پیام خوزستان

آخرين مطالب

پلی که گَرگَر را حذف کرد؛ تسهیل تردد عشایر شمال خوزستان و لرستان گفتگو

پلی که گَرگَر را حذف کرد؛ تسهیل تردد عشایر شمال خوزستان و لرستان
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - - عشایر لرستان و خوزستان هر ساله برای تردد و کوچ از عرض رودخانه بختیاری با مشکل مواجه می‌شوند، زیرا این مسیر عشایری نه جاده و نه راهی برای تردد دارد.
عشایر با سنین مختلف برای تردد از رودخانه از دستگاهی نا ایمن و اغلب فرسوده به نام گَرگَر (نمونه ابتدایی تله کابین) استفاده می‌کنند؛ این دستگاه‌ها علاوه بر ثبت لحظاتی رعب‌آور در خاطر عشایر بار‌ها منجر به قطع انگشتان و مرگ افراد و همچنین خسارات مالی شده‌اند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وجود قبرستانی در کنار گرگر شاید برای گردشگران جای سوال باشد ولی برای محلی‌ها و عشایر افسوس‌ها دارد! چراکه خاطرات تلخ عبور از رودخانه با گرگر را برایشان تداعی می‌کند.
هنگام کوچ، فرصت زیادی برای ماندن نیست از این رو هرکس هنگام عبور از رودخانه جان سالم به در نبرد کنار گرگر به خاک سپرده می‌شود و اینگونه بوده که این قبرستان ایجاد شده است.
ضرورت رسیدگی به این موضوع باعث شد در دهه 90، رییس وقت سازمان امور عشایر کشور 2 مرحله از منطقه بازدید کند ولی اقدامی برای ساخت پل کول به علت هزینه بالا صورت نگرفت.
به گفته محمود فتحی رییس اداره امور عشایر دزفول، منطقه پل کول در فاصله 150 کیلومتری از مرکز شهرستان دزفول و مرز بین لرستان و خوزستان قرار دارد؛ این پل که به پل خلیل خان نیز معروف است در زمان خلیل خان فعال بوده و کالسکه‌رو یا ایلراه یا مالرو بوده که آثار تاریخی مربوط به پل و ستون‌ها نیز موجود است.
طبق گفته عشایر، این پل با کمک خیرین ساخته شده و اواخر دهه 70 اداره امور عشایر شهرستان دزفول گرگر را برای عبور عشایر در منطقه احداث کرد تا عشایر بتوانند به سمت مناطق ییلاقی لرستان کوچ کنند؛ گرگر دارای یک سبد بود که برای انتقال احشام و اهالی از آن استفاده می‌شد ولی خطرات زیادی برای عشایر داشت و تلفات زیادی هنگام کوچ عشایر رقم می‌خورد.
به گفته رییس اداره امور عشایر دزفول، اداره کل امور عشایر خوزستان و امور عشایر شهرستان دزفول در دهه 80، مطالعات خود را برای احداث جاده پل کول آغاز کردند و 20 کیلومتر مسیر شکافی انجام دادند؛ تا محل گرگر 3.5 کیلومتر مسیر شکافی باقی مانده بود که به علت مسیر سخت و سنگی کار عملیات با مشکل مواجه شد ولی در دهه 90، هشت کیلومتر از سرکول تا چال درازه در حوزه لرستان مسیر شکافی توسط امور عشایر دزفول انجام و 2.5 کیلومتر نیز با چند مورد انفجار مسیرشکافی شد تا بتوان جاده احداث کرد.
رییس اداره امور عشایر دزفول بیان کرد: سال 1400، مطالعات برای احداث پل با اعتباری افزون بر 500 میلیارد ریال آغاز شد و اکنون با حدود 85 درصد پیشرفت در حال ساخت است.
