پیام خوزستان

آخرين مطالب

علت‌ سفت شدن فرمان خودرو چیست؟ علمي

علت‌ سفت شدن فرمان خودرو چیست؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ممکن است فرمان‌های هیدرولیک با سفتی روبه‌رو شوند که عواقب خطرناکی را در پی دارد پس بهتر است از علت سفتی فرمان هیدرولیک و راه‌حل‌های آن آگاه باشید.

فرمان یکی از اصلی‌ترین ارکان یک خودرو به شمار می‌رود. خرابی، عدم اتصال، هرزگردی، سفتی و هر مشکل دیگری که به این بخش مربوط شود می‌تواند آنقدر خطرناک باشد که راننده را از راندن خودرو خود باز دارد. برخی تصور می‌کنند این مشکلات و نواقص با گذر زمان تغییر نمی‌کنند اما این‌طور نیست؛ ممکن است راننده در حال گذر از یک مسیر کوهستانی باشد یا با سرعت زیاد هر نوع جاده‌ای پر پیچ‌وخمی را بپیماید که ناگهان سیستم فرمان از کار می‌افتد و جان او و سرنشینانش به خطر می‌افتد. پس باید این مشکل را جدی و مشکل‌آفرین قلمداد کرد.
یکی از مشکلات فرمان خودروهای هیدرولیک، سفتی آن‌ها به شمار می‌رود. سیستم‌های هیدرولیک فرمان باید به‌طور عمومی روان‌تر و بهتر از انواع غیرهیدرولیک (در مقایسه با انواع قدیمی نه مدل‌های برقی) باشند اما نقص در این سیستم هیدرولیک می‌تواند این روان بودن را از فرمان بگیرد. در ادامه به علت‌های اصلی و مختلف که ممکن است باعث سفتی این فرمان‌ها شوند اشاره خواهیم کرد:
مهمترین علت های سفتی فرمان هیدرولیک
سفتی فرمان بخاطر رینگ و لاستیک نامناسب و باد تایر 
شاید در ابتدا ارتباطی میان باد لاستیک و سفتی فرمان ارتباطی نبینید اما کم بودن باد لاستیک‌های خودرو می‌تواند روی این فاکتور تاثیرگذار باشد. با پایین‌بودن فشار باد لاستیک‌ها، فرمان‌پذیری به دشواری صورت می‌گیرد و تاثیر این حرکت سخت حرکت لاستیک‌ها، در فرمان‌پذیری خودرو هویدا و آشکار خواهد بود؛ درست مانند زمانی که بخواهید با خودروی پنچر حرکت کنید!
استفاده از رینگ‌ و لاستیک نامناسب نیز می‌تواند در سفت‌شدن فرمان تاثیر داشته باشد؛ برای نمونه آج‌های یک لاستیک زمستانی را در نظر بگیرید که از حد عادی بیشتر هستند؛ این آج‌ها با ایجاد اصطکاک بیشتر حرکت فرمان را سفت‌تر خواهند کرد.
سفتی فرمان بخاطر شل‌شدن تسمه هیدرولیک و فرسودگی کمربند مارپیچ فرمان
تسمه هیدرولیک (سرپانتین) نیرو را از موتور به پمپ هیدرولیک منتقل می‌کند. شل بودن این تسمه باعث فرسودگی آن درطول زمان می‌شود و نهایتا می‌تواند به پارگی آن منجر شود. با قطع اتصال تسمه، دیگر نیرویی به پمپ نمی‌رسد و فرمان به‌سختی حرکت می‌کند؛ بنابراین درصورت مشاهده هرگونه خراش عمیق، ساییدگی، ترک یا پارگی در این تسمه باید فورا آن را تعویض کرد.
سفتی فرمان هیدرولیک بخاطر روغن هیدرولیک نامناسب
جنس روغن مورداستفاده هم یک فاکتور مهم در حفظ سلامت سیستم فرمان به شمار می‌رود. این روغن هرچقدر هم که مرغوب باشد بهتر است پس از دو سال استفاده تعویض گردد چون در زمان، روغن با جذب آلودگی غلیظ‌تر می‌شود و حرکت فرمان در سرعت‌های پایین دشوارتر می‌شود پس برای روان‌کنندگی مناسب باید تعویض شود.

