پیام خوزستان

آخرين مطالب

هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ؛ برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ علمي

هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ؛ برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در حالی از 17 بهمن ماه به مدت سه ماه آغاز شد که اکنون تنها هفت روز تا پایان این طرح باقی مانده که هنوز دولت برنامه جدید خود را برای ادامه طرح یاد شده، اعلام نکرده است.

با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک از خردادماه سال 1402 به صورت سراسری در کشور، 11 قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند برای حفظ سفره مردم از تورم در سبد غذایی این طرح تعریف شد.
طی چند فاز اجرایی و با گسترش اجرای آن در نهایت، هفت دهک درآمدی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و در صورتی که این هفت دهک درآمدی 200 هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان 11 قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت یارانه تشویقی 120 هزار تومانی می‌شدند. به عبارتی با استفاده از این طرح، یارانه دهک‌های یک تا 3 درآمدی به 520 هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم درآمدی به 420 هزارتومان افزایش یافت.
اما در مرحله جدید اجرایی و شروع دهه فجر، دولت از 17 بهمن‌ماه به مدت سه ماه (تا 18 اردیبهشت ادامه دارد) مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک را تحت عنوان «طرح فجرانه» اجرا کرد؛ این فاز جدیدی بوده که «شرط 200 هزار تومان خرید از یارانه» حذف شد و اعتبار تشویقی آن از 120 هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به 220 هزار تومان افزایش یافته است.
به بیانی دیگر در این طرح، یک سبد 11 قلمی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد (منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران) با قیمت‌های مبنای سال 1401 انتخاب شده است و مابه التفاوت قیمت سبد مبنا سال 1401 با قیمت روز (1402) از محل یارانه جدید دولت تامین می‌شود، به این صورت که قیمت روز سبد مشتمل بر 11 قلم 743 هزار و 750 تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال 1401 را به مبلغ 523 هزار و 300 تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ 220 هزار و 450 تومان از محل اعتبار جدید دولت تامین می‌شود.
اعتبار جدید (220 هزار تومانی) علاوه بر یارانه 300 و 400 هزارتومانی فعلی بوده و خانوار مشمول طرح به صورت مجزا یارانه نقدی خود را به صورت ماهانه دریافت خواهند کرد. مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. البته خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کند و امکان جا به جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست. به عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد.
از همین رو می‌توان گفت با اجرای طرح فجرانه، فردی با دهک درآمدی یک تا 3 به جای دریافت 400 هزارتومان یارانه، 620 هزارتومان و فردی با دهک درآمدی چهار تا هفت، به جای دریافت 300 هزارتومان، 520 هزارتومان یارانه دریافت خواهد کرد.
براساس اعلام وزارت رفاه مرحله سوم طرح کالابرگ از 21 فروردین ماه سال 1403 شروع شده و برابر برنامه‌ریزی انجام شده تا 21 اردیبهشت ادامه خواهد داشت که از زمان شروع طرح تا 9 اردیبهشت، به صورت میانگین روزانه بیش از 770 هزار خرید کالابرگی توسط مردم انجام شده و این یعنی موفقیت بالای طرح در جلب مشارکت مردم و حمایت از سبد غذایی خانوار در مقابل تورم و گرانی. طی 80 روز طرح فجرانه توزیع حدود 139 میلیون بسته غذایی صورت گرفته و اثر بسیار خوبی در رونق بازار و تولید کارخانجات صنایع غذایی گذاشته است.
تنها هفت روز تا پایان طرح سه ماهه فجرانه الکترونیک باقی مانده و هنوز دولت برنامه جدید خود را برای ادامه طرح کالابرگ اعلام نکرده است. البته 19 فروردین ماه بود که سیدرضا یحیوی، مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تداوم اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در سال جاری اعلام کرد که در حال حاضر طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در حال اجراست و منابع آن برای مدت سه ماه در نظر گرفته شده بود که در صورت تامین منابع، همین مدل ادامه پیدا خواهد کرد، اما اگر منابع تامین نشود چند مدل طراحی و به دولت ارائه خواهد شد و در صورت موافقت با یکی از مدل‌های ارائه شده، اجرا خواهد شد.
مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین اعلام کرده بود که در هر صورت حمایت از معیشت مردم ادامه‌دار است اما بستگی به این دارد که در چه قالب و طرحی ادامه یابد.
اکنون باید منتظر اعلام دولت ماند تا مشخص شود که قرار است پس از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته چه مدلی برای مرحله جدید کالابرگ الکترونیک اجرایی شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/860399/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستانک/ آدم بدبختی هستی !

