهنگ را از «بیگ مدیا» که همان رادیو و تلویزیون است، شناسایی می‌کنند. آیا آنچه که امروز در رادیو و تلویزیون نشان می‌دهیم فرهنگ ایران است؟
«بیگ مدیا» - یعنی همان تلویزیون و رادیو - هستند که فرهنگ کشورها را می‌سنجند. امیدوارم روزی برسد که تلویزیون ما قدرتش را بازیابد و فرهنگ ایران را به‌صورت اصیل از قاب تلویزیون ببینیم و از فرکانس رادیو بشنویم. این‌ها هویت‌ساز هستند. در اینستاگرام و توییتر می‌توانیم با هم دعوا کنیم، بگوییم و بخندیم و جک تعریف کنیم اما بحث هویتی مربوط به «بیگ مدیا» است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1107594/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا حیاتی برای اعلام خبر ارتحال امام(ره) انتخاب شد؟

بحث داغ قدیری ابیانه و زیباکلام درباره مذاکرات جلیلی و ظریف

دوست داشتن دلیل و بهانه نمی‌خواهد

ضوابط سریال‌سازی شفاف باشد؛ حتی شخصیت مثبت هم سیگاری است!

مستندی بی‌کلام با روایتی خاص از زندگی امام خمینی(ره)

ماه صورتی خرداد ماه را از دست ندهید

تسخیرناپذیران تیم ملی در نیم قرن پیش

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)

وداع با پیکر جانباز شهید زیبنده با حضور مدیر کل بنیاد مازندران

توسعه مشارکت و همکاری های بنیاد شهید و رسانه ملی برای تولید آثار فاخر هنری

وزیر دفاع: رژیم صهیونیستی قدرت تهدید ایران را ندارد

این دلیل نگرانی آمریکا از برنامه اتمی ایران است

احمدی‌نژاد به رئیس دانشگاه مجارستان هدیه داد

پیام اسلامی درپی بیانات رهبر انقلاب؛ مسیر پیشرفت صنعت هسته‌ای را با قدرت و صلابت ادامه خواهیم داد

ادعای آکسیوس درباره زمان دور ششم مذاکرات ایران و آمریکا

بازیگرِ چهره نداشتن فقط یک خرافه است!

کمک‌رسانی بازیگر «بازی تاج‌وتخت» به مردم غزه

بهترین‌های مهدی پاکدل به بهانه‌ی پخش «کَنکِل»

تشخیص دیابت قبل از بروز علائم ممکن شد

زمان بازگشت قلی‌زاده مشخص شد

جزئیاتی دردناک از وضعیت میشائیل شوماخر

پیام تسلیت مدیر کل ورزش‌ و جوانان در پی درگذشت رکابزن ترکیه‌ای

رونمایی از پیراهن ایران و قطر برای دیدار فردا

بازتاب بیانات مهم رهبر انقلاب درباره غنی‌سازی در رسانه‌های دنیا

شاگرد امام(ره): امام خمینی از دهه 20 دنبال انقلاب بود

عراقچی با دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار کرد

وکیلی: تا تحریم لغو نشود، همه وزرا هم سید محمد خاتمی هم باشند هیچ اتفاقی نمی‌افتد

تماس تلفنی سلطان عمان با رئیس جمهور/ پزشکیان: منتظر دیدار شما در تهران هستیم

دوری جواد عزتی از دعوا و کتک کاری

تصاویر دیدنی از پشت صحنه سریال شهرزاد

امیدهای تازه برای درمان سرطان روده بزرگ

ترکیب احتمالی تیم ملی ایران مقابل قطر

رقابت 10بازیکن سپاهان برای 3 پست!

دعوت ارمنی‌ها از امیررضا معصومی

پیام رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مناسبت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره)

پیش‌بینی زیباکلام و قدیری‌ ابیانه از نتیجه مذاکرات

امضای ترجمه عربی کتاب «قدرت مذاکره» توسط عراقچی در بیروت

خودت آذر رو انداختی تو دامنم!

چهره ها/ تصاویر تازه از دو خواهر زیبای سریال «نون خ»

زندگیمو میخواد ازم بگیره

واکنش سر داور تور دوچرخه‌سواری ایران - آذربایجان به فوت رکابزن ترکیه

رونمایی از محل‌های برگزاری مسابقات پارالمپیک 2028 لس‌آنجلس

شماره جدید خط حزب‌الله؛ خط به خط با روح‌الله

اهدای چهار کیت دارویی هسته‌ای ایرانی توسط قالیباف به رئیس جمهور کوبا

بقائی: امام (ره) هم استقامت در مقاومت و هم عقلانیت در تعامل را نشان‌ داد

ستاد کل نیروهای مسلح: آماده مقابله با هرگونه شرارت دشمنان هستیم

وقتی روح خدا سر به‌سوی آسمان داشت چشمان من در کرخه به خوابی عمیق رفته بود

شباهت دو سکانس تاثیرگزار از فلیم های هومن سیدی به هم!

ماده جدید لباس‌های حفاظتی را راحت تر می‌کند

پاشازاده: وقتی می‌خواستند موسیمانه را انتخاب کنند، گفتم این کار را نکنید