پیام خوزستان


سفتی فرمان هیدرولیک بخاطر نشتی و کمبود روغن هیدرولیک
شایع‌ترین دلیل سفتی فرمان‌های هیدرولیک را می‌توان نشتی و کمبود روغن هیدرولیک در سیستم دانست. یکی از محتمل‌ترین دلایل کمبود روغن احتمالا نشتی آن است که از ناحیه شلنگ تحت فشار ایجاد می‌شود و یکی از نشانه‌های اصلی آن شنیدن صدای جیغ هنگام چرخاندن فرمان است. متمایل شدن فرمان به یک جهت نیز می‌تواند از اثرات این مشکل باشد. قاعدتا راه‌حل این مشکل رفع نشتی است اما پرکردن دوباره این روغن می‌تواند مشکل را موقتا (تا زمان تخلیه دوباره روغن در اثر نشتی) برطرف سازد.
سفتی فرمان هیدرولیک بخاطر خرابی پمپ هیدرولیک
همان‌گونه که پیشتر هم اشاره کردیم، پمپ هیدرولیک هم در سیستم روان‌کنندگی فرمان نقشی اساسی دارد چراکه وظیفه جابه‌جایی روغن بر عهده آن است. کاهش توان پمپ هیدرولیک که حاصل فرسایش فیزیکی آن محسوب می‌شود، یک دلیل اساسی در فرسایش این قطعه به شمار می‌رود. اگر خودروی شما کارکرد زیادی داشته باشد یا بسیار قدیمی باشد، فرسایش پمپ در آن طبیعی خواهد بود. نشانه خرابی پمپ ایجاد صدایی زیر و جیغ‌مانند هنگام چرخش فرمان است. برای رفع مشکل پمپ حتما باید به متخصص مکانیک مراجعه کنید.
سفتی فرمان بخاطر مشکل در جعبه فرمان
جعبه فرمان خودرو در معرض بسیاری از آلودگی‌ها و تغییرات دمایی قرار دارد، همین مورد باعث می‌شود که سینی‌های این جزء در مرور زمان آسیب دیده و ایجاد نشتی کنند. مرور زمان نیز می‌تواند قطعات زیر و درشت درون این بخش را فرسوده کند. خرابی جعبه فرمان اصلی‌ترین دلیل سفتی فرمان سر ضبح به شمار می‌رود پس اگر فرمان خودرو شما هنگامی که سرد است سفت کار می‌کند اما با گرم‌تر شدن سیستم روان می‌شود، احتمالا با مشکل جعبه فرمان مواجه شده‌اید. اگر خودرو شما کارکردی بیش از 10 هزار کیلومتر دارد، احتمال خرابی جعبه فرمان آن در اثر فرسودگی نیز وجود دارد. اگر به فکر خرید یک خودرو دست دوم هستید، می‌توانید بررسی جعبه فرمان را هم به لیست وارسی‌های پیش از خرید خود اضافه کنید.
سفتی فرمان هیدرولیک بخاطر وجود هوا در سیستم فرمان
یکی از نشانه‌های سخت چرخیدن فرمان می‌تواند وجود هوا در این سیستم باشد. برای رفع این عارضه و هواگیری باید به مکانیک مجرب مراجعه کنید و حتی درصورت لزوم روغن موتور را تعویض کنید.