وی هزینه تکمیل این پل را حدود 700 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: اکنون با نصب موقت ورق‌های فلزی، این پل در اختیار عشایر قرار گرفته تا بتوانند به راحتی به مناطق ییلاقی لرستان کوچ کنند.
فتحی با بیان اینکه پل دارای تیر مرکب فلزی، دهانه 20 متری و یک دهانه 60 متری و عرض چهار متر است، اظهارکرد: این پل ماشین رو بوده و برای برگشت عشایر به سمت قشلاق از این پل استفاده خواهد شد.
وی ضمن قدردانی از پیگیری نماینده دزفول و سازمان امور عشایر در ساخت این پل گفت: هنوز چهار کیلومتر از مسیر شکافی پل کول باقی مانده که امید است هرچه سریعتر انجام شود و در اختیار عشایر قرار گیرد.
مهران شهبازی معاون عمرانی اداره کل امور عشایر خوزستان درخصوص موارد فنی و اجرایی ساخت این پل نیز بیان کرد: اجرای پل از نظر اجرایی مشکلاتی داشت، زیرا امکان حمل مصالح، تجهیزات و ماشین‌آلات به این منطقه سخت‌گذر که بیش از 150 کیلومتر از مرکز شهرستان فاصله و 100 کیلومتر جاده خاکی و سخت گذر دارد، بسیار دشوار است.
پل کول دزفول با 85 درصد پیشرفت در حال ساخت است
مدیرکل امور عشایر خوزستان با اعلام پیشرفت فیزیکی 85 درصدی پل کول دزفول اظهارکرد: پل کول به دلیل واقع شدن در مسیر ایلراه مهم عشایری از جمله طرح‌های مهم در حوزه سازمان امور عشایر کشور است که اکنون بالای 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
اسکندر موسوی‌زاده این مسیر را ایلراه اصلی عشایر به لرستان دانست و ادامه داد: سالانه حدود 2 هزار خانوار از این منطقه سخت‌گذر به لرستان کوچ می‌کنند که نیاز بود پلی ایمن برای آنها ساخته شود.
به گفته وی، طی کردن این مسیر برای حمل مصالح با خودروی کمک دار حدود هفت ساعت به طول می‌انجامد؛ در واقع هیچ پیمانکاری حاضر به کار در این منطقه نمی‌شد ضمن اینکه در فصل زمستان به علت بارش برف مسیر بسته می‌شود و آنتن تلفن و برق وجود ندارد.
تکمیل پل کول تا پایان بهار امسال
موسوی زاده ابراز امیدواری کرد: این پل تا پایان فصل بهار 1404 به اتمام برسد و عشایر بتوانند از آن بهره‌مند شوند البته این پل به صورت موقت در اختیار عشایر قرار گرفته است.
عضو هیات رییسه و نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: بخش‌های شهیون و سردشت به ویژه دهستان احمدفداله از مناطق به شدت محروم کشور هستند که امیدواریم با احداث پل کول بتوانیم یکی از مشکلات جدی مردم منطقه به ویژه عشایر خوزستان و لرستان را برطرف کنیم.
عباس پاپی‌زاده ادامه داد: امید است با تکمیل این پل علاوه بر رفع نیاز عشایر منطقه بتوانیم امکان طبیعت گردی و گردشگری را برای مردم خوزستان فراهم کنیم.
بخش‌های سردشت و شهیون دزفول با محرومیت‌های زیادی مواجه هستند و انتظار می‌رود توجه ویژه‌ای به رفع این محرومیت‌ها شود.
منبع:ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1090572/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدیو: گل اول نفت مسجدسلیمان به پالایش نفت بندرعباس توسط امین هاشمی فرد