سرود ملی پاکستان فارسی است!

رئیسی و علی‌اف فردا سد «قیز قلعه‌سی» بر روی رود ارس را افتتاح می‌کنند

ادعای العربیه درخصوص هشدار ایران به آمریکا درباره عواقب حمله اسرائیل به حزب‌الله

فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حرم امام رضا(ع) با حضور رهبر انقلاب

فیلم شمخانی در حال پول دادن به کودکان در تخت جمشید حاشیه‌ساز شد

متکی: عزیزی و ذوالنور گزینه‌های امنا و صبح ایران برای ریاست مجلس نیستند

حقوق نمایندگان مجلس چقدر است؟

دستور رئیسی برای حمایت از فعالین فضای مجازی

عدم رعایت حق تقدم در جاده‌ «صفی‌آباد» منجر به فوت موتورسوار شد

کلاهبردار میلیاردی در دزفول دستگیر شد

مسئول اسرائیلی: آمریکا به این نتیجه رسیده که حماس، حذف‌شدنی نیست

گل بود و به سبزه نیز آراسته شد

هر کاری دلت بخواد می‌تونی بکنی فقط کافیه اراده کنی

ترس از بمب گذاری جشنواره کن را مختل کرد

قشنگ‌ترین چیزای دنیا رو نمیشه دید فقط میشه با قلب حس کرد

اولین پرواز سرنشین‌دار «استارلاینر» تا 25 مه به تعویق افتاد

اندازه گیری سرعت نور با روش فیزو

تولید محصولات فولادی راه توسعه اقتصاد کشور را هموار کرده است

پدیده والیبال ایران دل پائز را برد

پسندیده: بازی سپاهان برای من خاص است

مربی‌ ایران اسطوره‌اش را در آغوش گرفت

صعود تنها لژیونر هندبال زنان به لیگ برتر رومانی

فلاحت‌پیشه: سال 97 گفتم بشار اسد روزی از پشت به ایران خنجر خواهد زد

اثاث‌کشی قالیباف به دفتر جدید؟

روایتی از آموزش هسته‌های اولیه حزب‌الله و حشدالشعبی توسط سردار حاج‌رحیمی

آذربایجان‌ شرقی دومین استان موزه‌ای ایران

آزادی 100 زندانی کرمانشاه به مناسبت سالروز ولادت امام رضا(ع)

تظاهرات شهرک‌نشینان برای برکناری «نتانیاهو»

هیچی تو زندگی ارزش مردن رو نداره!

تولد بامزه عروسک‌های مهمانی برای آقای مجری

تو جریان داری که من نبضم هنوزم میزنه

تصویر شگفت انگیز جیمز وب از کهکشانِ Zwicky 18

تقدیر سردار شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولی عصر (عج) استان خوزستان از تلاش های دکتر امین امرایی مدیر عامل شرکت پتروشیمی مارون

جسد سبحان پنج‌ساله بعد از 27 روز پیدا شد

وضعیت قرمز آلودگی در 3 شهر خوزستان

تیم سابق بیرانوند میلی‌متری از سقوط فرار کرد

پیروزی 6-0 در الدترافورد؛ زنان چلسی بر بام انگلیس

اعتراف ملی‌پوش ایران بعد از باخت سوم: زورمان نرسید

پائز و یک دردسر شیرین در تیم ملی والیبال

وداع با رویس؛ بوسه طولانی خداحافظی

رکورد سرعت ایران توسط رضا علیپور جابه جا شد

تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

وظیفه ما در برابر ترس!

دیدار سفیر ایران در عربستان با امیرعبداللهیان

انتقاد نماینده مجلس از مخالفان تعطیلی شنبه‌ها: اینکه روز خدا را به یک کشور دشمن نسبت بدهیم، درست نیست

عبدی خطاب به رئیسی: نمی‌شود سلطان سکه را اعدام کنید اما نوبت به وزیر خودتان که رسید، همه چیز غیرشفاف شود

خودمان را به کنست می‌رسانیم/تنها راه بازگرداندن اسرا توقف جنگ است

محکوم به قصاص در شهرستان باوی از چوبه‌دار رهایی یافت

خریداری حدود 1.4 میلیون تن گندم از کشاورزان خوزستانی