پیام خوزستان


از کجا بدانم فرمان سالم است؟
نخست از سلامت تسمه هیدرولیک خود اطمینان حاصل کنید پس از آن بهتر است سطح روغن فرمان را چک کنید و از کارکرد درست پمپ هیدرولیک اطمینان حاصل کنید مطمئن شوید که از روغن فرمان مناسب استفاده کرده‌اید از تنظیم مناسب باد تایرهای خودرو و عدم پنچری سنگین آن اطمیان حاصل کنید درصورتی که در موارد بالا مشکلی وجود نداشت باید به مکانیک مراجعه کنید تا نقص احتمالی پمپ، شیر هیدرولیک، جک دو طرفه، جعبه فرمان و… را بررسی کند. علائم خرابی فرمان هیدرولیک
اگر در هر قسمت از سیستم فرمان خودرو مشکلی به وجود آمده باشد، علائمی از خود نشان می‌دهد که در ادامه مرور می‌کنیم.
سفت شدن فرمان
یکی از اولین و مهم‌ترین نشانه‌های وجود مشکلی در سیستم فرمان هیدرولیک خودرو، سفت شدن فرمان است. فرمان هیدرولیک خودرو باید نرم و راحت حرکت کند و اگر به‌طور غیرطبیعی سفت شده باشد، نشان از وجود مشکلی دارد.
سروصدای غیرعادی
یکی دیگر از علائم خرابی سیستم فرمان هیدرولیک، سروصدای غیرعادی مثل جیرجیر کردن در هنگام چرخاندن فرمان و دور زدن است. این مشکل می‌تواند نشانهٔ خرابی پمپ هیدرولیک خودرو، وجود هوا در روغن هیدرولیک یا خرابی جعبه فرمان باشد.
نشت روغن هیدرولیک
اگر روغن هیدرولیک نشت کند، وجود مشکلی در سیستم هیدرولیک را نشان می‌دهد. نشت روغن هیدرولیک می‌تواند از مخزن روغن، شیلنگ‌ها و پمپ هیدرولیک باشد. در این صورت، سطح روغن هیدرولیک پایین می‌آید و نه‌تنها فرمان سفت می‌شود بلکه می‌تواند به سیستم فرمان هیدرولیک هم آسیب وارد کند.
سخت برگشتن فرمان
فرمان خودرو پس از چرخاندن، زمانی که رها می‌شود باید به‌راحتی به حالت اول بازگردد. اگر این کار به‌سختی صورت می‌گیرد، می‌تواند نشانه خرابی جعبه فرمان و اتصالات فرمان باشد.
بهترین روش‌های نرم کردن فرمان هیدرولیک
اگر فرمان هیدرولیک خودرو سفت شده باشد، با بررسی مواردی که گفتیم می‌توانید مشکل را برطرف کنید. در اولین گام، باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید و سپس روغن هیدرولیک را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید. اگر سطح روغن هیدرولیک پایین آمده بود نیز ابتدا دلیل نشتی را پیدا کنید و سپس به روغن اضافه کنید. اگر حباب‌هایی روی روغن هیدرولیک مشاهده کردید، نشانهٔ هوا گرفتن روغن است و باید اقدام به هواگیری کنید تا فرمان نرم شود. اگر با این اقدامات مشکل برطرف نشد، باید سراغ بررسی سلامت پمپ هیدرولیک و سپس قطعات جلوبندی خودرو مثل سیبک و همین‌طور جعبه فرمان بروید. در خودروهایی مثل پراید که فاقد فرمان هیدرولیک هستند نیز استفاده از بلبرینگ روی سر کمک‌فنرهای جلو می‌تواند فرمان را کمی نرم‌تر کند.
تنظیم باد تایرها تعویض روغن هیدرولیک هواگیری سیستم هیدرولیک بررسی پمپ هیدرولیک بررسی جعبه فرمان بررسی جلوبندی خودرو

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1069744/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شبا نذاره غصه و تنهایی مزاحمت شه!

ز دور باش حوادث دلم

جدیدترین خبر درباره معرفی وزیر اقتصاد به مجلس

کارشناس ضدانقلاب، «خلیج فارس» را هم فروخت!

