مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در برنامه زنده "مثبت آموزش" شبکه سراسری آموزش عنوان کرد؛
برنامههای ویژه برای الگوی مدرسه تراز داریم/ توسعه عدالت آموزشی در دستور کار است/ لزوم همراهی بیشتر اولیاء در بُعد نظارت آموزشی
فرهنگی
بزرگنمايي:
پیام خوزستان -
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی استان خوزستان، ناصر علیفر مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان روز چهارشنبه 7 خردادماه 1404 باحضور در برنامه زنده "مثبت آموزش" شبکه سراسری آموزش، بیان کرد: تجربه نشان داده است که در هر کجا اولیای دانش آموزان در کنار تعلیم و تربیت هستند، شاهد پیشرفت آموزش و پرورش بودهایم و خروجی مثبتی در این حوزه داشتهایم.
وی با اشاره به اینکه جامعه به دو بخش مسئولین و مردم تقسیم میشود، ادامه داد: از مسئولین محترم انتظار داریم که به صورت عملی در کنار آموزش و پرورش باشند. همچنین از اولیای گرامی نیز درخواست می کنیم در بُعد نظارت بر عملکرد آموزشی دانش آموزان در منزل، ما را یاری کنند.
علی فر توضیح داد: نظارت بر عملکرد آموزشی دانش آموزان در منزل توسط اولیا سبب می شود شاهد ارتقای علمی دانش آموزان باشیم همچنین در جلوگیری و یا کاهش آسیب های اجتماعی نیز نقش مهمی دارد. اگر دانش آموزان بدانند که در حوزه تعلیم و تربیت در کنار معلمان، باید به اولیا خود نیز پاسخگو باشند قطعا تلاش بیشتری خواهند کرد.
وی یکی از چالش های تعلیم و تربیت در خوزستان را تعطیلی های پی در پی به دلایل مختلف ازجمله آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: در سال تحصیلی گذشته 27 روز از روزهای طلایی آموزش به دلیل شرایط نامساعد جوی و آلودگی هوا تعطیل شد که غیرقابل جبران است.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: همکاران ما در آموزش و پرورش استان خوزستان تلاش می کنند تا در این روزها با برگزاری کلاس های مجازی در فضای شاد برخی از لطمات را جبران کنند، در این مساله نیز به نظارت بیشتر اولیا بر آموزش دانش آموزان نیاز داریم.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: برنامههای ویژهای برای الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین داریم. در این الگو با سه رکن مهم دانش آموز، معل و اولیا روبه رو هستیم.
علی فر خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین اهداف دولت چهاردهم و وزارت آموزش و پرورش، توسعه عدالت آموزشی می باشد . یکی از مصادیق این عدالت محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی است که ریاست محترم جمهوری و وزیر آموزش و پرورش نیز وقت ویژهای به این امر اختصاص داده اند.
وی با اشاره به اینکه توسعه پیش دبستانی در خوزستان یکی دیگر از مصادیق توسعه عدالت آموزشی می باشد یادآور شد: وزیر آموزش و پرورش برای نزدیکتر شدن به عدالت آموزشی، هزینه سرویس رفت و برگشت دانش آموزان در مناطق روستایی، عشایری و کمتر برخوردار را تقبل کردند. ما نیز در آموزش و پرورش خوزستان تا آنجا که به لحاظ قانونی اجازه داشته باشیم در بحث احداث مدارس ضمیمه همکاری می کنیم تا هیچ دانش آموزی به دلیل نداشتن مدرسه از تحصیل بازنماند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: خوزستان استانی دوزبانه است از این رو توسعه کمی و کیفی پیش دبستانی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. یکی از اهداف ما در آموزش و پرورش نیز افزایش ضریب نفوذ پیش دبستانی در راستای آموزش زبان معیار می باشد.
وی متناسب سازی محتوا را از دیگر اهداف دانست و توضیح داد: این محتوا باید در قالب زبان آموزی باشد. در این مسیر باید در ابتدا به دنبال جذب دانش آموزان با روش های جذاب و نشاط آور باشیم.
علی فر اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه های تعلیم و تربیت در خوزستان، افزایش سطح خواندن و درک مطلب دانش آموزان است. برخی از دانش آموزان در تعدادی از مناطق خوزستان قادر به خواندن هستند اما درک مطلب خوبی از آن ندارند که بر روی تقویت این امر نیز تاکید داریم.
وی ادامه داد: استان خوزستان صنعتی است و به نیروی کار متخصص نیاز دارد این درحالیست که تنها 30درصد دانش آموزان به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کارودانش گرایش داشتند اما درحال حاضر با تمهیدات صورت گرفته این عدد به 47درصد رسیده است.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1106671/