موقعیت جغرافیایی و دسترسی به آب‌های آزاد، شبکه منظم حمل‌ونقل و نزدیکی به بازار‌های هدف در منطقه، از مزیت‌های رقابتی فولاد خوزستان نسبت به رقبا در حوزه صادرات محصول است

پیام مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان به مناسبت روز جهانی کارگر

دبل‌هت‌تریک قهرمانی تیم زنان چلسی در لیگ برتر!

باستونی: یامال بهترین بازیکن دنیاست!

میختاریان: تا آخر عمر حسرت گلم به بارسا را می‌خورم!

مصدوم کلیدی استقلال آماده بازی آلومینوم

کوبارسی: با این نتیجه باید از خودمان انتقاد کنیم!

رافینیا: خیلی ریسک کردیم ولی صعود می‌کنیم

زومر، متشکریم که آن توپ را گل کردی!‏

شوک به استقلال/ شاکی جدید در راه است؟

لوله پلی اتیلن چیست و چه مزایایی دارد؟

پیوستن تیوی بیفوما به پرسپولیس هنوز نهایی نشده؛ استقلال، فولاد و گل گهر دیگر مشتریان

واکنش رونالدو به حذف النصر؛دنیا ادامه دارد!

اسکوچیچ جانشین شجاع را انتخاب کرد!

باشگاه پرسپولیس: محرومیت پیروانی را فورا لغو کنید

چه می‌کنه لامین یامال؛ بارسلونا 3-3 اینتر

رافینیا و یک ضربه دیدنی؛ بارسلونا 3-3 اینتر

بارسا 3-3 اینتر؛ فینالیست در سن‌سیرو مشخص می شود

بهترین بازیکن بارسا-اینتر قبل از پایان مشخص شد!

گل سوم بارسلونا به اینتر توسط رافینیا

موقعیت خوب برای طارمی؛ بارسلونا 3-3 اینتر

اعتراض شدید پرسپولیس به تشدید محرومیت پیروانی

بحران برق در اسپانیا؛ بارسلونا 3-3 اینتر

حاشیه سود فولاد خوزستان 8 تا 10 درصد است

خاطره جالب منتقد سینما از نقدی که نوشت و فراستی رد کرد!

تیغ تا حالا سُریده روی پوستت؟!

بدبیاری فلیک در نیمه اول؛ کنده مصدوم شد!

جواد خیابانی گزارشگر بازی استقلال - جوبیلو ایواتای ژاپن در فینال جام باشگاههای آسیا

تمجید هالند از یامال؛ پسر، تو فوق‌العاده‌ای!

مهدی طارمی با مچ‌بند مشکی به یاد مردم بندرعباس

گل سوم اینتر به بارسلونا توسط دنزل دومفریس

کاوازاکی حریف الاهلی در فینال لیگ نخبگان شد؛ رونالدو و النصر عاجز از صعود به دیدار نهایی

باز آمدم چون ماه نو!

شاعرانه/ نه دست مانده نه تاب و توان به پیکر من

بادامچیان: آمریکا متوجه شده نمی‌‎تواند ایران را تحت فشار بگذارد

از مطالبات کارگران تا قول رئیس‌جمهور به آن‌ها در حاشیه مراسم روز کارگر

المانیتور به نقل از منابع اسرائیلی: بهترین گزینه ترامپ برای کسب صلح نوبل، پرونده ایران است

محسن مهدوی دانشجوی فعال حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا آزاد شد

حاشیه‌نگاری خبرنگار صداوسیما از روز بارانی حیاط دولت

توییت وزیر خزانه داری آمریکا درباره توسعه تهاجمی ایران در زمینه موشک‌ها و سایر قابلیت‌های تسلیحاتی

مناظره‌‌ی بی‌سابقه دو مقام سابق ایران و اسراییل بر سر برنامه هسته‌ای ایران

روسیه: هرگونه بیانیه ستیزه‌جویانه علیه ایران غیرقابل قبول است

گشایش دفتر یادبود جان‌باختگان انفجار بندر شهید رجایی در نیویورک

اعترافات جاسوس ارشد موساد که امروز اعدام شد

هوای 10 شهر به وضعیت خطرناک رسید

پیشرفت‌های چشمگیر خوزستان در تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی

انتصاب مدیران بدون هماهنگی با فرمانداران قابل قبول نیست

زخمی شدن 2 نظامی اسرائیلی در جنوب نابلس +فیلم

گل‌محمدی: فقط خاطره خوب از مردم یزد دارم/ شانس صعود چند پله‌ای داریم