ادعاهای نماینده ترامپ درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران

عراقچی به پاپ جدید پیام داد

سازمان لیگ موافقت کرد/ استقلال خوزستان – تراکتور در تبریز

بازدید معاون وزیر نفت از غرفه فولاد اکسین خوزستان در نمایشگاه نفت و گاز 1404

امشب قسمت دوم پشت صحنه «پایتخت7» پخش می شود

چهره ها/ تجلیل از یک عمر تلاش هنری علیرضا داوودنژاد

خفت‌گیری خانم از آقا؟

از مسابقه «کارناوال» رامبد جوان چه می دانید؟

روایت رضا کیانیان از حکم اعدامش در دهه شصت!

کارمندان «مایکروسافت» حق ندارند از «دیپ‌سیک» استفاده کنند

سردترین سیاره ی شناخته شده کشف شد

تمدید قرارداد دروازه‌بان جوان بارسلونا تا 2028

تکواندو نونهالان جهان؛ رقبای چهار نماینده کشورمان مشخص شد

عموزاد: در فینال فنی خوردم که غافلگیر شدم

زارع: باید اشتباهات گذشته‌ام را جبران کنم

مراسم اهدای جام قهرمانی رقابت‌های کشتی جام تختی

رونمایی از 4 تجهیز تولید بار اول در نفت فلات قاره

تفاهم‌نامه قطعات راهبردی گوی‌های شناور امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه زیرساخت‌های صادراتی نفت

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت پایانه‌های نفتی

سامانه ارائه خدمات صنعت نفت رونمایی شد

افزایش قیمت نفت با کاهش تنش‌های تجاری چین و آمریکا

راه‌اندازی سامانه ارزیابی سازندگان ایرانی تجهیزات پتروشیمی

دومین روز از بیست‌ونهمین نمایشگاه نفت/ 2

افزایش قدرت چانه‌زنی پتروشیمی ایران با توسعه بازارها

وضع مالی بد فردوسی!

داره فعل مجهول رو درس میده!

چه کسی پشت پرده توهم ترامپ درباره خلیج فارس است؟

چرا اعرابِ مخالف برجام، حامی مذاکرات کنونی ایران و آمریکا هستند؟

تسنیم: مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان قطعی شد

دومین روز از بیست‌ونهمین نمایشگاه نفت/ 1

ازسرگیری حفاری اکتشافی در دریای خزر

پیش‌بینی گردوغبار و شرجی شدید در خوزستان؛ افزایش دما تا 40 درجه

طلسم استقلال بازهم شکسته نشد!

بررسی گزینه‌های پیشنهادی برای مدیریت اداره کل ورزش و جوانان خوزستان / از چهره‌های باسابقه تا مدیران جوان و قهرمان ورزشی

نشست هم‌اندیشی وزیر صنعت، معدن و تجارت با فعالان اقتصادی استان خوزستان برگزار شد

حسین کعبی: مسی و رونالدو هم به استقلال خوزستان بی‌احترامی کنند جلوی‌شان را می‌گیرم

باشگاه حاضر در کورس صعود بیاینه داد: آقایان VAR شخصی، سلیقه‌ای و برای یک تیم خاص نیست، برای اجرای عدالت است!

دستبرد بزرگ سپاهان از یحیی گل‌محمدی

اولین دعوای باجناق‌ها!

ازدواج سوم با مدرک فوق دکترای جامعه‌شناسی!

استقبال ویژه از «عادل فردوسی‌پور» در نمایشگاه کتاب

چهره ها/ واکنش محسن تنابنده به خبر تغییر نام خلیج‌فارس

4 سریال‌ کُره‌ای پربیننده در هفته‌های اخیر

افزایش توان تولید گرافن با راه‌اندازی تأسیسات جدید

جهش تجاری‌سازی فناوری‌های نو هوش مصنوعی در حوزه اچ‌اس‌ئی